Elementary Education: Systematic mapping on the using of technological resources in the hearing impaired people literacy

Authors

  • Juliana Saraiva Universidade Federal da Paraíba
  • Yuska Aguiar Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.819

Abstract

In a scenario of constant changes and consequent needs for informational updating, the role of Information Literacy is essential to allow individuals to solve everyday problems and adapt to changes. However, knowing that literacy only happens with the social use of writing and reading, and that this process uses sound emission as an important part of communication, Impaired People have to face on difficulties. In this sense, Decree nº 5.626 directs initiatives in bilingual education for the deaf with LIBRAS. On the other hand, combined with the process of facilitating inclusive education, digital assistive technology provides the expansion of mobility, communication and learning skills. From this perspective, academia, industry and public authorities join forces to promote public policies that support the inclusion and access to free and quality education. In view of the lack of information about the development and deployments of digital technology solutions that support PcDA literacy in public schools in Brazil, this work carried out a systematic mapping of the literature in 17 bases of articles, seeking evidence on its implementation in this area. context. Taking into account the recent literature (2013-2017), there was a lag in the development of technological solutions, and their effectiveness are superficial assessed. Additionally, there is a lack of relevant information about the assistive digital resources presented in these articles, such as cost, license, download availability and adoption process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L. S., de Souza, T. A., & Luquetti, E. C. F. (2019). Métodos de Alfabetização do Brasil: Uma Perspectiva Histórica. Revista Philologus, 75, p. 1905-1912. [GS Search]

Alves, A. C.; Matsukura, T. S.; Scherer, M. J. (2017). Altmetric Original Research Cross-cultural adaptation of the assistive technology device – Predisposition assessment (ATD PA) for use in Brazil (ATD PA Br). "Disability and Rehabilitation: Assistive Technology Journal", v. 12, n. 2, p. 160-164. [GS Search]

Brasil. Decreto no 5.626, de 22 de dezembro de 2005. (2005) Disponível em: [Link].

Bersch, R.; Tonolli, J. (2017). Introdução ao conceito de tecnologia assistiva, Assistiva, http://www.assistiva.com.br, Dezembro.

Becker, M. M., Medeiros, I. J., & Lamazon, V. L. (2019). O Uso das Tecnologia Digitais Acessíveis como Estratégia de Aprendizagem no Atendimento Educacional Especializado - AEE. Revista Gepesvida, 13 (5), 42-49p. [GS Search]

Calixto, H. R., Ribeiro, A., Alexandre, & Ribeiro, A. (2020). Desafios na educação bilíngue de surdos: Relações que professores estabelecem com o ensino de língua portuguesa escrita para surdos. Revista Exitus, 10, 1-27p. [GS Search]

Carvalho, D. D., & Manzini, E. J. (2017). Aplicação de um Programa de Ensino de Palavras em Libras Utilizando Tecnologia de Realidade Aumentada. Revista Brasileira De Educação Especial, 23 (2), 215-232. doi: 10.1590/s1413-65382317000200005. [GS Search]

Conforto, D., & Santarosa, L. (2002). Acessibilidade à web: Internet para todos. Informática Na Educação: Teoria & Prática, 5(2). doi: 10.22456/1982-1654.5276. [GS Search]

Corde. CAT. (2017). Portaria que institui o Comitê, [Link], Janeiro.

Costa, L. D., & Santos, L. F. (2018). Adaptação de materiais/recursos na educação de surdos: Uma revisão bibliográfica. Revista Comunicações, 25 (3), 1-28p. [GS Search]

Diana, D. Diferenças entre a alfabetização e letramento (2017). Disponível em: [Link]. Acesso em: 27 de jan. de 2020.

Fagundes, H., & Moura, A. B. (2009). Avaliação de programas e políticas públicas. Textos & Contextos, 8 (1), 1-15p. [GS Search]

Gasque, K. C. G. D. (2020) Manual do Letramento Informacional: saber buscar e usar a informação. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação Universidade de Brasília. 384 p. [GS Search]

Guimaraes, C., Pereira, M. H., & Fernandes, S. (2015). A Framework to Inform Design of Learning Objects for Teaching Written Portuguese (2nd Language) to Deaf Children via Sign Language (1st Language). 2015 48th Hawaii International Conference on System Sciences. doi: 10.1109/hicss.2015.12. [GS Search]

IBGE. Censo 2010. (2010). "Resultado Censo 2010", [Link], Janeiro.

Kitchenham, B. & Charters, S. (2007). Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Version 2.3, Technical Report, Software Engineering Group, Keele University and Department of Computer Science, University of Durham. [GS Search]

Martin, S.; Mihailidis, A. (2017). Special Issue: Assistive technology (I). British Journal of Occupational Therapy, v. 80, n. 2.

Matter, R. et al. (2016). Assistive technology in resource-limited environments: a scoping review. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology Journal, v. 12, n. 2, p. 105-114. [GS Search]

Medeiros, L. P., Elia, M., & Santos, M. P. (2013). Estratégias para auxiliar o Processo de Aprendizagem da Leitura e Escrita de Alunos Surdos. doi: 10.5753/cbie.wie.2013.340. [GS Search]

Mello, G. N. (1991). Políticas públicas de educação. Periódico Estudos Avançados, 5(13). Disponível em: [Link]

Mendonça, P. M., & Santos, P. S. (n.d.). Investimento social privado e políticas públicas de educação: Interações mediadas por múltiplas lógicas institucionais. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, 25 (80), 1-19p. [GS Search]

Morin, A. (2017). Understood for learning and attention issues: 8 Examples of Assistive Technology and Adaptive Tools. [Link], Janeiro.

Moura, E. R., & Oliveira, E. H. (2014). Uma ferramenta colaborativa móvel para apoiar o processo de ensino-aprendizagem da LIBRAS e do Português para surdos. In: Workshop do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2014.272. [GS Search]

Nascimento, L. C., & Liz, A. P. (2017). Jogos Digitais No Ensino Da Língua Portuguesa Para Crianças Surdas. Periferia, 9(1). doi: 10.12957/periferia.2017.28763. [GS Search]

Neto, David & Baldessar, Maria (2019). Jogos digitais educativos em línguas de sinais: uma revisão sistemática da literatura. RENOTE. 17. 173-182. doi: 10.22456/1679-1916.95722. [GS Search]

Oliveira, José Antônio Puppim de (2006). Desafios do planejamento em políticas públicas: diferentes visões e práticas. Revista de Administração Pública, 40(2), 273-287. [GS Search]

Ommeren, A. L. et al. (2016). Preliminary Extraction of Themes from a Review About User Perspectives on Assistive Technology for the Upper Limb After Stroke. Converging Clinical and Engineering Research on Neurorehabilitation II, v. 15, p. 323-327. [GS Search]

Penafort, A. (2019). Quantos surdos há no mundo? E no nosso Brasil? Saiba mais! Blog SignumWeb, 6 de ago. de 2019. Disponível em: [Link]. Acesso em: 25 de jun. de 2020.

Rocha, D. F., Bittencourt, I., Dermeval, D., & Isotani, S. (2014). Uma Revisão Sistemática sobre a Educação do Surdo em Ambientes Virtuais Educacionais. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. doi: 10.5753/cbie.sbie.2014.1263. [GS Search]

Ryan, M. (2017). The number one way to succeed on the job is to use technology. Software & Assistive Technology. http://dyslexiahelp.umich.edu/tools/software-assistive-technology, Janeiro.

Santos, R. E., Magalhães, C. V., Maciel, J., Correia-Neto, J. S., & Vilar, G. (2014). Informática na educação especial: Uma discussão no contexto da educação de surdos. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. doi: 10.5753/cbie.sbie.2014.622. [GS Search]

Saúde Visual. (2017). Saúde Visual: Um foco no olhar. Aplicativos possibilitam acessibilidade dos deficientes visuais aos smartphones e tablets. [Link], Janeiro.

Silva, D. T. (2019). Alfabetização na perspectiva do letramento. Brasil Escola. Disponível em: [Link]. Acesso em: 22 de dez. de 2019.

Silveira, H. M.; Martini, L. C. (2017). How the New Approaches on Cloud Computer Vision can Contribute to Growth of Assistive Technologies to Visually Impaired in the Following Years?. Journal of Information Systems Engineering & Management, v. 2, n. 2, March. [GS Search]

Published

2020-11-14

How to Cite

SARAIVA, J.; AGUIAR, Y. Elementary Education: Systematic mapping on the using of technological resources in the hearing impaired people literacy. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 819–837, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.819. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3991. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Mapping and SLR - Technologies for Basic Education

Most read articles by the same author(s)