Redesign of a game to prevent exogenous poisoning: adding risks and forms of participation
DOI:
https://doi.org/10.5753/jis.2023.3241Keywords:
health communication, health games, exogenous poisoning, public health, serious gamesAbstract
In 2016, the digital game Quem deixou isso aqui?! was launched, a serious game that aims to raise awareness among parents about the risks of exogenous poisoning present in a common household and the main forms of prevention. This article presents the game's redesign project, intending to correct gaps in the original game, adding the risks of accidents with venomous animals and enhancing forms of player participation, among other improvements. With this account of our experience in this project, we intend to contribute to the creation of other serious games for health communication, which consider the game media's potential.
Downloads
References
Abt, C. C. (1970). Serious Games. Viking.
Araujo, I. S., & Cardoso, J. M. (2007). Comunicação e Saúde. Editora Fiocruz.
Belli, M., & Alves, A. G. (2019). Acessibilidade em jogos para dispositivos móveis: ampliando as possibilidades do jogo “Desafio do Carteiro.” Proceedings of SBGames, 883–889. [link]. (Last access: May 30 2023)
Bochner, R. (2005). Papel da Vigilância Sanitária na prevenção de intoxicações na Infância. Revista Brasileira de Vigilância Sanitária (REVISA), 1(1).
Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. MIT Press.
Carvalho, F. G., Vasconcellos, M. S., Magalhães, T. S., & Werner, A. (2022). Quem deixou isso aqui?! De novo! Redesign de um jogo digital para prevenção de intoxicações domésticas. Anais Estendidos Do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames 2022), 1–10. https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2022.226154
Felix, Z. C., Machado, L. dos S., Silva, J. R. O., Silva, A. T. M. C., & Almeida, L. R. de. (2018). Avaliando Satisfação do Usuário a Partir dos Modelos GameFlow e PENS: Um Estudo com o Jogo Caixa de Pandora Mobile. Proceedings of SBGames, 1047–1054. [link]. (Last access: May 30 2023)
Flück, D. (2006). Coblis - Color Blindness Simulator. Colblindor. [link]. (Last access: May 30 2023)
Little Helper from Pixonic. (2012). TTPM Toy Reviews. [link]. (Last access: May 30 2023)
Melo, M. T. B. de, Santana, G. B. de A., Rocha, M. H. A., Lima, R. K. de S., Silva, T. A. B., Souza, C. D. F. de, & Rodrigues, A. K. B. F. (2022). Epidemiological profile and temporal trend of exogenous intoxications in children and adolescents. Revista Paulista de Pediatria, 40. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2021004
Michael, D., & Chen, S. (2006). Serious Games: games that educate, train and inform. Thonson Course Technology.
Neiva, C. A. C., Aquino, V. A. N. de, Cantanhêde, L. A., Araújo, M. H. M. de, Fecury, A. A., & Dias, C. A. G. de M. (2019). Caracterização epidemiológica das intoxicações exógenas por substâncias nocivas e acidentes por animais peçonhentos em crianças no Estado do Amapá. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo Do Conhecimento, 01(09), 41–66. [link]
Raessens, J. (2005). Computer games as participatory media culture. In J. Raessens & J. Goldstein (Eds.), Handbook of Computer Game Studies. The Mit Press. [link]. (Last access: May 30 2023)
Raessens, J. (2015). Playful identity politics : How refugee games affect the player’s identity. In V. Frissen, S. Lammes, M. de Lange, J. de Mul, & J. Raessens (Eds.), Playful Identities (pp. 245–260). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048523030-015
Salih, A. E., Elsherif, M., Alam, F., Yetisen, A. K., & Butt, H. (2021). Gold Nanocomposite Contact Lenses for Color Blindness Management. ACS Nano, 15(3), 4870–4880. https://doi.org/10.1021/acsnano.0c09657
Sarinho, V. T. (2017). Uma Proposta de Game Design Canvas Unificado. Proceedings of SBGames, 141–148. [link]. (Last access: May 30 2023)
Tavares, É. O., Buriola, A. A., Santos, J. A. T., Ballani, T. da S. L., & Oliveira, M. L. F. de. (2013). Fatores associados à intoxicação infantil. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem, 17(1), 31–37. https://doi.org/10.1590/S1414-81452013000100005
Vasconcellos, M. S., Carvalho, F. G., & Araujo, I. S. (2018). "QUEM DEIXOU ISSO AQUI ?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúde. Revista Observatório, 4(4), 75–112. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75
Vasconcellos, M. S., Carvalho, F. G., Barreto, J. O., & Atella, G. C. (2017). As Várias Faces dos Jogos Digitais na Educação. Informática Na Educação: Teoria & Prática, 20(4 dez), 203–218. https://doi.org/10.22456/1982-1654.77269
Vilaça, L., Volpe, F. M., & Ladeira, R. M. (2020). Accidental poisoning in children and adolescents admitted to a referral toxicology department of a Brazilian emergency hospital. Revista Paulista de Pediatria, 38. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2020/38/2018096
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Flávia Garcia de Carvalho, Marcelo Simão de Vasconcellos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
JIS is free of charge for authors and readers, and all papers published by JIS follow the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license.