Cognitive disabilities and web accessibility: a survey into the Brazilian web development community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/jis.2021.982

Keywords:

Accessibility, Cognitive accessibility, Exploratory survey, GranDIHC-BR

Abstract

Cognitive disabilities include a diversity of conditions related to cognitive functions, such as reading, understanding, learning, solving problems, memorization and speaking. They differ largely from each other, making them a heterogeneous complex set of disabilities. Although the awareness about cognitive disabilities has been increasing in the last few years, it is still less than necessary compared to other disabilities. The need for an investigation about this issue is part of the agenda of the Challenge 2 (Accessibility and Digital Inclusion) from GranDIHC-Br. This paper describes the results of an online exploratory survey conducted with 105 web development professionals from different sectors to understand their knowledge and barriers regarding accessibility for people with cognitive disabilities. The results evidenced three biases that potentially prevent those professionals from approaching cogni-tive disabilities: strong organizational barriers; difficulty to understand user needs related to cognitive disabilities; a knowledge gap about web accessibility principles and guidelines. Our results confirmed that web development professionals are unaware about cognitive disabilities mostly by a lack of knowledge about them, even if they understand web accessibility in a technical level. Therefore, we suggest that applied research studies focus on how to fill this knowledge gap before providing tools, artifacts or frameworks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Talita Cristina Pagani Britto Pichiliani, Utilizza - Design de Interação

Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Sagrado Coração (2010), especialista em Gerenciamento de Projetos pelo SENAC-SP (2013) e Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de São Carlos (2016). É professora universitária convidada em cursos de especialização lato sensu, escritora de artigos técnicos e palestrante em eventos de tecnologia. Integra o Grupo de Especialistas em Acessibilidade Web do W3C Brasil. É fundadora e consultora independente de UX e Acessibilidade na Utilizza - Design de Interação. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software, Interação Humano-Computador, Usabilidade, Acessibilidade, Design de Interação e Ergonomia de Software.

Ednaldo Brigante Pizzolato, Universidade Federal de São Carlos

Bacharel em Ciência da Computação pela Universidade de São Paulo (1988), mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e doutor em Ciência da Computação (PhD in Computer Science) - University of Essex (1999). Atualmente é professor associado (nível IV) da Universidade Federal de São Carlos e diretor institucional da Fundação de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico da UFSCar. Tem experiência em docência na área de Ciência da Computação atuando, principalmente, com as disciplinas de programação: Introdução a Programação, Construção de Algoritmos e Programação, Programação Orientada a Objetos, Projeto e Análise de Algoritmos, Estrutura de Dados e Organização e Recuperação da Informação. Na área educacional produziu material didático escrito e audiovisual (videoaulas) que podem ser acessadas em: http://livresaber.sead.ufscar.br. Também participou de comitê interno de iniciação científica da UFSCar e co-organizou eventos como jornadas científicas e congressos de iniciação científica. É parecerista e revisor ADHOC de agências de fomento como FAPESP e FACEPE. Em nível de pesquisa, atua nos seguintes temas: redes neurais artificiais, reconhecimento de fala e gestos, aprendizado de máquina, interfaces multimodais e interação humano computador. As pesquisas normalmente são voltadas para aplicações práticas do dia a dia, como: a) reconhecimento de gestos de libras para auxiliar pessoas que apresentam dificuldades para ouvir; b) construção de frameworks para geração de aplicativos/sistemas multimodais; c) pesquisas com interface cérebro-computador para auxiliar motoristas a não dormir ao volante. A interação com empresas aconteceu principalmente através de projetos de extensão envolvendo redesenho de fluxos de diálogos em URAs, humanização de call centers e utilização de técnicas de reconhecimento de fala em atendimentos automatizados (feitos por URAs). Em termos de gestão, a experiência como diretor institucional de uma fundação de apoio permite uma ampla visão da interação da universidade com o sistema produtivo, o governo e a sociedade, bem como a gestão direta de pessoas e projetos.

References

Abou-Zahra, S. (2017). Diverse Abilities and Barriers. Retrieved from https://www.w3.org/WAI/people-use-web/abilities-barriers/

Adams, C., Campbell, A., Montgomery, R., Cooper, M., & Kirkpatrick, A. (2020). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2. Retrieved from https://www.w3.org/TR/WCAG22/

Antonelli, H. L., Rodrigues, S. S., Watanabe, W. M., & de Mattos Fortes, R. P. (2019). A survey on accessibility awareness of Brazilian web developers, 71–79. https://doi.org/10.1145/3218585.3218598

Baranauskas, M. C. C., Souza, C. S. De, & Pereira, R. (2012). GranDIHC-BR : Prospecção de Grandes Desafios de Pesquisa em Interação Humano-Computador no Brasil, 63–64.

Blanck, P. (2015). eQuality: Web Accessibility by People With Cognitive Disabilities. Inclusion, 3(2), 75–91. https://doi.org/10.1352/2326-6988-3.2.75

Borg, J., Lantz, A., & Gulliksen, J. (2015). Accessibility to electronic communication for people with cognitive disabilities: a systematic search and review of empirical evidence. Universal Access in the Information Society, 14(4), 547–562. https://doi.org/10.1007/s10209-014-0351-6

Brasil. Brazilian Law of Inclusion of People with Disabilities (Statute of Persons with Disabilities), Law 13.146 from 6th of July of 2015 (2015). Brazil. Retrieved from http://planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm

Brasil, M. do P.-D. de G. E. (2014). EMAG - Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico. Retrieved June 27, 2016, from http://emag.governoeletronico.gov.br/

Britto, T. C. P. (2016). GAIA: Uma Proposta de Guia de Recomendações de Acessibilidade Web com Foco em Aspectos do Autismo. Universidade Federal de São Carlos. Retrieved from https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/8683

Britto, T. C. P., & Pizzolato, E. B. (2018). GAIA: uma proposta de um guia de recomendações de acessibilidade de interfaces Web com foco em aspectos do Autismo. Revista Brasileira de Informática Na Educação, 26(02), 102. https://doi.org/10.5753/rbie.2018.26.02.102

Britto, T., & Pizzolato, E. B. (2016). GAIA: uma proposta de um guia de recomendações de acessibilidade de interfaces Web com foco em aspectos do Autismo, (Cbie), 816. https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2016.816

Cascaes, R., Lameira, K., Sarmanho, R., Pinheiro, K., Mota, M. P., Pereira, A., & Neto, N. C. S. (2018). Adaptation and Automation of a Cancellation Test for Evaluation of Exploratory Visual Behavior. In Proceedings of the 17th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems - IHC 2018 (pp. 1–9). New York, New York, USA: ACM Press. https://doi.org/10.1145/3274192.3274197

Ceweb.br. (2016). Web Accessibility Booklet (Volume II). Retrieved from https://ceweb.br/publicacao/cartilha-de-acessibilidade-na-web-fasciculo-ii/

Ceweb.br. (2018). Web Accessibility Booklet (Volume III). Retrieved from https://ceweb.br/publicacao/cartilha-de-acessibilidade-na-web-fasciculo-iii/

Cooper, M. (2016). Web accessibility guidelines for the 2020s. W4A 2016 - 13th Web for All Conference, 3–6. https://doi.org/10.1145/2899475.2899492

Dalton, N. S. (2013). Neurodiversity HCI. ACM Interactions, 72–75.

de Fátima Granatto, C., Pallaro, M. A. P., & Bim, S. A. (2016). Digital Accessibility: Systematic Review of Papers from the Brazilian Symposium on Human Factors in Computer Systems. In Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computer Systems - IHC ’16 (pp. 1–10). New York, New York, USA: ACM Press. https://doi.org/10.1145/3033701.3033722

de Oliveira Bueno, A., Ferreira, L. C., Ferreira, V., & Anacleto, J. C. (2016). Research trends in HCI in Brazil. Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Human Factors in Computer Systems - IHC ’16, 8, 1–10. https://doi.org/10.1145/3033701.3033723

de Santana, V. F., de Oliveira, R., Almeida, L. D. A., & Baranauskas, M. C. C. (2012). Web accessibility and people with dyslexia, 1. https://doi.org/10.1145/2207016.2207047

Disabled World. (2020). What Is: Neurodiversity, Neurodivergent, Neurotypical. Retrieved from https://www.disabled-world.com/disability/awareness/neurodiversity/

Everis. (2020). Resultados da Pesquisa do Uso de Leitores de Tela 2.0. Retrieved from https://estudoinclusivo.com.br/pesquisa-ldt/resultados2

Ferraz, R. (2020). Acessibilidade na Web: Boas práticas para construir sites e aplicações acessíveis. São Paulo: Casa do Código.

Ferraz, R., & Bechara, E. (2014). Diretrizes de Acessibilidade para Conteúdo Web (WCAG) 2.0. Retrieved August 3, 2016, from https://www.w3.org/Translations/WCAG20-pt-br/

Ferreira, S. B. L., Sacramento, C., Da Silva Alves, A., Leitão, C. F., Maciel, D. D. R., Matos, S. N., & Britto, T. C. P. (2017). Accessibility and digital inclusion: Utopia or a great challenge? ACM International Conference Proceeding Series, 1–6. https://doi.org/10.1145/3160504.3160563

Ferreira, S. B. L., Santos, R. C. dos, Silveira, D., & Ferreira, M. (2007). Panorama da acessibilidade na web brasileira. Revista de Controle e Administração (RCA) – Publicação Da Controladoria Geral Do Rio de Janeiro, III(2), 206–235. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2400.0722

Freire, A. P., Russo, C. M., & Fortes, R. P. M. (2008). The perception of accessibility in Web development by academy, industry and government: a survey of the Brazilian scenario. New Review of Hypermedia and Multimedia, 14(2), 149–175. https://doi.org/10.1080/13614560802624241

Friedman, M. G., & Bryen, D. N. (2007). Web accessibility design recommendations for people with cognitive disabilities. Technology and Disability, 19, 205–212. https://doi.org/10.1145/1056808.1057024

Furtado, E. S., Chagas, D., Bittencourt, I. I., & Façanha, A. (2014). Acessibilidade e Inclusão Digital. In M. C. C. Baranauskas, C. S. De Souza, & R. Pereira (Eds.), I GranDIHC-BR — Grandes Desafios de Pesquisa em Interação Humano-Computador no Brasil (pp. 19–22). Relatório Técnico. Comissão Especial de Interação Humano-Computador (CEIHC) da Sociedade Brasileira de Computação (SBC).

Hull, L. (2004). Accessibility: it’s not just for disabilities any more. Interactions, 11(2), 36. https://doi.org/10.1145/971258.971270

IBGE. (2010). 2010 Census, 2010, 29. https://doi.org/ISSN 0101-4234

Lazar, J., Dudley-Sponaugle, A., & Greenidge, K. D. (2004). Improving web accessibility: A study of webmaster perceptions. Computers in Human Behavior, 20(2), 269–288. https://doi.org/10.1016/j.chb.2003.10.018

Lewis, C. (2006). HCI and Cognitive Disabilities. Interactions, 13(3), 14–15. Retrieved from https://interactions.acm.org/archive/view/may-june-2006/hci-and-cognitive-disabilities1

Lewis, C. (2009). Cognitive Disabilities. In C. Stephanidis (Ed.), Universal Access Handbook (pp. 101–112). Boca Raton, FL: CRC Press.

Melo, A., Santos, J., Rivero, L., & Barreto, R. (2017). Searching for Preferences of Autistic Children to Support the Design of User Interfaces. Proceedings of the XVI Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems - IHC 2017, 1–10. https://doi.org/10.1145/3160504.3160536

Oliveira, C. (2015). Um retrato do autismo no Brasil. Retrieved from http://www.usp.br/espacoaberto/?materia=um-retrato-do-autismo-no-brasil

Pichiliani, T. C. P. B. (2019). GAIA: Sites inclusivos a pessoas com autismo. Retrieved from https://gaia.wiki.br/

Pichiliani, T. C. P. B. (2020). GAIA: Um Guia De Recomendações Sobre Design Digital Inclusivo Para Pessoas Com Autismo. Curitiba, PR, Brasil: Editora Appris.

Pichiliani, T. C. P. B., & Pizzolato, E. B. (2019). A survey on the awareness of brazilian web development community about cognitive accessibility. In Proceedings of the 18th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–11). New York, NY, USA: ACM. https://doi.org/10.1145/3357155.3358448

Poulson, D., & Nicolle, C. (2004). Making the Internet accessible for people with cognitive and communication Impairments. Universal Access in the Information Society, 3(1), 48–56. https://doi.org/10.1007/s10209-003-0072-8

Pouncey, I. (2010). Web Accessibility for Cognitive Disabilities and Learning Difficulties.

Putnam, C., Wozniak, K., Zefeldt, M. J., Cheng, J., Caputo, M., & Duffield, C. (2012). How do professionals who create computing technologies consider accessibility?, 87. https://doi.org/10.1145/2384916.2384932

Sales, M. (2018a). Acessibilidade Toolkit. Retrieved from http://acessibilidadetoolkit.com/

Sales, M. (2018b). Guia WCAG. Retrieved from https://guia-wcag.com/

Seeman-Horwitz, L., Montgomery, R. B., Lee, S., & Ran, R. (2021). Making Content Usable for People with Cognitive and Learning Disabilities. Retrieved from https://www.w3.org/TR/coga-usable/

Seeman, L., & Cooper, M. (2015). Cognitive Accessibility User Research. Retrieved from http://w3c.github.io/coga/user-research/

Seeman, L., & Cooper, M. (2020a). Cognitive Accessibility Issue Papers. Retrieved from https://w3c.github.io/coga/issue-papers/

Seeman, L., & Cooper, M. (2020b). Cognitive Accessibility Roadmap and Gap Analysis. Retrieved June 27, 2016, from http://w3c.github.io/coga/gap-analysis/

Seeman, L., & Cooper, M. (2020c). Cognitive Accessibility User Research. Retrieved from http://w3c.github.io/coga/user-research

Seeman, L., & Cooper, M. (2020d). Proposed Personas. Retrieved from https://w3c.github.io/coga/persona/

Smith, J. (2013). WebAIM’s Hierarchy for Motivating Accessibility Change. Retrieved from https://webaim.org/blog/motivating-accessibility-change/

SOFTEX. (2012). Software e Serviços de TI: A indústria brasileira em perspectiva.

Sondery. (2019). Por que pessoas cegas não compram no seu ecommerce.

Tangarife, T. M., & Mont’Alvão, C. R. (2006). O que os desenvolvedores brasileiros sabem sobre acessibilidade Web e inclusão digital? In Proceedings of the 6th Congresso Internacional de Ergonomia e Usabilidade, Design de Interfaces e Interação Humano-Computador (USIHC 2006).

Valerio, M. S. (2019). Acessibilidade Toolkit: Entendendo de uma vez por todas a WCAG. In Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais (IHC) (pp. 13–14). Sociedade Brasileira de Computação - SBC. https://doi.org/10.5753/ihc.2019.8378

W3C. (2005). Introduction to Web Accessibility. Retrieved from https://www.w3.org/WAI/fundamentals/accessibility-intro/

W3C. (2018). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Retrieved from https://www.w3.org/TR/WCAG21/

W3C. (2020a). Cognitive and Learning Disabilities Accessibility Task Force deliverables. Retrieved from https://github.com/w3c/coga

W3C. (2020b). Web Content Accessibility Guidelines. Retrieved from https://github.com/w3c/wcag

WebAIM. (2013). Cognitive Disabilities Part 1: We Still Know Too Little, and We Do Even Less. Retrieved from https://webaim.org/articles/cognitive/cognitive_too_little/

WebAIM. (2020a). Cognitive. Retrieved from http://webaim.org/articles/cognitive/

WebAIM. (2020b). Evaluating Cognitive Web Accessibility. Retrieved from https://webaim.org/articles/evaluatingcognitive/

WebAIM. (2020c). The WebAIM Million: An annual accessibility analysis of the top 1,000,000 home pages. Retrieved from https://webaim.org/projects/million/

Yesilada, Y., Brajnik, G., Vigo, M., & Harper, S. (2015). Exploring perceptions of web accessibility: A survey approach. Behaviour and Information Technology, 34(2), 119–134. https://doi.org/10.1080/0144929X.2013.848238

Downloads

Published

2021-12-06

How to Cite

PICHILIANI, T. C. P. B.; PIZZOLATO, E. B. Cognitive disabilities and web accessibility: a survey into the Brazilian web development community. Journal on Interactive Systems, Porto Alegre, RS, v. 12, n. 1, p. 308–327, 2021. DOI: 10.5753/jis.2021.982. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/jis/article/view/982. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Regular Paper