Computer Technologies for ADHD treatment and diagnosis
inferences and interpretations of a Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.5753/isys.2022.2235Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) affects 5% of children worldwide, has a complex and challenging diagnosis, and its treatment has limitations. Thus, there is a need for new approaches, and computational tools have aided in facing the new challenges. This article analyzed a Systematic Literature Review on the diagnosis and treatment of ADHD associated with computational tools by Laurence Bardin's Content Analysis. The technique used was structural analysis with thematic codifications and categorizations. As a result, computer technology was considered a promising tool for diagnosis and treatment. Although, they are still limited to the laboratory environment, hindering users' access.
Downloads
References
Alves, R.; Da Silva, Mônica F.; Schmitz, Eber A; Juarez Alencar, A. Trends, Limits and Challenges of Computer Technologies in ADHD Diagnosis and Treatment. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2021.
American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Porto Alegre: M. I. Nascimento, 2014.
Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. [s.l: s.n.]. Disponível em: [link].
Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Presses Universitaires de France, 1977.
Batista, L. L. Métodos de pesquisa: uma visão geral. In: BARROS, J. D. E A. (Ed.). Organicom. São Paulo: Atlas, 2006. v. 3p. 183.
Caregnato, R. C. A.; Mutti, R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto - Enfermagem, v. 15, n. 4, p. 679–684, dez. 2006.
Cavalcante, R. B. et al. Panorama de definição e implementação da Política Nacional de Informação e Informática em Saúde. Cadernos de Saúde Pública, v. 31, n. 5, p. 960–970, maio 2015.
Corrêa, F.; Ziviani, F.; Carvalho, D. B. F. A Gestão do Conhecimento holística: análise de aderência do modelo de Mutua e Maiga. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 13, n. 3, 13 set. 2019.
Coutinho, E.; Moreira, L.; Neto, M. Uma Análise das Respostas Abertas da Avaliação Docente em Disciplinas de Ensino de Lógica e Fundamentos de Programação Anais do Workshop sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software (WASHES). Anais.. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 4 jul. 2019 Disponível em: [link]
Diehl Stephan; Görg, C. Graphs, they are changing dynamic graph drawing for a sequence of graphs. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), v. 2528 LNCS, p. 23–31, 2002.
Dresch, A.; Lacerda, D. P.; Júnior, J. A. V. A. Design Science Research: Método de Pesquisa para Avanço da Ciência e Tecnologia. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Faraone, S. V. et al. The Groundskeeper Gaming Platform as a Diagnostic Tool for AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder: Sensitivity, Specificity, and Relation to Other Measures. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, v. 26, n. 8, p. 672–685, out. 2016
Fazenda, R.; Fagundes, L. Análise dos Desafios para Estabelecer e Manter Sistema de Gestão de Segurança da Informação no Cenário Brasileiro Anais do Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (SBSI). Anais...Sociedade Brasileira de Computação, 26 maio 2015 Disponível em: [link]
Flick, U. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: [s.n.].
Galvão, M. C. B.; Ricarte, I. L. M. Systematic literature review: concept, production and publication. Logeion: Filosofia da Informação, v. 6, n. 1, p. 57–73, 2019.
Gonçalves, A. T. P. Análise de conteúdo, análise do discurso e análise de conversação: estudo preliminar sobre diferenças conceituais e Teórico-metodológicas. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 275–300, 31 ago. 2016.
Katia, D. et al. TDAH - Transtorno do Déficit de Atenção e hiperatividade Uma conversa com educadores. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 jan. 2021.
Mozzato, A. R.; Grzybovski, D. Análise de conteúdo como técnica de análise de dados qualitativos no campo da administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 4, p. 731–747, ago. 2011.
Paulo Mattos. No mundo da lua: 100 perguntas e respostas sobre o transtorno do déficit de atenção com hiperatividade (TDAH). 17. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
Quintero, J. et al. Health care and societal costs of the management of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder in Spain: a descriptive analysis. BMC Psychiatry, v. 18, n. 1, p. 40, 8 dez. 2018.
Riddle, M. A. et al. The Preschool Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Treatment Study(PATS) 6-Year Follow-Up. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry,v. 52, n. 3, p. 264- 278.e2, mar. 2013.
Selltiz, C. et al. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1975.
Souza, I. G. S. De et al. Dificuldades no diagnóstico de TDAH em crianças. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 56, n. suppl 1, p. 14–18, 2007.
Vasconcelos, M. M. et al. Prevalência do transtorno de déficit de atenção/hiperatividade numa escola pública primária. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, v. 61, n. 1, p. 67–73, 2003.
Wang, G.-J. et al. Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder. PLoS ONE, v. 8, n. 5, p. e63023, 15 maio 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.