Exploratory Study Through Longitudinal Analysis applied to Computer Science from ENADE Database
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2021.2073Keywords:
INEP, ENADE, Longitudinal Study, Educational Data Mining, Machine Learning, Decision TreeAbstract
In search of quality in education, several researches in the educational scope are carried out, however, analyzing large databases in search of useful information is a challenging task. In this research, we seek to identify aspects related to students’ academic performance, using the ENADE tests applied to the Computer Science course as a basis. The research was governed by the methodology that concerns the type of Longitudinal Analysis, of the Repeated Transversal type, seeking to analyze the data over time, to verify their behavior in the years studied. The years analyzed were the years 2011, 2014 and 2017, were data mining techniques were applied to microdata provided by the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. The contribution of the research was to show that among the algorithms used in the experiments, the algorithm that best classified the data in relation to the students’ performance, was the decision tree, which made it possible to identify that some socioeconomic characteristics such as family income, education level father, the student’s work situation in conjunction with the administrative category and the undergraduate shift have an impact on academic performance.
Downloads
References
Alpaydin, E. (2020). Introduction to machine learning. Londres, Inglaterra: MIT Press. [GS Search]
Banni, M., Oliveira, M., & Bernardini, F. (2021). Uma análise experimental usando mineração de dados educacionais sobre os dados do enem para identificação de causas do desempenho dos estudantes. In Anais do II Workshop sobre as Implicações da Computação na Sociedade (pp. 57–66). Porto Alegre, RS, Brasil: SBC. doi: 10.5753/wics.2021.15964 [GS Search]
Capelari, L., & Schwerz, A. (2021). O Perfil Socioeconomico dos Concluintes de Computação do Sul do Brasil. In Anais do computer on the beach (p. 133-140). Itajai, SC, Brasil. doi: 10.14210/cotb.v12.p133-140 [GS Search]
Carmo, R. V., Heckler, W., F., & Carvalho, J. V. (2020). Uma Análise do Desempenho dos Estudantes do Rio Grande do Sul no ENEM 2019. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(2), 378–387. doi: 10.22456/1679-1916.110257 [GS Search]
Carvalho, A., Faceli, K., Lorena, A., & Gama, J. (2011). Inteligência Artificial: Uma abordagem de aprendizado de máquina. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: LTC.
Corso, G. T., & Resende, M. D. G. S. (2018). Mineração de dados aplicada ao enade [Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciência da Computação) - Universidade de Brasília]. Recuperado de: https://bdm.unb.br/handle/10483/25017.
Cunha, R., Sales, C., & Santos, R. (2021). Análise Automática com os Microdados do ENADE para Melhoria do Ensino dos Cursos de Ciência da Computação. In Anais do computer on the beach (p. 208-217). doi: 10.5753/wei.2021.15912 [GS Search]
da Fonseca, A. A. N. (2016). Mineração em bases de dados do INEP: Uma análise exploratória para nortear melhorias no sistema educacional brasileiro. Educação em Revista, 32(1). doi: 10.1590/0102-4698140742 [GS Search]
Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro, G., & Smyth, P. (1996). From data mining to knowledge discovery in databases. AI magazine, 17(3), 37–37. doi: 10.1609/aimag.v17i3.1230 [GS Search]
Fontelles, M. J., Simões, M. G., Farias, S. H., & Fontelles, R. G. S. (2009). Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, 23(3), 1–8. [GS Search]
Hall, M., Frank, E., Holmes, G., Pfahringer, B., Reutemann, P., & Witten, I. H. (2009). The weka data mining software: an update. ACM SIGKDD explorations newsletter, 11(1), 10–18. doi: 10.1145/1656274.1656278 [GS Search]
Han, J., Pei, J., & Kamber, M. (2011). Data mining: concepts and techniques. Elsevier. [GS Search]
Hedeker, D., & Gibbons, R. D. (2006). Longitudinal data analysis. John Wiley & Sons. [GS Search]
Hoed, R., & Saraiva, P. F. (2019). Desempenho das Instituições de Ensino Brasileiras no ENEM: uma abordagem Usando Mineracao de dados. In J. Sánchez (Ed.), Nuevas ideas en informática educativa (Vol. 15, pp. 106–113).
Lima, P. (2018). Análise das Provas do Enade Agrupadas por Tema: Um Estudo de Caso para Estudantes de Ciência da Computação. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás. [GS Search]
Lima, P., Ambrósio, A. P. L., Oliveira, J., & Carvalho, C. (2021). Análise de conteúdo das provas do Enade para os alunos do curso de Bacharelado em Ciência da Computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 385–413. doi: 10.5753/rbie.2021.29.0.385 [GS Search]
Medeiros, G. (2014). A valorização do professor do ensino médio em Santa Catarina e Minas Gerais: limites e possibilidades. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Sul de Santa Catarina. [GS Search]
Melguizo, T. (2016). Toward a set of measures of student learning outcomes in higher education: evidence from brazil. Higher Education (00181560), 72(3), 381–402. doi: 10.1007/s10734-015-9963-x [GS Search]
Nóbrega, J. M. (2016). Educação Superior no Brasil e avaliação da qualidade do ensino - o ENADE e sua contribução: O que os indicadores revelam. Dissertação (Mestrado) - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais,Educação e Administração Instituto de Educação.
Oliveira, A., & Silva, I. R. (2017). Social Inclusion Policies in Brazilian Higher Education: A study on the socioeconomic profile of students in the years 2010-2012. Educação em Revista, 33. doi: 10.1590/0102-4698153900 [GS Search]
Picanço, F. (2016). Juventude e acesso ao ensino superior no brasil: Onde está o alvo das políticas de ação afirmativa. Latin American Research Review, 51(1), 109–131. doi: 10.1353/lar.2016.0001 [GS Search]
Ruspini, E. (2003). An introduction to longitudinal research. Londres, Inglaterra: Routledge. [GS Search]
Silva, L. A., Morino, A. H., & Sato, T. M. C. (2014). Prática de mineraçao de dados no exame nacional do ensino médio. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 3, p. 651). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2014.651 [GS Search]
Stephens, C., & Sukumar, R. (2006). Introduction to Data Mining. Handbook of Marketing Research, Thousand Oaks: Sage, 455–485. doi: 10.4135/9781412973380.n22 [GS Search]
Vieira, M. F. (2012). Prevalência de retenção escolar e fatores associados em adolescentes da coorte de nascimentos de 1993 em Pelotas, Brasil. Revista Panamericana de Salud Publica, 31(4), 303–310. doi: 10.1590/S1020-49892012000400006 [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eliene Ribeiro Rosa, Deller James Ferreira, Nádia Félix Felipe da Silva, Alfredo Assis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.