Conversational Competencies for Corporate Governance

Authors

  • José Coelho Avila Senado Federal
  • Gentil José Lucena Filho LabCon – Laboratório de Conversas.
  • Rejane Maria da Costa Figueiredo UnB - Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5753/isys.2017.336

Keywords:

Conversational Competencies, Corporate Governance, Ontology, cultural change, values

Abstract

Corporate governance has been considered as a tool to realign organizations on a global context of changes in culture and values. Paradoxically, it carries historical traditions and technicist methods that are incompatible with a scenario where organizations seek to humanize their relations. How then can human and social issues be integrated with technical issues to obtain more effective results? This  paper  presents a study on a technical and ontological framework where leaders and managers address this integration by using conversational skills. The theories and real case study presented here show the importance of conversations for the Corporate Governance and the effectiveness of the results of organizations.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Coelho Avila, Senado Federal

Chefe do Escritório de Gestão da Secretaria de Tecnologia da Informação do Senado Federal. Docente da Escola Nacional de Administração Pública (Enap). Especialista em Governança em Tecnologia da Informação e da Comunicação para o Setor Público pela Universidade de Brasília, especialista em Gestão por Processos de Negócio pela Universidade de Santa Cruz do Sul, graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade de Brasília.

Gentil José Lucena Filho, LabCon – Laboratório de Conversas.

Pós-Doutor em Inteligência Artificial pela Universidade Nova de Lisboa. Ph.D. em Systems Design pela University of Waterloo, Canadá. M.Sc. em Sistemas e Computação e Bacharel em Física, pela Universidade Federal da Paraíba. Coach ontológico certificado pela The Newfield Group em parceria com a ITESM - Instituto Tecnológico de Estudos Superiores de Monterey). Membro da International Coach Federation. Fundador e Diretor Executivo do LabCon – Laboratório de Conversas. Certificações especiais: Coaching avançado pela Newfield Network (CHILE); Coach Executivo pela CEGO Corporación (VEN); e Retirement Coach Certificate (USA).

Rejane Maria da Costa Figueiredo, UnB - Universidade de Brasília

Doutora em Engenharia Mecânica pela EESC/USP. Mestre em Ciências da Computação e Matemática Computacional pelo ICMC/USP. Analista de Sistemas pela Universidade de Ribeirão Preto. Professora e pesuisadora pela Universidade de Brasília. Faculdade Gama - FGA. Coordenadora do centro  ITRAC – Information Technology, Research and Application Center. Coordenadora do Lato Sensu Governança em Tecnologia da Informação e Comunicação para o Setor Público pela UnB em parceria com o TCU. Áreas e interesses de pesquisa: Engenharia de Software e Governança em Tecnologia da Informação.

Published

2017-06-04

How to Cite

Avila, J. C., Lucena Filho, G. J., & Figueiredo, R. M. da C. (2017). Conversational Competencies for Corporate Governance. ISys - Brazilian Journal of Information Systems, 10(2), 85–110. https://doi.org/10.5753/isys.2017.336

Issue

Section

Special issues articles