Amnesia: an Open Educational Resource for Teaching Virtual Memory

Authors

  • Carlos Emílio de Andrade Cacho USP
  • Paulo Sergio Lopes de Souza USP
  • Sarita Mazzini Bruschi USP
  • Ellen Francine Barbosa USP
  • Fernando Tiosso USP

DOI:

https://doi.org/10.5753/ijcae.2016.4870

Abstract

Teaching virtual memory concepts clearly is not a simple task due to the complexity of some concepts. This paper presents the Virtual Memory module of the Open Educational Resource (OER) Amnesia. This OER represents an alternative to facilitate learning about virtual memory by simulating structures, functionalities, and performance aspects. Amnesia is under a free software license that allows its use in various teaching contexts, as well as modifications to its source code and redistribution of different versions. Experiments conducted with Amnesia with computing students show a significant improvement in learning about virtual memory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. M. N. Coutinho, J. L. D. Mendes, and C. A. P. d. S. Martins. Avaliação quantitativa do uso de um ambiente opensource de auxílio ao aprendizado de hierarquia de memória. Workshop sobre eduacação em Computação, pages 27–36, 2007.

J. Djordjevic. A Memory System for Education. The Computer Journal, 48(6):630–641, June 2005.

J. Djordjevic, A. Milenkovic, and S. Prodanovic. A hierarchical memory system environment. In Proc. of the 1998 Workshop on Computer Architecture Education, WCAE ’98, New York, 1998. ACM.

F. S. Foundation. GNU General Public License, 2014.

M. H. Hamawaki and C. D. M. Pelegrini. As ferramentas do ensino a distancia e suas contribuições para a eficácia no processo de aprendizagem do aluno. CEPPG, 2009.

M. D. Hill and A. J. Smith. Evaluating Associativity in CPU Caches. IEEE Trans. Comput., 38(12):1612–1630, 1989.

LOM WG12. IEEE Standard for Learning Object Metadata, 2009.

L. P. Maia, F. B. Machado, and A. C. Pacheco. A constructivist framework for operating systems education. ACM SIGCSE Bulletin, 37(3):218, 2005.

A. L. Marquesi and I. F. Silveira. Mapas Conceituais Aplicados à Seleção e Organização de Objetos de Aprendizagem para Disciplinas de Pré-Cálculo em Cursos de Computação e Informática. Workshop sobre Educação em computação, pages 137–146, 2008.

B. H. Oliveira, J. H. Santos, P. S. L. de Souza, S. M. Bruschi, and S. R. S. D. Souza. Amnesia : Um Simulador de Hierarquia de Memória. Workshop sobre Educação em Arquitetura de Computadores, pages 13–16, 2008.

P. Rocha, B. Ferreira, D. Monteiro, D. d. S. C. Nunes, and H. C. d. N. Góes. Ensino e aprendizagem de programação: análise da aplicação de proposta metodológica baseada no sistema personalizado de ensino. RENOTE, 2010.

A. S. Tanenbaum and H. Bos. Modern Operating Systems. Pearson Education, 2014.

F. Tiosso, S. M. Bruschi, P. S. L. de Souza, and E. F. Barbosa. Amnesia : um Objeto de Aprendizagem para o Ensino de Hierarquia de Memória. XXV SBIE, pages 80–89, 2014.

UNESCO and Commonwealth of Learning. Guidelines for Open Educational Resources (OER) in Higher Education, 2011.

Published

2016-12-01

How to Cite

Cacho, C. E. de A., Souza, P. S. L. de, Bruschi, S. M., Barbosa, E. F., & Tiosso, F. (2016). Amnesia: an Open Educational Resource for Teaching Virtual Memory. International Journal of Computer Architecture Education, 5(1), 13–18. https://doi.org/10.5753/ijcae.2016.4870

Issue

Section

Full Papers