Constructive Alignment and SOLO Taxonomy: relationships with the Khan Academy Domain System

Authors

  • Adriana Justina Rizzo UNICAMP
  • Elaine Cristina Catapani Poletti UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.1091

Keywords:

Information and Communication Technologies, Khan Academy, Constructive Alignment

Abstract

Information and communication technologies are tools that have been used in many areas and, in the educational field, they have given margin to the development of virtual environments with new pedagogical possibilities. Considering the incorporation of these tools in teaching and learning process, this research turned to analyze the Khan Academy environment as virtual support to conduct complementary activities of mathematics study with students which have difficulties about math subjects and/or in a state of lag, based on the theory on Constructive Alignment, by John Biggs. In view of the analyzes of the virtual environment according to the theoretical reference, a relationship was established between forms of organization of the virtual environment with its levels of dominance, and the forms of organization of the educational process supported by the theoretical validity. Following the qualitative patterns of the conceptual theoretical study, the discussions in this article argue about the connections between the related platform structures and the development stages of SOLO taxonomy and, besides that, it foments analyzes, thoughts and findings about the forms of organization, monitoring and evaluations of the educational process based on information and communication technologies. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amantes, A, & Borges, O. (2008). O uso da Taxonomia SOLO como ferramenta metodológica na pesquisa educacional. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte: FAEUFMG, 1-12. Recuperado de http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p678.pdf.

Amantes, A., & Oliveira, E. (2012). A construção e o uso de sistemas de categorias para avaliar o entendimento dos estudantes. Revista Ensaio. Belo Horizonte. 14(2), 61-79. doi: 10.1590/1983-21172012140204 [GS Search]

Biggs, J. B. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education, 32(3), 347-364. doi: 10.1007/BF00138871 [GS Search]

Biggs, J. B. (2003). Aligning teaching and assessing to course objectives. Teaching and Learning. Higher Education: New Trends and Innovations. Universidade de Aveiro. Retrieved from [link].

Biggs, J. B., & Tang, C. (2011) Teaching for Quality Learning at University (4a ed.). Nova Iorque: Society for Research into Higher Education & Open University Press.

Borges, R. da S., & Rezende, M. L. (2019). Análise do Uso de um Software Educacional no Ensino do Modelo de Oferta e Demanda. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, 22(2), 229-241. doi: 10.22456/1982-1654.92937 [GS Search]

Calejon, L. M. C., & Silveira, I. F. (2019). Os desafios da educação escolar na contemporaneidade: tecnologias da informação e da comunicação na educação escolar. Revista de Ensino de Ciências e Matemática. 10 (1), 130-143. doi: 10.26843/rencima.v10i1.2254

Cardona, L. A. L., & Rodriguez, K. N. C. (2021). Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación. Revista Interamericana de Investigatión, Educación y Pedagodía. 14 (1), 225-250. doi: 10.15332/25005421.5777

Faria, D. J. A. de, & Luz, R. N. (2016). Uma experiência com a Plataforma Khan Academy no ensino de Matemática. Revista Interdisciplinar de Tecnologias e Educação, [S.l.], 2(1), Recuperado de: http://rinte.ifsp.edu.br/index.php/RInTE/article/view/162.

Farias, F. de O., & Rivera, J. A. (2016). O uso do programa Scratch na abordagem dos conceitos iniciais de cinemática para alunos do 1º ano do ensino médio. Revista Areté. Manaus. 9(18), 197-215. Recuperado de http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/206.

Filippo, D., Pimentel, M., & Wainer, J. (2012). Metodologia de pesquisa científica em sistemas colaborativos. Sistemas Colaborativos: livro-texto da SBC. Capítulo 23, 380-404. Recuperado de [link].

Flores, B. J. (2013). Ler e escrever matemática: desafios para o ensino de matemática na modalidade a distância. Revista Eletrônica de Educação, 7(1), 383-394. doi: 10.14244/19827199328 [GS Search]

Godoy, A. S. (1995). Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE – Revista de Administração de Empresas, EAESP/FGV, 35(2), 57-63. Recuperado de http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/38183.

Hill, K. M., Weatherholtz, K. & Chattergoon, R. (2020). Use of Khan Academy and Mathematics Achievement: A Correlational Study with Long Beach Unified School District. Early Warning Systems and Targeted Interventions for Student Success in Online Courses. 27p. doi: 10.4018/978-1-7998-5074-8.ch003 [GS Search]

Joseph, S., & Juwash, C. (2012). Using constructive alignment theory to develop nursing skills curricula. Nurse Education in Practice, 12, 52-59. doi: 10.1016/j.nepr.2011.05.007 [GS Search]

Light, D., & Pierson, E. (2014). Increasing Student Engagement in Math: The use of Khan Academy in Chilean Classrooms. International Journal of Education and Development using ICT, 10(2), 103-119. Open Campus, The University of the West Indies, West Indies. Recuperado de https://www.learntechlib.org/p/147457/.

Lüdke, M., & André, M.E.D.A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.

Martins, J., & Bicudo, M.A.V. (1989). A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Moraes/EDUC.

Martins, S. W. (2011). Contributos para uma abordagem contextualizada na aprendizagem inicial de programação (Tese de doutorado). Universidade de Coimbra, Coimbra. Recuperado de https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/20314.

Mol, S. M. (2019). Prova Brasil: uma análise da complexidade cognitiva de itens de Matemática por meio da Taxonomia SOLO. (Dissertação de Mestrado). Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto. Recuperado de https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11597.

Mol, S. M., & Matos, D. A. S. (2019). Uma análise sobre a taxonomia SOLO: aplicações na avaliação educacional. Estud. Aval. Educ., São Paulo, 30(75), 722-747. doi: 10.18222/eae.v30i75.6593 [GS Search]

Morais, C., Alves, P., & Miranda, L. (2013). Valorização dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem por Professores do Ensino Superior. CISTI (Iberian Conference on Information Systems & Technologies), 8, Universidade do Minho, Portugal. Recuperado de https://bibliotecadigital.ipb.pt/handle/10198/8771.

Morrison, B. B., & DiSalvo, B. Khan Academy Gamifies Computer Science. (2014). SIGCSE 14: Proceedings of the 45th ACM technical symposium on Computer science education. Atlanta Georgia USA, 39-44, 2014. doi: 10.1145/2538862.2538946 [GS Search]

Moreira, A. da C. C. (2012). O questionamento no alinhamento do ensino, aprendizagem e avaliação. (Tese de Doutorado). Universidade de Aveiro. 2012. Recuperado de http://ria.ua.pt/handle/10773/10233.

Nikolić, V., Petković, D., Denic, N., Milovancević, M., & Gavriloć, S. (2018). Appraisal and review of e-learning and ICT systems in teaching process. Elsevier, 513, 456-464. doi: 10.1016/j.physa.2018.09.003 [GS Search]

Pyorala, E. (2014). How we developed a role-based portfolio for teachers professional development, NCBI, 765-768. doi: 10.3109/0142159X.2014.886763 [GS Search]

Souza, H. T. de, Madureira Junior, J. R. & Souza, E. A. A. de (2016). A Computação em Núvem na Educação: Recursos da Khan Academy Aplicados para o Ensino da matemática na Escola Pública. Recuperado de [link].

Souza, C. T. de & Giraffa, L. M. M. (2017). O Uso da plataforma Khan Academy como Suporte à Formação Inicial de Professores dos Anos Iniciais. Anais do IV SIPASE – Seminário Internacional Pessoa Adulta, Saúde e Educação, PUCRS, Rio Grande do Sul, 9p. Recuperado de [link]

Souza, A., & Mendonça, A. (2019). Design thinking na publicidade. Comunicação & Educação, 24(1), 30-43. doi: 10.11606/issn.2316-9125.v24ilp30-43 [GS Search]

Vianna, I. S. et al. (1998). O Futuro Chegou. Ciência e Tecnologia em debate. In: KUPSTAS, M. (Org.). Ed. Moderna - São Paulo.

Vidergor, H. E. & Bem-Amram, P. (2020). Khan academy effectiveness: The case of math secondary students’ perceptions. Computers and Education. 157. 1-12. doi: 10.1016/j.compedu.2020.103985

Viseu, F., & Ponte, J.P. (2009). Desenvolvimento do conhecimento didáctico do futuro professor de matemática com apoio das TICs. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa. 12(3), 383-413. México. Recuperado de [link].

Wikhamn, B. R. (2017). Challenges of adopting constructive alignment in action learning education. Action Learning: Research and Practice. 14, 18-28. Retrieved from https://ideas.repec.org/a/taf/alresp/v14y2017i1p18-28.html.

Yusuf, M. O. (2005). Information and communication technology and education: Analysing the Nigerian national policy for information technology. International Education Journal, 6(3), 316-321. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ854985.

Published

2021-08-28

How to Cite

RIZZO, A. J.; POLETTI, E. C. C. Constructive Alignment and SOLO Taxonomy: relationships with the Khan Academy Domain System. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 1091–1106, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.1091. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2571. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Articles