AD3W: An educational simulator for instruction-level data dependency analysis

Authors

  • Alexandre S. Roque URI
  • Guilherme Schievelbein URI
  • Maikel Losekann URI
  • Denilson Rodrigues da Silva URI

DOI:

https://doi.org/10.5753/ijcae.2013.4952

Keywords:

Dependency analysis, instruction-level parallelism, assembly language

Abstract

This article presents a simulator for instruction-level dependency analysis, aiming to educationally illustrate the possibilities of parallelism in a program. The control algorithm uses conditional branch detection and writes to registers (WAR, WAW, and RAW) as techniques to analyze instruction-level dependencies. The results obtained highlight the reduction in exercise completion and correction times in the classroom, in addition to the practical perception that the simulator helps students understand the concepts related to instruction-level parallelism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. I. T. Ribeiro; A. Rimsa. Técnica Motivacional para o Ensino de Arquitetura de Computadores com Ênfase nos Grandes Desafios da Computação. Workshop sobre Educação em Arquitetura de Computadores - WEAC 2008.

A. L. Almeida; M. F. O. Araujo. Utilização de Ferramentas Multimidia Para a Construção de Simuladores de Fenomenos Físicos. Universidade do Estado da Bahia. BA. Brasil. 2008.

A. N. Gonçalves; R. C. L Silva; R. A. L. Gonçalves; J. A. Martini; R10k: Um Simulador de Arquitetura Superescalar. Workshop Sobre Educação em Arquitetura de Computadores – WEAC, 2007.

W. N. M. Davidson; M. V. Marcelo; F. P. Ramon; PS – CAS MIPS: Um Simulador De Pipeline Do Processador MIPS 32 Bits Para Estudo de Arquitetura de Computadores. Workshop sobre Educação em Arquitetura de Computadores - WEAC 2009

M. Brosson; MipsIt: a simulation and development environment using animation for computer architecture education. In Proceedings of 2002 Workshop on Computer Architecture Education: Held in Conjunction with the 29th international Symposium on Computer Architecture (Anchorage, ACM, New York, NY, 12. p. WCAE‘02.Alaska),p.1-8.

B. F. Souza; M.P.A. Moreira; R. S. Nogueira; C.A.P.S. Martins; WebSimple MIPS. Workshop de Sistemas Computacionais de Alto Desempenho – WSCAD, 2008, p. 1 – 4.

D. A. Patterson, J. L. Hennessy. Arquitetura de Computadores: uma abordagem quantitativa. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

H. M. Deitel; Java, como programar. Porto Alegre: Bookman. 2003.

H. Grunbacher; Teaching computer architecture/organisation using simulators, 28th Annual Frontiers in Education Conference, p.1107-1112 vol. 3, 1998.

V. Heckler; F. M. Saraiva. Uso de Simuladores, Imagens e Animações como Ferramentas Auxiliares no Ensino/Aprendizagem de Óptica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 267-273, 2007.

J. Dongarra,, I. Foster, G. Fox, W. Gropp, K. Kennedy, L. Torczon, and A. White. Sourcebook of Parallel Computing. Morgan Kaufmann Publishers Inc., San Francisco, USA, 2003.

L. M. Coutinho; J. L. Mendes; C. A. Martins; Web-MHE: Ambiente web de auxílio ao aprendizado de hierarquia de memória. Workshop sobre Educação em Arquitetura de Computadores - WEAC 2006.

C. B. Martins. Detecção de Paralelismo a partir de Semântica Denotacional e de Grafos de Dependências. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Catolica. Rio de Janeiro. Brasil. 2000.

Published

2013-12-01

How to Cite

Roque, A. S., Schievelbein, G., Losekann, M., & Silva, D. R. da. (2013). AD3W: An educational simulator for instruction-level data dependency analysis. International Journal of Computer Architecture Education, 2(1), 41–44. https://doi.org/10.5753/ijcae.2013.4952

Issue

Section

Full Papers