Digital literacy as an empowerment tool

Authors

  • Raimunda Delfino dos Santos Aguiar Federal University of Goiás
  • Michelle Pereira Almeida Santos Paulista University

DOI:

https://doi.org/10.5753/compbr.2022.48.2738

Keywords:

Literacy, digital literacy, empowerment 60

Abstract

This article aims to present the results of digital literacy events held during the year 2021 in a class composed of people aged 60 or over. Classes were taught remotely, synchronously, weekly. The class initially had 41 people enrolled and ended up with 13 people attending. There were participants from different states of the Federation and the Federal District, as well as a student from Portugal. During the course of the project, it became evident that this was a journey of elderly people from the place of not knowing or not knowing enough to inscribe a digital autonomy in the face of technological changes: the empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. Tradução do russo Paulo Bezerra. 4a Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

COSCARELLI, Carla e RIBEIRO, Ana Elisa. (Orgs.) Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica Editora, 2017.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Práxis. 5.a ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomás Tadeu da Silva.Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

KLEIMAN, Angela B. (Org.) Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012, 2.a ed.

TFOUNI, Leda Verdiani (Org.) Letramento, Escrita e Leitura: questões contemporâneas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011. 2a ed.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2005. 10a ed.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a Educação - 3. ed. - Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

Published

2022-08-07

How to Cite

Aguiar, R. D. dos S., & Santos, M. P. A. (2022). Digital literacy as an empowerment tool. Brazil Computing, (48), 27–29. https://doi.org/10.5753/compbr.2022.48.2738

Issue

Section

Papers