Systematic Mapping of Introductory Programming Teaching in Technical and Higher Education in Brazil

Authors

  • Rafael Peixoto de Moraes Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
  • Valéria Franklin da Costa Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN)
  • Ricardo E. P. Scholz Acadêmico Independente, Recife, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2611

Keywords:

Introduction to Programming, Systematic Mapping, Informatics in Education, Teaching-learning

Abstract

Challenges in teaching programming to beginners affect both teachers and students. High dropout and failure rates above 30%, scalability barriers, difficulties in personalizing teaching, among others, have motivated numerous studies in introductory programming disciplines over the years. The aim of this article is to promote a better understanding of the teaching-learning challenges in introductory programming classes at technical high school and higher education levels by means of a systematic mapping of Brazilian literature between 2016 and 2020, having as a cut articles published in national events and journals. The results indicate that more than 80% of the publications originate from public institutions, especially from the northeastern and the southern regions, and that there was a significant increase in proposals aimed at hybrid and also distance education. Besides, the results show a predominance of proposals aimed at increasing student engagement and motivation. On the other hand, studies focusing on former students, underrepresentation of female students or gender, social or racial differences are still scarce. Regarding teachers, the predominant literature found was centered on the production and improvement of automated assessment tools. Nonetheless, there were still problems regarding the distribution and large-scale adoption of the tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bennedsen, Jens; Caspersen, Michael E. Failure rates in introductory programming. Association for Computing Machinery Special Interest Group on Computer Science Education (ACM SIGCSE), 2007. DOI: doi.org/10.1145/1272848.1272879.

Bennedsen, Jens; Caspersen, Michael E. Failure rates in introductory programming: 12 years later. Association for Computing Machinery (ACM), 2019. DOI: 10.1145/3324888.

Blatt, Lucas; Becker, Valdecir; Ferreira, Alexandre. Mapeamento Sistemático sobre Metodologias e Ferramentas de apoio para o Ensino de Programação. VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2017. DOI: 10.5753/cbie.wie.2017.815.

Borges, R. P.; Oliveira, P. R. F.; Lima, R. G. da R.; Lima, R. W. A systematic review of literature on methodologies, practices, and tools for programming teaching. Institute of Electrical and Electronics Engineers Latin America Transactions (IEEE Latin America Transactions), 2018. DOI: 10.1109/TLA.2018.8408443.

Carta Campinas, 2018. Relatório mostra que universidade particular no Brasil não produz conhecimento. Disponível em: [Link]. Acesso em 03 de agosto de 2022.

Castro, Ronney Moreira; Siqueira, Sean. Metodologias, técnicas, ambientes e tecnologias alternativas utilizadas no ensino de algoritmos e programação no ensino superior no brasil. Anais dos Workshops do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE), 2019. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2019.228.

Fincher, Sally A.; Robins, Anthony V. The Cambridge Handbook of Computing Education Research. Cambridge University Press, 2019. ISBN-10: 1108721893.

Florenzano, C. Computação é o que mais sofre evasão em universidades públicas e privadas. Comunidade Brasileira de Sistemas de Informação (CBSI), 2018. Disponível em: [Link].

Holanda, Wallace Duarte; De Paiva Freire, Laís; Da Silva Coutinho, Jarbele Cássia. Estratégias de ensino-aprendizagem de programação introdutória no ensino superior: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revistas Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.95905.

INEP, 2020. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Censo da Educação Superior 2019. Disponível em: [Link]. Acesso em 03 de novembro de 2021.

Kitchenham, B.; Charters, S. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. EBSE Technical Report, 2007.

Luxtor-Reilly, A.; Simon; Albluwi, I.; Becker, B. A.; Giannakos, M.; Kumar, A. N.; Ott, L.; Paterson, J.; Scott, M. J.; Sheard, J.; Szabo, C. Introductory Programming: A Systematic Literature Review. Proceedings Companion of the 23rd Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE), 2018. DOI: 10.1145/3293881.3295779.

Medeiros, R. P.; Falcão, T. P.; Ramalho, G. L. Ensino e Aprendizagem de Introdução à Programação no Ensino Superior Brasileiro: Revisão Sistemática da Literatura. Workshop Sobre Educação em Computação (WEI), 2020. DOI: 10.5753/wei.2020.11155.

Ramos, V.; Wazlawick, R.; Galimberti, M.; Freitas, M.; Mariani, A. C. A Comparação da Realidade Mundial do Ensino de Programação para Iniciantes com a Realidade Nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2015. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2015.318.

Santos, S. M.; Noronha, D. P. O Desempenho das Universidades Brasileiras em Rankings Internacionais. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 186–219, 2016. DOI: 10.19132/1808-5245222.186-219.

Sidone, O. J. G.; Haddad, E. A.; Mena-Chalco, J. P. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. Transinformação, Scientific Electronic Library Online (SciELO), 2016. DOI: 10.1590/2318-08892016002800002.

Silva, P.; Cavalcante, M. T. C.; Fechine, J.; Costa, E. Silva. Um Mapeamento Sistemático sobre Iniciativas Brasileiras em Ambientes de Ensino de Programação. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2015. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2015.367.

Silva, T. R.; Medeiros, T.; Medeiros, H.; Lopes, R.; Aranha, E. Ensino-aprendizagem de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), 2015. DOI: 10.5753/rbie.2015.23.01.182.

SOURCE FORGE, n.d.. Robocode. [online]. Disponível em: [Link]. Acesso em 15 de março de 2022.

Watson, C.; Li, F. W. B. Failure rates in introductory programming revisited. Conference on Innovation & Technology in Computer Science Education (ITiCSE), 2014. DOI: 10.1145/2591708.2591749.

Published

2022-11-10

How to Cite

MORAES, R. P. de; COSTA, V. F. da; SCHOLZ, R. E. P. Systematic Mapping of Introductory Programming Teaching in Technical and Higher Education in Brazil. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 30, p. 628–647, 2022. DOI: 10.5753/rbie.2022.2611. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2611. Acesso em: 14 dec. 2025.

Issue

Section

Articles