Neoliberalism and crisis: the silent advance of surveillance capitalism in Brazilian education during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Leonardo Ribeiro da Cruz Universidade Federal do Pará
  • Jamila Rodrigues Venturini Rede Latino Americana de Estudos sobre Privacidade, Tecnologia e Sociedade (Lavits)

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1060

Keywords:

Surveillance capitalism, Educational Technologies, Surveilled Education, Education, Surveillance

Abstract

Research has shown, a growing trend on the development of ""partnerships"" between Brazilian public educational institutions and global technology companies offering platforms for education based on the intense collection and processing of users data. These have accelerated during the Covid-19 pandemic due to the adoption of social isolation measures that imply the massive adoption of remote education. However, such public-private agreements are not followed by any transparency measure or public debate about their risks and consequences for Brazilian public education, especially regarding data privacy and security and the privatization of part of the operation of these institutions, compromising their technological autonomy. This article aims at documenting and questioning this process, particularly during the health crisis. It shows, through the analysis of the available data on its performance, that the advancement of this market on public education in the country, accelerated during the health crisis, is supported by the planning and execution of a project to expand the involvement of private companies and the decrease in public investment in the public educational sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altmann, H. (2002) "Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro", em Educação e Pesquisa, 28(1), p. 77-89. São Paulo. doi: 10.1590/S1517-97022002000100005 [GS Search]

Banco Mundial (2003). Aprendizaje permanente en la economía global del conocimiento: desafíos para los países en desarrollo. Colombia, Banco Mundial e Alfaomega Colombiana. [GS Search]

Cruz, L. Amiel, T. Saraiva, S. Coletando dados sobre o Capitalismo de Vigilância nas instituições públicas do ensino superior do Brasil. In: 2019, Salvador. Anais do . In: LAVITS. Salvador: LAVITS, 2019. Disponível em: [Link] [GS Search]

Cuban, L. (2001) Oversold and underused: Computers in schools 1980-2000. Cambridge, Harvard University. [GS Search]

Dubet, F. (2011) Repensar la justicia social: contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores Argentina.

Dughera, L. (2015) "Una propuesta posible acerca de cómo analizar la incorporación de planes ‘una computadora, un alumno’ en la institución educativa", em LAGO MARTÍNEZ, S. (coord.) De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas. Aportes al Debate. Buenos Aires, Teseo. [GS Search]

Dussel, I. (2018) "Sobre la precariedad de la escuela", em LARROSA, J. B. (ed.) Elogio de la Escuela. Buenos Aires, Miño y Dávila Editores.

Evangelista, R. (2019) Review of Zuboff, Shoshana. 2019. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Surveillance and Society, Vol 17 No 1/2 (2019).

Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Boitempo Editorial. [GS Search]

Lindh, M., & Nolin, J. (2016). Information We Collect: Surveillance and Privacy in the Implementation of Google Apps for Education. European Educational Research Journal, 15(6), 644–663. doi: 10.1177/1474904116654917 [GS Search]

Madden, M., Gilman, M., Levy, K., & Marwick, A. (2017). Privacy, poverty, and big data: A matrix of vulnerabilities for poor Americans. Wash. UL Rev., 95, 53. [GS Search]

Moraes, M. C. (1997) "Informática Educativa no Brasil: uma história vivida, algumas lições aprendidas", em Brazilian Journal of Computers in Education, v. 1, n. 1, p. 19-44. [GS Search]

Morozov, E. (2019) Capitalism new clothes. thebaffler.com. Disponível em [Link]

Morozov, E. (2020). Solucionismo, nova aposta das elites globais. Outras Palavras. Disponível em [Link]

NIC.BR. (2020) Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2019. São Paulo, Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Parra, H. Cruz, L. Amiel, T. Machado, J. (2018) Infraestruturas, economia e política informacional: o caso do Google Suite for Education. Mediações – Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23 n. 1, p. 63-99, Jan./Jun. 2018. doi: 10.5433/2176-6665.2018v23n1p63 [GS Search]

Rouvroy, A. e Berns, T. (2018) "Governamentalidade algorítmica e perspectivas de emancipação: o díspar como condição de individuação pela relação?" em BRUNO, F. et al. Tecnopolíticas da vigilância: Perspectivas da margem. São Paulo, Boitempo. [GS Search]

Valente, J. A. et al. (1999) O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, Unicamp/NIED. [GS Search]

Venturini, J. (2014) Recursos educacionais abertos no Brasil: O campo, os recursos e sua apropriação em sala de aula. São Paulo, Ação Educativa. [GS Search]

Venturini, J. (2020) Educação, liberdade e tecnologias: usos de conteúdos digitais por professores da educação básica no Brasil. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais com Orientação em Educação) – Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais (Flacso), Buenos Aires, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10469/16376. Acesso em: 2020-10-08. [GS Search]

Venturini, J., Louzada, L., Maciel, M., Zingales, N., Stylianou, K., & Belli, L. (2019) Termos de uso e direitos humanos: uma análise dos contratos das plataformas online. Rio de Janeiro: Revan. [GS Search]

Williamson, B. (2017). Big Data in Education: the Digital Future of Learning, Policy and Practice. London: SAGE. [GS Search]

Zuboff, S. (2018) "Big Other: capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização de informação" em BRUNO, F. et al. Tecnopolíticas da vigilância: Perspectivas da margem. São Paulo, Boitempo. [GS Search]

Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. New York: Public Affairs.

Published

2020-12-15

How to Cite

CRUZ, L. R. da; VENTURINI, J. R. Neoliberalism and crisis: the silent advance of surveillance capitalism in Brazilian education during the Covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 1060–1085, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.1060. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4235. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Virtual and Technological Education in Pandemic times