Dengueside Survival: Providing a serious board game to fight against the Aedes aegypti mosquito

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/jis.2022.1881

Keywords:

Aedes aegypti, Educational game, Serious game, Board game

Abstract

The Aedes aegypti mosquito is the vector for transmitting diseases that represent a recurring public health problem. Different educational campaigns and activities have been developed for mosquito prevention and control, such as the production of educational games. This paper presents the final result of the conception, design, construction and validation of the “Dengueside Survival”, a serious board game that presents the fight against the Aedes aegypti mosquito in a cooperative perspective. Dengueside provides five initial missions for players who must act as health agents to complete the proposed combat and control missions against the mosquito. For the validation of the proposed game, matches in physical and virtual environments were carried out, together with the application of the MEEGA+ questionnaire on the respective players, showing as a result the viability of the proposed game as a playful tool to support awareness of the fight against mosquitoes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, G. S. d., Lima, L. S., and Sarinho, V. T. (2019). Dengueside survival - um jogo de tabuleiro estilo rpg para conscientização sobre o combate ao mosquito aedes aegypti. XVIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames).

Barnes et al. (2009). Serious games. pages 18–19. IEEE Computer Graphics and Applications, 29th edition.

Beinner, M. A., Évelin Angélica Herculano de Morais, Reis, I. A., Reis, E. A., and de Oliveira, S. R. (2015). O uso de jogo de tabuleiro na educação em saúde sobre dengue em escole pública. Journal of Nursing, 9(4):7304–7313.

Beserra, E. B., Freitas, E. M. d., Souza, J. T. d., Fernandes, C. R., and Santos, K. D. (2009). Ciclo de vida de aedes (stegomyia) aegypti (diptera, culicidae) em águas com diferentes características. Iheringia. Série Zoologia, 99:281-285.

Braga, I. A. and Valle, D. (2007). Aedes aegypti: histórico do controle no brasil. Epidemiologia e serviços de saúde, 16(2):113–118.

Buchinger, D. and da Silva Hounsell, M. (2014). Sherlock dengue 8: A serious game for teaching about dengue fever prevention with collaboration and competition. XIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 400–409.

Cardoso, C. W., Paploski, I. A., Kikuti, M., Rodrigues, M. S., Silva, M. M., Campos, G. S., Sardi, S. I., Kitron, U., Reis, M. G., and Ribeiro, G. S. (2015). Outbreak of exanthematous illness associated with zika, chikungunya, and dengue viruses, salvador, brazil. Emerging infectious diseases, 21(12):2274.

Damasceno, F., Pedro, M. V., and D’Escoffier, M. d. G. M. (2017). Como é e como deveria ser! uma proposta interdisciplinar no combate aos focos do mosquito aedes aegypti. Revista do Seminário Mídias & Educação, 3.

Drummond, D., Hadchouel, A., and Tesnière, A. (2017). Serious games for health: three steps forwards. Advances in Simulation, 2(1):1–8.

Evangelista, J. G., Flisch, T. M. P., Valente, P. A., and Pimenta, D. N. (2018). Agentes de combate às endemias: construção de identidades profissionais no controle da dengue. Trabalho, Educação e Saúde, 17.

Goulart, R. F., Silveira, L. F. V., and Moreira, J. H. (2019). Jogo educativo que auxilia na cooperação para combater o aedes aegypti/educational game that helps cooperation to fight aedes aegypti. Brazilian Journal of Development, 5(10):19563–19571.

Lennon, J. L. and Coombs, D. W. (2007). The utility of a board game for dengue haemorrhagic fever health education. Health Education, 107(3):290–306.

McCallum, S. (2012). Gamification and serious games for personalized health. In pHealth, pages 85–96.

Moratori, P. B. (2003). Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem. UFRJ. Rio de Janeiro.

Oliveira Neto, A. A. d. and Ribeiro, S. A. B. (2012). Um modelo de role-playing game (rpg) para o ensino dos processos da digestão. Itinerarius Reflectionis, 2(3):1–15.

Petri, G., von Wangenheim, C. G., and Borgatto, A. F. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(03):52–81.

Pitta, Á. M. and Oliveira, V. C. d. (1996). Estratégias de comunicação frente ao desafio do aedes aegypti no brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 1:137–146.

Ricciardi, F. and De Paolis, L. T. (2014). A comprehensive review of serious games in health professions. International Journal of Computer Games Technology, 2014.

Sampaio, D. G. and Sarinho, V. T. (2019). Batalha da vizinhança: Um jogo de tabuleiro para o combate a dengue. XVIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames).

Santos, S. R. F. G. P., Câmara, D. C. P., and de Matos, R. R. C. (2007). Estudo retrospectivo (histórico) da dengue no brasil: características regionais e dinâmicas. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, pages 192–196.

Silva, J. S., Scopel, I., et al. (2008). A dengue no brasil e as políticas de combate ao aedes aegypti: da tentativa de erradicação às políticas de controle-the dengue fever in brazil and combat dengue fever to the aedes aegypti: Of the try eradication to control policies. Hygeia, 4(6).

Steffler, L. M., Marteis, L. S., and dos Santos, R. L. C. (2011). Fontes de informação sobre dengue e adoção de atitudes preventivas. Scientia Plena, 7(6).

Tauil, P. L. (2001). Urbanização e ecologia do dengue. Cadernos de Saúde Pública, 17:S99–S102.

Teixeira, M. d. G., Barreto, M. L., and Guerra, Z. (1999). Epidemiologia e medidas de prevenção do dengue. Informe epidemiológico do SUS, 8(4):5–33.

Trindade, C., Vogel, B. G. M., Sales, M. L., and Sarinho, V. T. (2019). Infestação aedes: Um jogo sério de tabuleiro para o combate a dengue. XVIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames).

van Loon, J. J., Smallegange, R. C., Bukovinszkiné-Kiss, G., Jacobs, F., De Rijk, M., Mukabana, W. R., Verhulst, N. O., Menger, D. J., and Takken, W. (2015). Mosquito attraction: crucial role of carbon dioxide in formulation of a fivecomponent blend of human-derived volatiles. Journal of Chemical Ecology, 41(6):567–573.

Wang, R., DeMaria Jr, S., Goldberg, A., and Katz, D. (2016). A systematic review of serious games in training health care professionals. Simulation in Healthcare, 11(1):41–51.

Wattanasoontorn, V., Boada, I., García, R., and Sbert, M. (2013). Serious games for health. Entertainment Computing, 4(4):231–247.

Zara, A. L. d. S. A., Santos, S. M. d., Fernandes-Oliveira, E. S., Carvalho, R. G., and Coelho, G. E. (2016). Estratégias de controle do aedes aegypti: uma revisão. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 25:391–404.

Downloads

Published

2022-01-07

How to Cite

AZEVEDO, G. S. de; LIMA, L. S.; BARBOSA, I. C.; SARINHO, V. T. Dengueside Survival: Providing a serious board game to fight against the Aedes aegypti mosquito. Journal on Interactive Systems, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 1, p. 1–14, 2022. DOI: 10.5753/jis.2022.1881. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/jis/article/view/1881. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Regular Paper

Most read articles by the same author(s)