A Block-Based Environment for Teaching Parallel Programming with OpenCL
DOI:
https://doi.org/10.5753/ijcae.2016.4874Abstract
This work presents the educational software Blockly OpenCL. It aims to assist in the teaching-learning of the programming paradigm for parallel architectures with OpenCL. It uses the visual programming paradigm through a block-based development environment created with the Google Blockly API, allowing users to create applications by manipulating blocks and exporting them to OpenCL C++. Blockly OpenCL also includes a web page containing contextual information about the tool, examples, and support materials on OpenCL.
Downloads
References
C. L. Silveira, L. G. da Silveira Jr, and G. G. H. Cavalheiro, “Programação em opencl: Uma introdução prática,” 2010.
M. Scarpino, OpenCL in Action: How to Accelerate Graphics and Computation, 2012. [Online]. Available: [link]
G. da Silveira Júnior, F. Diniz Rossi, P. Lincoln Ramires Izolan, and J. Renan da Silva Almeida, “Análise da ferramenta de programação visual blockly como recurso educacional no ensino de programação,” III Seminário Argentina-Brasil de Tecnologias da Informação e da comunicação, 2015.
Google Developers, “Blockly instalation,” [link], 2016, acesso em 21 de março, 2016.
T. J. Mitchell, S. Y. Chen, and R. D. Macredie, “Hypermedia learning and prior knowledge: domain expertise vs. system expertise,” Journal of Computer Assisted Learning, vol. 21, no. 1, pp. 53–64, 2005.
J. Kowalik and T. Pu´zniakowski, Using OpenCL: Programming Massively Parallel Computers, ser. Advances in parallel computing. IOS Press, 2012. [Online]. Available: [link]
D. Kirk and W. Hwu, Programming Massively Parallel Processors: A Hands-on Approach, ser. Applications of GPU Computing Series. Elsevier Science, 2010. [Online]. Available: [link]
O. W. G. Khronos Group et al., “The opencl specification,” version 1.1, vol. 1, no. 44, p. 385, 2011.
R. Banger and K. Bhattacharyya, OpenCL Programming by Example. Packt Publishing, 2013. [Online]. Available: [link]
D. Demidov, K. Ahnert, K. Rupp, and P. Gottschling, “Programming cuda and opencl: A case study using modern c++ libraries,” SIAM Journal on Scientific Computing, vol. 35, no. 5, pp. C453–C472, 2013.
A. Tupinambá, “Programação em gpu utilizando opencl,” pp. 1–11, 2013. [Online]. Available: [link]
CodePlex, “Opencl tutorials,” [link], 2016, acessado junho 11, 2016.
MIT, “Mit app inventor,” [link], 2016, acesso em 13 de junho de 2016.
MIT Scratch, “Mit app inventor,” [link], 2016, acesso em 13 de junho de 2016.
K. Brock, “Composing accessible code,” Computers and Writing, 2014. [Online]. Available: [link]
A. B. Finizola, E. H. S. Raposo, M. B. P. N. Pereira, W. S. Gomes, A. L. S. O. de Araújo, and F. V. C. Souza, “O ensino de programação para dispositivos móveis utilizando o mit-app inventor com alunos do ensino médio,” in Anais do Workshop de Informática na Escola, vol. 20, no. 1, 2014, p. 337.
F. Mélo, R. CUNHA, D. SCOLARO, and J. CAMPOS, “Do scratch ao arduino: Uma proposta para o ensinointrodutório de programação para cursos superiores de tecnologia,” in XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Blumenau, Brasil, 2011.
C. S. Crawford, M. Andujar, F. Jackson, I. Applyrs, and J. E. Gilbert, “Using a visual programing language to interact with visualizations of electroencephalogram signals,” ASEE-SE Annual Meeting, 2016. [Online]. Available: [link]
G. Mezős, “Nooocl npm,” [link], 2016, acesso em 30 de abril, 2016.
R. V. Roque, “Openblocks: an extendable framework for graphical block programming systems,” Ph.D. dissertation, Massachusetts Institute of Technology, 2007.
M. M. Soffa and P. R. d. C. Alcântara, “O uso do software educativo: reflexões da prática docente na sala informatizada,” vol. 22, 2008.
F. M. S. Vieira, “Avaliação de software educativo: reflexões para uma análise criteriosa,” [link]. Acessado em, vol. 5, no. 11, p. 06, 1999.
K. L. Martins, “Teorias de aprendizagem e avaliação de software educativo,” Monografia) Especialização em Informática Educativa– Universidade Federal do Ceará, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Os autores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.