A Software Agent for the Recommendation of Pedagogical Strategies to Distance Tutors in VLE

Authors

  • Thyago Alves Sobreira Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Francisco Milton Mendes Neto Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Laysa Mabel de Oliveira Fontes Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Rafael Castro de Souza Instituto Federal do Rio Grande do Norte
  • Igor Fernandes dos Santos Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Salatiel Dantas Silva Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.576

Keywords:

Pedagogical strategy, Software Agent, Ontology, Virtual Learning Environment

Abstract

The popularization of the Distance Education modality, fostered by the flexibilization of the current legal guidelines, as well as the technological advancement of the Virtual Learning Environments (VLE), brings a concern with the quality of the education offered, which is linked to the effective interaction between the actors teaching and learning process. In this sense, it is known that the tutor is the actor responsible for promoting interaction in these environments and his performance in this is linked to the effective participation of students. Therefore, this work proposes a software agent capable of recommending pedagogical strategies for distance tutors in VLE, aiming to improve their performance in promoting an effective interaction of students in VLE. The developed agent makes the recommendations through a knowledge model, represented by an ontology (developed through the 101 methodology), which maps the pedagogical strategies that aim to promote the interaction in the VLE. The pedagogical strategies used by the agent were raised through a Systematic Literature Review and the application of a questionnaire with professionals in the field of education, more precisely in Distance Education (EaD). For validation, the agent's knowledge model was subjected to tests of correctness and completeness, an application was also developed to modify the strategies recommended by the agent. For both validations, they were fed with historical data provided by the Distance Education Secretariat of a federal public university. The results showed that the agent's knowledge model is operating correctly, without any inconsistency. As well as the strategies are shown clearly by the developed System.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barvinski, C., Ribeiro, A. C. R., Longhi, M., & Behar, P. A. (2017, October). Proposta de Modelo Socioafetivo de Aluno para a Recomendação de Estratégias Pedagógicas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, pp. 1637-1646). Recife, PE. doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.1637 [GS Search]

Behar, P. A., Passerino, L. M., & Bernardi, M. (2007). Modelos Pedagógicos para Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. RENOTE: revista novas tecnologias na educação [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS. doi: 10.22456/1679-1916.14242 [GS Search]

Brasil. (2017). Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. [GS Search]

Breitman, K. K. (2000). Web semântica: a internet do futuro. Grupo Gen-LTC.

Bremgartner, V., Netto, J. F., & de Menezes, C. (2015, October). Explorando arquiteturas pedagógicas recomendadas por meio de agentes e ontologia de modelo do aluno em ambientes virtuais de aprendizagem. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 26, No. 1, pp. 1157-1166). doi: 10.5753/cbie.sbie.2015.1157 [GS Search]

Cohen, Jacob (1988). Statistical Power Analyis for the Behaviorel Sciences. 2ª Edição. Routledge. Nova York. [GS Search]

DICKINSON, Ian (2009), Jena Ontology API, Acesso em: 14 dez 2018. URL: https://jena.apache.org/

dos Santos, V. C. (2018). Agentes inteligentes na educação a distância: uso de sistemas tutores inteligentes como auxiliares no estabelecimento da comunicação dialógica. LínguaTec, v.3, n.2. doi: 10.35819/linguatec.v3.n2.a3286 [GS Search]

Fontes, Laysa Mabel de Oliveira (2017). MONITUM: um sistema proativo para monitoramento e avaliação das atividades de tutoria a distância em AVAs. 139f. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica e de Computação) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN. Disponível em: [link]. Acessado em 05 mai. 2018. [GS Search]

Grube, T. (1993). What is an Ontology. Disponível em [link] . Acesso em: 14 dez 2018.

Inep, Ministério da Educação. (2019). Notas Estatísticas – Censo da Educação Superior 2018., Brasília. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 mai. 2020

Masetto, M. T. (2012). Competência pedagógica do professor universitário. Summus editorial. São Paulo, SP. [GS Search]

McKimm, J., Jollie, C., & Cantillon, P. (2003). ABC of learning and teaching: Web based. BMJ, 326, 870-873. [GS Search]

Moodle. (2019). Moodledocs. Acesso em: 10 fer 2019. URL: https://docs.moodle.org/310/na/Main_page

Morais II, M. J. O. (2010). Mas-CommonKads+: Uma extensão a metodologia Mas-CommonKads para suporte ao projeto detalhado de sistemas multiagentes racionais. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Brasil. Disponível em: [link]. Acessado em 06 jun. 2018. [GS Search]

Noy, N. F., & McGuinness, D. L. (2001). Ontology development 101: A guide to creating your first ontology. Disponivel em: [link] Acessado em 08 ago. 2018. [GS Search]

Protégé. (2019). A free, open-source ontology editor and framework for building intelligent systems. Disponível em: [link]. Acessado em 18 fev. 2019.

Paiva, R., Bittencourt, I. I., & da Silva, A. P. (2013). Uma ferramenta para recomendação pedagógica baseada em mineração de dados educacionais. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 2, No. 1, pp. 111-120). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2013.111 [GS Search]

Paranhos, R., Figueiredo Filho, D. B., da Rocha, E. C., da Silva Júnior, J. A., Neves, J. A. B., & Santos, M. L. W. D. (2014). Desvendando os mistérios do coeficiente de correlação de Pearson: o retorno. Leviathan (São Paulo), (8), 66-95. [GS Search]

Santana, M. A., dos Santos Neto, B. F., & de Barros Costa, E. (2014). Avaliando o uso das ferramentas educacionais no ambiente virtual de aprendizagem moodle. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 25, No. 1, pp. 278-287). doi: 10.5753/cbie.sbie.2014.278 [GS Search]

Sevarac, Z., Devedzic, V., & Jovanovic, J. (2012). Adaptive neuro-fuzzy pedagogical recommender. Expert Systems with Applications, 39(10), 9797-9806. doi: 10.1016/j.eswa.2012.02.174 [GS Search]

Silva, A., & Delgado, J. (1997). Agentes de software: conceitos e tecnologias. Anais do Terceiro Encontro Nacional do Colégio de Engenharia Electrotecnica. Ordem dos Engenheiros. Portugal. Disponível em: [link]. Acessado em 08 ago.2019. [GS Search]

Sridharan, B., Deng, H., & Corbitt, B. (2009, January). Na ontology-driven topic mapping approach to multi-level management of e-learning resources. In ECIS 2009: Information systems in a globalising world: challenges, ethics and practices: Proceedings of the 2009 European Conference on Information Systems (pp. 1294-1306). ECIS. Disponível em: [link]. Acessado em 10 set. 2019. [GS Search]

Travassos, G., & Biolchini, J. (2007). Revisões sistemáticas aplicadas a engenharia de software. In XXI SBES-Brazilian Symposium on Software Engineering. João Pessoa, PB. Disponível em: [link]. Acessado em 10 jan.2020. [GS Search]

Uschold, M., King, M., Moralee, S., & Zorgios, Y. (1996). The enterprise ontology. The knowledge engineering review. University of Edinburgh. Edinburgh. Disponível em: [link]. Acessado em: 10 abr. 2019. [GS Search]

Vygotsky, L. S. (1978). Interação entre aprendizagem e desenvolvimento. VIGOTSKI, LS. (vol. 23, n. 3, p. 34-41). [GS Search]

Weinberg, S. L., Abramowitz, S. K. Data Analysis for the Behavioral Sciences Using SPSS. Cambridge University Press, 2002. [GS Search]

Wooldridge, M. (1999). Intelligent agntes. Multiagent systems (vol. 35, n. 4, p. 51). [GS Search]

Zamboni, A., Thommazo, A. D., Hernandes, E. C. M., & Fabbri, S. C. P. F. (2010, September). StArt uma ferramenta computacional de apoio à revisão sistemática. In Proc.: Congresso Brasileiro de Software (CBSoft’10), Salvador, Brazil (pp. 91-96). Diponível em: [link]. Acessado em: 10 out. 2018. [GS Search]

Published

2021-06-23

How to Cite

SOBREIRA, T. A.; MENDES NETO, F. M.; FONTES, L. M. de O.; SOUZA, R. C. de; SANTOS, I. F. dos; SILVA, S. D. A Software Agent for the Recommendation of Pedagogical Strategies to Distance Tutors in VLE. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 576–603, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.576. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2971. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Articles