Evaluating an Android Application to Support the Application of Unplugged Computing Exercises

Authors

  • Matheus Barbosa de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco / Universidade Federal da Paraíba
  • Ayla Débora Dantas de Souza Rebouças Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.798

Keywords:

Unplugged Computing, Computational Thinking, Computer Science Education, Learning Objects

Abstract

This article aims to present an evaluation of "Computação Plugada", an Android application developed with the purpose of making easier the dissemination of unplugged computing activities, thus giving its users the development of skills related to computational thinking. The idea of the application is that it can simplify the application of these activities in the classroom. However, it can also allow individual users to accomplish these activities by receiving automatic feedback. Online questionnaires were sent to students and to computer science teachers who already had experience with unplugged computing. We have also performed a spontaneous observation. Its purpose was to identify some aspects such as interest and collaboration of the students of three classes of the first year of high school submitted to the use of the application in the classroom. There was also a semistructured interview with the teacher. The results presented give evidence that the application may be suitable for individual or classroom use. We have observed that its use in the classroom may lead to more interaction between the students and to collaborative learning. Besides, it seems to be an easier way to apply activities that stimulate computational thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, A. L., Andrade, W., & Guerrero, D. (2016, November). Um mapeamento sistemático sobre a avaliaçao do pensamento computacional no Brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1147). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.1147 [GS Search]

Bell, T.; Witten, I. e Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do Computador”. Tradução de Luciano Porto Barreto, 2011. Disponível em: [link]

Bell, T., Alexander, J., Freeman, I., & Grimley, M. (2009). Computer science unplugged: School students doing real computing without computers. The New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, 13(1), 20-29.[GS Search]

Berto, L. M, Zaina, L. A. M. & Sakata, T. C. (2019). Metodologia Para Ensino do Pensamento Computacional para Crianças Baseada na Alternância de Atividades Plugadas e Desplugada. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 27(2), 01-22. doi: 10.5753/RBIE.2019.27.02.01 [GS Search]

Brackmann, C., Boucinha, R., Román-González, M., Barone, D. e Casali, A. (2017). Pensamento Computacional Desplugado: Ensino e Avaliação na Educação Primária da Espanha. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 6(1), 982. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2017.982 [GS Search]

Bradley, M. M.; Lang, P. J. (1994) Measuring Emotion: The Self-Assessment Manikin and the Semantic Differential. In: J. Behav. Ther. & Exp. Psychiat, v. 25, n. 1, p. 49-59. [GS Search]

Desmet, P.M.A., Overbeeke, C.J. & Tax, S. J. E. T. (2001). Designing Products with Added Emotional Value: Development and Application of an Approach for Research through Design. The Design Journal, 4(1), 32-47. doi: 10.2752/146069201789378496 [GS Search]

IBGE (2016). Pnad Contínua. Acesso à Internet e à Televisão e Posse de Telefone Móvel Celular para Uso Pessoal: Análise dos Resultados. Disponível em: [link]

Gibson, Ben; Bell, Tim. (2013) Evaluation of games for teaching computer science. In: Proceedings of the 8th Workshop in Primary and Secondary Computing Education. p. 51-60. doi: 10.1145/2532748.2532751 [GS Search]

Gil, Antonio C. (2017). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 6. ed. Atlas.

Kafai, Y. and Burke, Q. (2014). Connected code: Why Children Need to Learn Programming. MIT Press. [GS Search]

Gutierrez-Aguilar, O.; Salas-Valdivia, L. (2019) Collaborative Learning: The Educational Perspective of Facebook. In: 2019 XIV Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO). IEEE, p. 348-352. doi: 10.1109/LACLO49268.2019.00065 [GS Search]

Moran, José Manoel. (2007). A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5ª ed. Campinas. Papirus Educação. Disponível em: [link]

Netto, D., Medeiros, L., de Pontes, D. e de Morais, E. (2017). Game Logic: Um jogo para auxiliar na aprendizagem de lógica de programação. Anais do 25º WEI - Workshop sobre Educação em Computação. doi: 10.5753/wei.2017.3546 [GS Search]

Oliveira Matheus; Dantas, Ayla; Gomes Neto, Ivonildo (2019). Computação Plugada: Um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada. In: Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação. SBC. p. 493-502. doi: 10.5753/wei.2019.6654 [GS Search]

Pessoa, F. I. R, de Araújo, A. L. S. O, Andrade, W. L. e Guerrero, D. D. S. (2017). T-mind: um Aplicativo Gamificado para Estímulo ao Desenvolvimento de Habilidades do Pensamento Computacional. Anais do 28º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 645. doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.645 [GS Search]

Pinho, G., Weisshahn, Y., de Brum, C. F., Cavalheiro, G. G. H., & Cavalheiro, S. (2016). Proposta de Jogo Digital para Dispositivos Móveis: Desenvolvendo Habilidades do Pensamento Computacional. Anais do 27º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 100. doi: 10.5753/cbie.sbie.2016.100 [GS Search]

Rebouças, A. D.; Maia, D. L.; Scaico, P. D. (2021) Objetos de Aprendizagem: da Definição ao Desenvolvimento, Passando pela Sala de Aula. In: PIMENTEL, Mariano; SAMPAIO, Fábio F.; SANTOS, Edméa O. (Org.). Informática na Educação: ambientes de aprendizagem, objetos de aprendizagem e empreendedorismo. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. (Série Informática na Educação, v.5) Disponível em: http://ieducacao.ceie-br.org/objetos-aprendizagem

Sandoval-Bringas, J. A.; Álvarez-Rodriguez, F. J.; Carrenõ-León, M. A. (2018) Analysis of the use of M-Learning environments in higher education from the perspective of students from the academic department of Computer Systems at the Autonomous University of Baja California Sur, Mexico. In: 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO). IEEE, p. 61-64. doi: 10.1109/LACLO.2018.00024 [GS Search]

Silva, G., Leite, L. e Jesus, A. (2018). As Aventuras de Ada e Turing: Apoiando o Desenvolvimento de Habilidades do Pensamento Computacional por Meio de um Jogo. Anais do 26º Workshop sobre Educação em Computação (WEI). p. 382. Disponível em: [link]

Silva, W. R. A.; Aguiar, Y. P.; Araújo, J. A. (2016) Avaliação Tridimensional Do Uso Do Scilab No Ensino De Matrizes. In: Nuevas Ideas en Informática Educativa (TISE 2016), Santiago. Nuevas Ideas en Informática Educativa (TISE 2016), 2016. v. 12. p. 495-500. Disponível em: [link]

Silvestrin, R. (2018). Desplugado/Plugado: O que Desligar e o que Ligar em Termos de Educação. Disponível em: [link]

Tajra, S. F. (2012). Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. 9a. ed. Editora Érica. [GS Search]

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, 49(3):33–35. doi: 10.1145/1118178.1118215 [GS Search]

Wing, J. M. (2014) Computational Thinking Benefits Society. Social Issues in Computing. Disponível em: [link] [GS Search]

Yadav, A., Stephenson, C., and Hong, H. (2017). Computational thinking for teacher education. Communications of the ACM, 60(4):55–62. doi: 10.1007/978-3-319-52691-1_13 [GS Search]

Published

2021-08-06

How to Cite

OLIVEIRA, M. B. de; REBOUÇAS, A. D. D. de S. Evaluating an Android Application to Support the Application of Unplugged Computing Exercises. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 798–826, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.798. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3499. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Building LATAM synergies for collaborative research