Technology Residency as a Strategy for Innovation Decentralization: A Replicable Model from the CEPEDI Experience
Keywords:
technology residency, innovation decentralization, ICT training, productive inclusion, collaborative ecosystemsAbstract
This article analyzes the experience of the Software Residency Program: Bahia + Technology + Entrepreneurship (RESTIC36), a technological training initiative coordinated by CEPEDI in partnership with MCTI and Softex, as a strategy for decentralizing innovation and fostering productive inclusion in Bahia, Brazil. Based on a qualitative case study, supported by documentary data, interviews, and operational indicators from 2024–2025, the study evaluates the program's methodological design and initial outcomes. RESTIC36 trained 1,000 residents across nine regional hubs, combining technical tracks, real-world challenges, and a collaborative governance model. The findings highlight the program's replicable potential in other territorial contexts due to its adaptability, regional outreach, and the integration of universities, industry, government, and civil society.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DAS EMPRESAS DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (BRASSCOM). Macrosetor de TIC pode gerar até 147 mil empregos formais no Brasil em 2025, aponta estudo. 2025. Disponível em: https://brasscom.org.br/macrosetor-de-tic-pode-gerar-ate-147-mil-empregos-formais-no-brasil-em-2025-aponta-estudo/. Acesso em: 20 de maio de 2025.
BALLAND, Pierre-Alexandre et al. Complex economic activities concentrate in large cities. arXiv preprint, arXiv:1807.07887, 2018. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1807.07887. Acesso em: 22 de maio de 2025.
BOTELHO, André; ALMEIDA, Rafael A. C. Desconstruindo a política científica no Brasil: evolução da descentralização da política de apoio à pesquisa e inovação. Sociologias, v. 21, n. 51, p. 174–213, 2019.
CAVALCANTE, Luiz Ricardo. Desigualdades regionais em ciência, tecnologia e inovação (CT&I) no Brasil: uma análise de sua evolução recente. Texto para Discussão nº 1574. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), 2011.
CARAYANNIS, E. G.; CAMPBELL, D. F. J. Mode 3 and Quadruple Helix: toward a 21st-century fractal innovation ecosystem. International Journal of Technology Management, v. 46, n. 3, p. 201–234, 2009.
COOKE, Philip. Regional Innovation Systems, Clusters, and the Knowledge Economy. Industrial and Corporate Change, v. 10, n. 4, p. 945–974, 2001.
COENEN, Lars; MORGAN, Kevin. Evolving Geographies of Innovation: Existing Paradigms, Critiques and Possible Alternatives. Norwegian Journal of Geography, v. 74, n. 1, p. 13–24, 2020.
ETZKOWITZ, H.; ZHOU, C. The Triple Helix: University–Industry–Government Innovation and Entrepreneurship. New York: Routledge, 2019.
FACEPE – Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco. Programa de Residência Tecnológica em Inteligência Artificial acelera formação de mão de obra qualificada para um mercado de trabalho promissor. Inovação & Desenvolvimento – A Revista da FACEPE, v. 2, p. 17–18, 2023.
KOLMOS, A. Project-based and problem-based learning. In: JOHRI, A.; OLDS, B. M. (Org.). The Cambridge Handbook of Engineering Education Research. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. p. 225–246.
MACEDO, V. P.; LEBRES, V. F.; JÚNIOR, R. B. Hackathon como instrumento para a inovação em redes colaborativas. Revista Produção e Desenvolvimento, v. 8, p. 602–615, 2022.
MAZZUCATO, Mariana. The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myths. London: Penguin Books, 2018.
MELO, Hildete Pereira de; CAMPOS, Liane. A interiorização recente das instituições públicas e gratuitas de ensino superior no Nordeste: efeitos e mudanças. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2014.
PRINCE, M. J.; FELDER, R. M. The many faces of inductive teaching and learning. Journal of College Science Teaching, v. 36, n. 5, p. 14–20, 2007.
THOMAS, Elisa; FACCIN, Kadigia; ASHEIM, Bjørn Terje. Universities as orchestrators of the development of regional innovation ecosystems in emerging economies. Growth and Change, v. 52, n. 2, p. 770–789, 2021.
TISCHER, André; ROCHA, Cláudia Azevedo. Novas universidades federais para o desenvolvimento regional – expansão do ensino superior público e a interiorização dos campi. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM PLANEJAMENTO URBANO E REGIONAL – ANPUR, XVIII, 2019, Natal. Caderno de Resumos. Disponível em: https://xviiienanpur.anpur.org.br/wp-content/uploads/2019/05/Caderno_de_Resumos_ENANPURXVIII.pdf. Acesso em: 21 de maio de 2025.
Zheng, Xiaoran, and Yuzhuo Cai. 2022. Transforming Innovation Systems into Innovation Ecosystems: The Role of Public Policy. Sustainability, v. 14, n. 12, p. 7520, 2022. https://doi.org/10.3390/su14127520. Acesso em: 21 de maio de 2025.
YIN, R. K. Case Study Research and Applications. 6. ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2018.

