Mapping and Improvement of Processes in the Public Sector: An Experience Report at the Public Ministry of Accounts of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.5753/isys.2024.4017Keywords:
Process Mapping, Processes Improvement, Public Sector, Business Process Management, Business Process Model and NotationAbstract
The challenges inherent in the complexity of organizational processes, which involve several actors and stages, make improving these processes a challenging task, given the need to reconcile different perspectives and goals, in addition to the explanation of tacit procedures by interested parties. However, improving processes is crucial to the success of organizations. This study uses the Business Process Management methodology and the Business Process Model and Notation to present the experience of modeling and improving the Information Provision process at the Public Ministry of Accounts of the State of Pernambuco. The results show significant improvements, including knowledge management, rule detailing, standardization, efficient team sizing, categorization of demands, reduced duplicate requests, and reduced average response time, resulting in operational optimization and effectiveness. Hopefully, this experience report can encourage and benefit other organizations in their process mapping and improvement projects.
Downloads
References
Alcântara, L. R., de Carvalho, T. L., Clemente, H. H., and Valota, J. B. (2021). Mapeamento de processo: um estudo de caso em um escritório de arquitetura. In v. 1, n. 1: I Simpósio Nacional de Engenharia de Produção.
Arturo, Salles, H. M., and Pereira-veridiana, V. R. (2019). Mapeamento de processos utilizando bpm: Estudo aplicado em uma indústria de bens de consumo.
Cbok, B. (2013). Guia para o gerenciamento de processos de negócio corpo comum de conhecimento. Association of Business Process Management Professionals. ABPMP BPM CBOK, 3:13.
Chinosi, M. and Trombetta, A. (2012). Bpmn: An introduction to the standard. Computer Standards & Interfaces, 34(1):124–134.
da Costa Almeida, L., Salles, S. A. F., Carvalho, R. L., Morais, A. S. C., and Silva, S. V. (2019). Bpmn e ferramentas da qualidade para melhoria de processos: um estudo de caso. Gepros: Gestão da Produção, Operações e Sistemas, 14(4):156.
da Cunha Bezerra, M. C., de Almeida Tavares, M. S., and da Silva, R. M. (2018). Gerenciamento dos processos de negócio: uma análise dos modelos de ciclo de vida bpm. Revista Produção Online, 18(3):796–825.
de Oliveira, A., Quepfert, W. E., and Tolfo, C. (2017). Sistemas de informação e modelagem de processos: um relato no ensino. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 9(1).
Dias, F. (2019). As 6 fases do ciclo de vida bpm. Disponível em: [link]. Acesso em: 05 fevereiro de 2023.
Feitoza, M. C., Denzin, E. A., Schneider, G. A., and Gonçalves da Silva, P. H. (2016). Mapeamento de processos empresariais de indústria cerâmica utilizando o business process management-bpm. In 7ª Jornada de Iniciação Científica e Extensão - JICE.
Fontes, A. d. M., do Nascimento Santos, A. C., and Libório, F. O. (2020). Modelagem de processos com o bpmn para a melhoria de processos acadêmicos do ifs. Brazilian Journal of Development, 6(6):41716–41728.
Gallo, J. (2012). Comparativo entre as versões 1.2 e 2.0 da notação bpmn e sua aplicação em diagramas de processos de negócios.
Gonçalves, J. E. L. (2000). As empresas são grandes coleções de processos. Revista de administração de empresas, 40:6–9.
Govindarajan, V. and Shank, J. K. (1997). A revolução dos custos: como reinventar e redefinir sua estratégia de custos para vencer em mercados crescentemente competitivos. Tradução de Luiz Orlando Coutinho Lemos.
Mamprim, C. d. S. C., de Azevedo Gaspar, L., and Junior, F. R. L. (2020). Mapeamento e melhoria dos processos de gestão de um programa de pós-graduação. In Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção. CnBRepro.
Marcolin, C. and de Deus, G. (2018). Mapeamento de processos e contabilidade de custos: estudo em uma indústria frigorífica. ConTexto, 18(39).
Nascimento, M. G., Silva, T., Valença, G., Brito, K., Santos, G., Miranda, L., Olivia, M., and Andrade, E. (2023). Como monitorar os seus processos? um relato sobre a implantação de um plano de medição no tce-pe. In Anais do XI Workshop de Computação Aplicada em Governo Eletrônico, pages 249–260. SBC.
Rebelo, V. d. L. V., de Souza Menezes, G. M., Nelo, V. A. W., dos Santos Freitas, J. M., and Marinho, D. F. S. (2020). Mapeamento de processo com base na metodologia bpmn: Estudo de caso em uma companhia de gás. Caderno de Graduação-Ciências Exatas e Tecnológicas-UNIT-ALAGOAS, 6(2):19–19.
Silva, T., Nascimento, M. G., Valença, G., Andrade, E., Lira, B., Santos, G., Miranda, L., and Olivia, M. (2023). Um relato sobre o mapeamento de processos do ministério público de contas de pernambuco. In Anais Estendidos do XIX Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, pages 114–116. SBC.
TCE-PE (2023). Pagina online do Ministério Público de Contas: Institucional. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 fevereiro de 2023.
Toledo, G. M. d. and Neves, J. M. S. d. (2020). Uso do mapeamento de processos para melhoria da dimensão custo: Estudo de caso em empresa da construção civil. RETEC-Revista de Tecnologias, 13(2).
vom Brocke, J. and Rosemann, M. (2013). Manual de BPM: gestão de processos de negócio. Bookman editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 iSys - Brazilian Journal of Information Systems
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.