Didactic Content Knowledge in the Training of Computer Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2525

Keywords:

Teacher Training, Computing, Degree Education, Teaching Knowledge, Computational Thinking

Abstract

The constitution of Didactic Content Knowledge (CDC) is a subject studied in different areas. We defend the need to explain the CDC of Computer Science teachers as a way to build dynamics of integration of content knowledge with didactic knowledge, the CDC. The objective is to understand the constitution of the CDC in the identification of computational thinking when developing unplugged activities in Youth and Adult Education. For this, we developed an experience report of a process that approaches critical and emancipatory action-research, in which undergraduate students and teacher trainer of the Computing Teaching Practice component IV triggered an action of planning and development activities, which potentiated reflective processes in teacher training. The text analyzed this interactive process, which consisted of a report of actions and interactions in the classroom and a questionnaire applied to undergraduates. The action research presented through studies, planning and development of unplugged activities made it possible to explain the CDC of Computer Science teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina Pansera de Araújo, UNIJUÍ

Doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Professora da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. http://lattes.cnpq.br/6707424118316750.

Uianes Luiz Rockenbach Biondo, Instituto Federal Farroupilha

Professor da Licenciatura em Computação do Instituto FEderal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha 

References

BELL, T., WITTEN, I. H., FELLOWS, M. (2011) Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso dos computadores. Traduzido por: Luciano Porto Barreto. 2011. [Link]

BISPO JR., E. L.; Raabe, A.; Matos, E.; Maschio, E.; Barbosa, E. F.; Carvalho, L. G.; Bittencourt, R. A.; Duran, R. S.; Falcão, T. P. Technologies in Computing Education: First approximations (Tecnologias na Educação em Computação: Primeiros Referenciais). Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE), 28, 509-527, 2020. DOI: 10.5753/RBIE.2020.28.0.509 [GS Search]

BRACKMANN, C. P. Desenvolvimento do Pensamento Computacional Através de Atividades Desplugadas na Educação Básica. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. UFRGS, Porto Alegre, 2017. [Link] [GS Search]

CAMBRAIA, A. C. Epistemologia da Ciência na Constituição do Professor de Computação. In: Uberti, H. G.; Conto, J. M. Formação de professores no IF Farroupilha: novas possibilidades, novos desafios. São Leopoldo: Oikos, 2016. [Link].

CAMBRAIA, A. C.; ZANON, L. B. Desenvolvimento Profissional Docente numa licenciatura: interlocuções sobre o projeto integrador. Revista Brasileira de Educação. V. 23, 2018. DOI:10.1590/S1413-24782018230043 [GS Search]

CARR, W., KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988.

CASTRO, A. L. El Conocimiento Didático del Conteúdo (CDC): una herramienta que contribuye en la configuración de la identidad professional del profesor. Magistro, 8(15), pp. 89-110, 2014. DOI: [GS Search]

CRUZ, M. E. J. K., MARQUES, S. G., OLIVEIRA, W. Design and Evaluation of Unplugged Didactic Material for Teaching of Computer Science in Basic Education (Desenvolvimento e Avaliação de Material Didático Desplugado para o Ensino de Computação na Educação Básica). Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE), 29, 160-187, 2021. DOI: 10.5753/RBIE.2021.29.0.160 [GS Search]

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José; PERNAMBUCO, Marta. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FERREIRA, A. C.; MELHOR, A.; BARRETO, J. S.; PAIVA, F.; MATOS, E. Experiência Prática Interdiscilinar do Raciocínio Computacional em Atividades de Computação Desplugada na Educação Básica. Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE 2015). CBIE-LACLO 2015. DOI:10.5753/cbie.wie.2015.256 [GS Search]

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HEINTZ, F., MANNILA, L., FÄRNQVIST, T. A review of models for introducing computational thinking, computer science and computing in K-12 education, IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Erie, PA, USA, pp. 1-9, 2016. DOI:10.1109/FIE.2016.7757410 [GS Search]

HERNÁNDEZ, F.; MONSERRAT, V. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. 5. Ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

IFFAR. Plano Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Campus Santo Augusto, 2014. [Link].

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Formação de professores e didática para o desenvolvimento humano. Revista Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr/jun. 2015. DOI: 10.1590/2175-623646132 [GS Search]

LOPES, A. C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 1999. [Link].

LOPES, A. C. Currículo e Epistemologia. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2007.

LOPES, A. C. Políticas de Integração Curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

LOZANO, D. L. P.; DENARI, G. B.; CAVALHEIRO, G. C. S. Conhecimento Didático do Conteúdo de professores de Ciências da Natureza e Matemática: análise a partir dos desenhos curriculares. Revista Ensaio. v. 19. e292. Belo Horizonte, 2017. DOI: 10.1590/1983-21172017190125 [GS Search]

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente, Belo Horizonte: ANPED; Belo Horizonte: Autêntica, v. 01, n. 01, p. 109-131, 2009. [Link]. [GS Search]

MARTINS JUNIOR, F. R. F. M.; LIMA, J. O. G. Os saberes docentes e as práticas pedagógicas de licenciandos em Informática: um estudo diagnostico. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE). v. 24, n.1, 2016. DOI:10.5753/rbie.2016.24.1.115 [GS Search]

MATOS, E. S. Identidade docente e o papel da interdisciplinaridade no currículo de licenciatura em computação. Revista Espaço Acadêmico. Dossiê: Licenciatura em Computação: reflexões teorias e políticas. Ano XIII – issn 1519-6186, n. 148, Setembro de 2013. [Link]. [GS Search]

KOEHLER, M. J.; MISHRA, P. What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, p.60-70. 2009. [Link]. [GS Search]

MORAES, R., VALDEREZ, M. R. L. Pesquisa em sala de aula: tendências para educação em novos tempos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. [Link].

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Traduzido por: Catarina E. F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. Ed. Revisada, 3 reimp. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Traduzido por: Eloá Jacobina. 12. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

PADILHA, R. P. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez/ instituto Paulo Freire, 2001.

PARGA, D. L.; MORA, W. M. El PCK, un espacio de diversidad teórica: conceptos y experiencias unificadoras en relación con la didáctica de los contenidos en química. Educación química, México: Universidad Nacional Autónoma de México; México: Elsevier, v. 25, n.3, p. 332-342, jun. 2014. DOI: 10.1016/S0187-893X(14)70549-X [GS Search]

SANTOS, A.; GAMA, R.; FARIAS, C. Computação desplugada no ensino da Computação no Brasil: um mapeamento sistemático da literatura. In: Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (ERBASE), 2019, Ilhéus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 565-574. [Link]. [GS Search]

SHULMAN, L. S. Autonomy and Obligation: The Remote Control of Teaching. En 1. S. Shulman y G. Sykes (eds.), Handbook of Teaching and Policy. New York, 1983.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. 1986. [Link]. [GS Search]

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundatoins of new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22. Harvard College, 1987. doi: 10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411 [GS Search]

SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo. V. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. 10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293 [GS Search]

SILVA, D. R. Desenvolvimento do Pensamento Computacional como Dimensão Estruturante de Professores de Cursos Superiores de Computação. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências - UNIJUÍ. Orientação do professor Dr. Otavio Aloisio Maldaner. Ijui: UNIJUÍ, 2020. [Link]. [GS Search]

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002. [Link].

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33–35, 2006. [Link]. [GS Search]

WING, J. M. Computational thinking benefits society, 2014.[Link]. [GS Search]

ZABALZA, M. A. Competencias Docentes Del Profesorado Universitario (Calidad Y Desarrollo Profesional). Madrid: Narcea, 2003. [Link]. [GS Search]

Published

2022-09-30

How to Cite

CAMBRAIA, A. C.; ARAÚJO, M. C. P. de; BIONDO, U. L. R. Didactic Content Knowledge in the Training of Computer Teachers. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 30, p. 449–470, 2022. DOI: 10.5753/rbie.2022.2525. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2525. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Articles