The Influence of the Meninas Digitais UFSC Project on the Professional Life of Graduated Girls in Technology Undergraduate Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/jis.2022.2846

Keywords:

STEM, Women in Technology, Education, Gender, Career Development

Abstract

The lack of women’s representation in IT has been discussed for decades in different regions worldwide. The participation of women in this area is fundamental for socioeconomic development. In Brazil, girls have a low interest in graduation courses in STEM areas. This article presents the influence of the project “ Meninas Digitais UFSC” on graduated girls’ career development. Two surveys were applied, the first before the pandemic period (COVID-19), and the second in the post-pandemic including some questions about the changes in the work or academic environment. The results have shown that the project’s participation had a positive impact on the career development of these women, influencing from the hiring to their involvement in other similar actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, A., Cappelli, C., Nakamura, F., Frigo, L. B., Salgado, L., Moro, M. M., Braga, R., and Viegas, R. (2021). 7 motivos para você promover a diversidade de gênero na ti. Diversidade de Gênero em Computação, Sociedade Brasileira de Computação, 44:41–44.

Blaney, J. M. and Stout, J. G. (2017). Examining the relationship between introductory computing course experiences, self-efficacy, and belonging among first-generation college women. InProceedings of the ACM SIGCSETechnical Symposium on Computer Science Education (SIGCSE’17). Association for Computing Machinery, pages 69–74.

BRASIL (2016). Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em ciências humanas e sociais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016, [link].

BRASIL (2018). Lei no 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei geral de proteção de dados pessoais (lgpd. Brasília,DF: Presidência da República, [link].

Bunderson, E. and Christensen, M. (1995). An analysis of retention problems for female students in university computer science programs. Journal of Research on Computing in Education, 28:1–18.

Da Silva, J., Dantas, V., Figueiredo, R., Medeiros, S., and Costa, T. (2019). Perfil profissional das egressas dos cursos de computação da universidade federal da paraíba-campus iv. WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT 2019), Sociedade Brasileira de Computação, pages 79–88.

De Oliveira, B. C., Boscarioli, C., Pereira, E. N., De Souza, G. M., and Torres, L. (2017). Egressas de ciência da computação da universidade estadual do oeste do paraná: o que veio depois? Anais do XI Women in Information Technology (WIT), São Paulo, Sociedade Brasileira de Computação, pages 1148–1152.

Faenza, F., Canali, C., Colajanni, M., and Carbonaro, A. (2021). The digital girls response to pandemic: Impacts of in presence and online extracurricular activities on girls future academic choices. Education Sciences, 11(11).

Figueiredo, K. S., De Azevedo, J. K. N., Azevedo, J. G., Dos Santos, K. A. A., Gomes, R., Ventura, T. M., and Maciel, C. (2018). Perfil dos egressos e egressas de computação de mato grosso no mercado de trabalho. Anais do IX Computer on the Beach, Florianópolis, Univali, pages 297–306.

Finger, A. F., Bordin, A. S., and De Mello, A. V. (2020). Perfil das egressas dos cursos de computação da unipampa: Uma análise da formação acadêmica e da atuação profissional. Anais do XIV Women in Information Technology (WIT), Cuiabá, Sociedade Brasileira de Computação, pages 100–109.

Frigo, L. B., Moro, F. F., Padilha, R., and Pozzebon, E. (2020). Meninas em ação: Atividades inspiradoras para projetos parceiros do programa meninas digitais. Anais do XIV Women in Information Technology (WIT), Cuiabá, Sociedade Brasileira de Computação, pages 60–69.

Gao, J., Tian, Z., and Yang, X. (2020). Breakthrough: Chloroquine phosphate has shown apparent efficacy in treatment of covid-19 associted pneumonia in clinical studies. 14(72). [link].

INPE (2020). Censo da educação superior de 2019 - divulgação dos resultados. [link].

Margolis, J., Fisher, A., and Miller, F. (1999). Caring about connections: gender and computing. IEEE Technology and Society Magazine, 18,(4):13–20.

Martimiano, L. A. F., De Lima, N., Feltrim, V. D., and Roder, L. (2018). Um estrato do perfil das profissionais de tic na cidade de maringá-pr. Anais do XII Women in Information Technology (WIT), Natal, Sociedade Brasileira de Computação, pages 1–5.

Moro, F. F., Padilha, R. O., and Frigo, L. B. (2021). Impactos do projeto meninas digitais em egressas de ti: Meninas digitais - UFSC. WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, pages 81–90.

Olinto, G. (2012). A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no brasil. Inclusão Social, 5(1).

Parhami, B. (2021). Women in science and engineering: A tale of two countries. [link].

Silva, B. X. F. d., Neto, V. C., and Gritti, N. H. S. (2020). Softskills: rumo ao sucesso no mundo profissional. Interface Tecnológica, 17:829–842.

Spertus, E. (1991). Why are there so few female computer scientists? MIT Artificial Intelligence Laboratory Technical Report, 1315.

Sterling, A. D., Thompson, M. E., Wanga, S., Kusimo, A., Gilmartin, S., and Sheppard, S. (2020). The confidence gap predicts the gender pay gap among stem graduates. Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), 117:30303–30308.

UFSC (2022). Dashboard: Alunos matriculados na graduação do campus araranguá. [link].

Vasconcelos, V., Bigotte, E., Marques, L., and Almeida, R. (2022). Make a lab – a project focused on the gender gap in stem fields. pages 1–5.

Downloads

Published

2022-12-12

How to Cite

MORO, F. F.; PADILHA, R. O.; FRIGO, L. B.; MORALES, A. S.; OURIQUE, F. O. The Influence of the Meninas Digitais UFSC Project on the Professional Life of Graduated Girls in Technology Undergraduate Courses. Journal on Interactive Systems, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 1, p. 364–374, 2022. DOI: 10.5753/jis.2022.2846. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/jis/article/view/2846. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Regular Paper