Technologies and methods assisting deafblind communication - a bibliographic review

Authors

  • Patricia Felippe Amorim ISERJ-FAETEC UNIRIO
  • Priscyla G. F. Barbosa UNIRIO
  • Simone Bacellar Leal Ferreira UNIRIO
  • Humberto S. Pacheco UNIRIO
  • Aline da Silva Alves UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.5753/isys.2018.357

Keywords:

Accessibility, Multiple disabilities, deafblindness, Technologies

Abstract

This article presents the results of a first analysis of a bibliographical research that explores the approaches of the works already carried out in the theme of multiple deficiencies focused on people with deafblindness. In order to identify the technologies, languages and device types used in deafblind communication, somehow help their education. Preliminary results shows that papers used as main language to establish communication, braile and its derivations: bodybraile, fingerbraile, and a predominance of resources for bidirectional communication in the interaction of deafblind individuals. Few papers have explored methods or resources for learning. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aipoly Vision. Versão 1.0. Estados Unidos: Aipoly Inc., 2016. Disponível em: . Acesso em: 07 de maio de 2017.

Aitken, S. Understanding deafblindness. In: Teaching children who are deafblind. Contact, communication and learning. London: David Fulton Publishers Ltd., p. 01-34, 2000.

Amaral, I. A Educação de Estudantes com Surdocegueira. In: MASINI, E.F.S. Do sentido, pelos sentidos para os sentidos. Niterói, Intertexto, p.124, 2002.

Araujo, R., Suzana, R., Boscarioli, C. I GranDSI-BR – Grandes Desafios de Pesquisa em Sistemas de Informação no Brasil 2016 a 2026. 2017. Disponível em: . Acesso em: 26 de março de 2018.

Arduino. In: Wikipédia: a enciclopédia livre. Disponível em: . Acesso em: 19 de março 2018.

Bertola, V.; Costa, M. P. R. Surdocegueira congênita: análise sobre pesquisas e publicações no Brasil (período 2003-2013). In: VI Congresso Brasileiro de Educação Especial – VI CBEE, IX Encontro Nacional dos Pesquisadores da Educação Especial – IX ENPEE, 2014. Anais do VI Congresso Brasileiro de Educação Especial, 2014.

Blumer, H. A Natureza do Interacionismo Simbólico. In: MORTENSEN, C.D. Teoria da comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, p. 119–138, 1980.

Cader-Nascimento. F.A.A.A, Costa M.P.R., Descobrindo a Surdocegueira: Educação e Comunicação. São Carlos. EdUFSCar, 2010.

Ferreira, A. J. Avanços das Políticas Públicas para as Pessoas com Deficiência. Uma análise a partir das Conferências Nacionais. 1º edição. BRASÍLIA, 2012. Disponível em:. Acesso em: 19 de maio de 2017.

Ferreira, S.B.L.; Saramento, C; Alves, A.S., Leitão, C.S., Maciel, D.R., Matos, S.N. e Britto,T.C.P.. Accessibility and Digital Inclusion: Utopia or a Great Challenge? In Proceedings of the 16th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC'17). Brazilian Computer Society, Joinville, Santa Catarina, 2017. Disponível em: . Acesso em: 19 de março de 2018.

Frederico, C. E. O domínio de atividades da vida autônoma e social referentes à alimentação de crianças surdocegas com fissura lábio palatal. Dissertação de Mestrado. Universidade Presbiteriana Mackenzie. Curso de Pós Graduação de Distúrbios do Desenvolvimento. São Paulo, 2006.

Garcia, A. Surdocegueira: Empírica e Científica, 2008. Disponível em: . Acesso em: 13 de outubro de 2016.

Gorodnitsky, D., Kalashnikoff, V., Pavliy, E., Pinchuk, E., Tumanoff, A., Tumanova, O., Ustyan, N. Hardware-software complex "dashpoint" for learning and communication of deafblind people. ICETA 2011 - 9th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, Proceedings, p. 95-98, 2011.

Granatto, C.; Pallaro, M; Bim, S. Digital Accessibility: Systematic Review of Papers from the Brazilian Symposium on Human Factors in Computer Systems. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC'16). Brazilian Computer Society, São Paulo, Brazil, 2016. Disponível em:. Acesso em: 19 de maio de 2017.

Grupo Brasil De Apoio Ao Surdocego E Ao Múltiplo Deficiente Sensorial Informe Nacional Sobre a Exclusão das Pessoas Surdacegas no Brasil. Tradução: Lilia Giacomini. São Paulo, Abril, 2003.

Hossny, M., Nahavandi, S., Fielding, M., Mullins, J., Mohamed, S., Creighton, D., Mccormick, J., Vincs, K., Vincent, J., Hutchison, S. Haptically-enabled dance visualisation framework for deafblind-folded audience and artists. Proceedings - 2015 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics, SMC 2015, p. 446-450, 2015.

Mcinnes, JM. Deafblindeness: a unique disability. In: A guide to planning and support for individuals who are deafblind. Canada: University of Toronto Press Incorporated, p. 03-33, 1999.

Nascimento, F.A.A.A.C.. Educação infantil ; saberes e práticas da inclusão : dificuldades de comunicação e sinalização : surdocegueira/múltipla deficiência sensorial.4ª edição. E Shirley Rodrigues Maia – Associação Educacional para a Múltipla Deficiência - AHIMSA. – Brasília : MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: . Acesso em: 13 de outubro de 2016.

Ohtsuka, S.A, Sasaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. Body-braille system for disabled people. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 5105 LNCS, p. 682-685. 2008A.

Ohtsuka, S.A, Sssaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. The introduction of tele-support system for deaf-blind people using body-Braille and a mobile phone. 5th IEEE Consumer Communications and Networking Conference, CCNC 2008, p. 1263-1264. 2008B.

Ohtsuka, S.A, Sssaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. Development of a musical score system using Body-Braille. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 6180 LNCS (PART 2), p. 443-446. 2010A.

Ohtsuka, S.A, Sssaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. Communication system between deaf-blind people and non-disabled people using Body-braille and infrared communication. 7th IEEE Consumer Communications and Networking Conference, CCNC 2010. 2010B.

Ohtsuka, S.A, Sssaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. Introduction of new body-Braille devices and applications. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 7383 LNCS (PART 2), p. 672-675. 2012A.

Ohtsuka, S.A, Sssaki, N.B, Hasegawa, S.C, Harakawa, T.D. Helen Keller Phone - A communication system for deaf-blind people using Body-Braille and Skype, 2012 IEEE Consumer Communications and Networking Conference, CCNC'2012, , p. 30-31. 2012B.

Sasaki, N.A, Ohtsuka, S.B, Ishii, K.C, Harakawa, T.D. The development of a music presentation system by two vibrators. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 8547 LNCS (PART 1), p. 602-605. 2014A.

Sasaki, N.A, Nakajima, K.A, Ohtsuka, S.B, ISHII, K.C, HARAKAWA, T.D The study of a new actuator for a two-point Body-Braille system. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 8547 LNCS (PART 1), p. 630-633. 2014B.

Soares, R. A História da Educação do Surdocego no Brasil. In: Toque: Mãos Que Falam. Ano 1, Nº 1, São Paulo, 1999.

Sherman, W e Craig, A., Understanding Virtual Reality. Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, CA, p. 266, 2003.

Vieira, A.L.N., Novaes, F.F., Silva, D.M., Santos, L., Belozi, S., Castro, T. A mobile solution for linguistic communication with deaf-blind people using Arduino and Android. Proceedings of the 11th International Network Conference, INC 2016, p. 177-180, 2016.

Vosgerau, D. S. R.; Romanowski, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr., 2014. Disponível em:< http://www2.pucpr.br/reol/index.php/dialogo?dd99=pdf&dd1=12623>. Acesso em: 07 de maio de 2017.

Wiberg, H. J.. Be My Eyes. Dinamarca: BE MY EYES, 2015. Disponível em: . Acesso em: 07 de maio de 2017.

Zeza, M.A, Stavrou, P. D. Program of educational intervention for deaf-blind students. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 9142 LNCS, p. 472-478, 2015.

Published

2018-05-21

How to Cite

Amorim, P. F., Barbosa, P. G. F., Ferreira, S. B. L., Pacheco, H. S., & Alves, A. da S. (2018). Technologies and methods assisting deafblind communication - a bibliographic review. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 11(1), 55–71. https://doi.org/10.5753/isys.2018.357

Issue

Section

Special issues articles