Digital empowerment: differences in the lives of Brazilian blind people
DOI:
https://doi.org/10.5753/compbr.2022.48.2767Keywords:
Assistive Technology, Dosvox, Computing for the BlindAbstract
This text shows how computer technology was able to empower an immense amount of blind people in Brazil, through tools created in the country, which brought them the possibility of information and communication, which are the keys to their citizenship.
Downloads
References
Jannuzzi, G.M. – A educação do deficiente no Brasil – dos primórdios ao início do século XXI – Ed. Autores Associados, São Paulo, 2004.
Borges, J.A.- Do Braille ao DOSVOX – diferenças nas vidas dos cegos brasileiros – Tese de Doutorado – COPPE /UFRJ - Rio de Janeiro - 2009.
Braille, L. - Procédé pour écrire les paroles, la musique et le plain-chant au moyen de points – France – 1829.
Lemos, E. R. José Álvares de Azevedo: Patrono da Educação dos cegos no Brasil-Revista Benjamin Constant – Rio de Janeiro – 2003.
Borges, J.A e Borges, P.P – Matemática para alunos cegos – Revista Ciência Hoje, ed. Novembro/2018
Dias, Angelica F. S.; Lima, Bruna; França, Juliana B. S.; Borges, Marcos R.S.; Borges, Antonio S. eMOC: Ferramenta Para o Mapeamento Através da Observação do Comportamento de Alunos Cegos na Sala de Aula. VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2018).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazil Computing
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.