A Method for Bridging the Gap between Business Process Models and Services

Authors

  • Leonardo Guerreiro Azevedo Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) - IBM Research - Brasil
  • Flávia Santoro Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Fernanda Baião Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Thaissa Diirr Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Alexandre Souza Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
  • Jairo Francisco de Souza Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Henrique Prado Sousa Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5753/isys.2013.223

Abstract

Many proposals in the literature are consensual in making business processes as the starting point of a Service-Oriented system development lifecycle. However, there is no systematic approach that can be easily applied in practice. We argue that an effective SOA approach requires an integrated view of organizational business processes, where services are explicitly related to business models components. Accomplishing these requirements is vital for bridging the gap between business needs and their supporting services. This work proposes a top-down method for service identification and analysis from business process models. Each step of the method implements a set of heuristics that are also specified. The method is presented in detail, and constitutes a systematic guide for service identification and analysis. A case study is conducted to demonstrate the use of the method in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Guerreiro Azevedo, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) - IBM Research - Brasil

Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Flávia Santoro, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Fernanda Baião, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) do Centro de Ciências Exatas e Tecnologia (CCET) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Thaissa Diirr, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Aluna de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Informática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Alexandre Souza, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Aluno de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Informática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).

Jairo Francisco de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor Adjunto do Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Juiz de Fora (MG).

Downloads

Published

2013-12-20

How to Cite

Azevedo, L. G., Santoro, F., Baião, F., Diirr, T., Souza, A., de Souza, J. F., & Sousa, H. P. (2013). A Method for Bridging the Gap between Business Process Models and Services. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 6, 62–98. https://doi.org/10.5753/isys.2013.223

Issue

Section

Regular articles