Enigmas de Yucatàn: Digital Educational Resource for Teaching Spatial Geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2140

Keywords:

Educational Games, Teaching of Geometry, Base Nacional Comum Curricular

Abstract

In teaching Spatial Geometry, the perspective of problem-solving is fundamental, as it allows the student to face questions and think critically, enabling the development of logical and spatial reasoning and not just the use of formulas, emphasizing the visualization of situations, geometric shapes and their representation in the plane. The objective of the present work is to evaluate the educational quality of the educational game Enigmas de Yucatàn for mobile devices, which aims to provide didactic situations for teaching spatial transformations. We adopt educational software quality assessment techniques. The subjects were 6 Mathematics teachers and 11 high school students who used the game and then filled out an evaluation form. A third group was composed of 3 specialists in educational materials who analyzed the compliance of the materials concerning the Brazilian educational legislation regarding the placement of contents in educational materials. The results show that the material produced complies with the law, being perceived by teachers and students as a relevant, relevant and effective material for teaching and learning the notions of spatial geometric transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abelson, H., & DiSessa, A. A. (1986). Turtle geometry: The computer as a medium for exploring mathematics. London: MIT press. [GS Search]

Almouloud, S.A.; Manrique, A. L.; Silva, M. J. F. D.; Campos, T. M. M. (2004). A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, vol. 01, n. 27, p. 94-108, Set/Out/Nov/Dez, 2004. doi: 10.1590/S1413-24782004000300007 [GS Search]

Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational studies in mathematics, Netherlands, v. 52, n. 3, p. 215-241, Abri, 2003. doi: 10.1023/A:1024312321077. [GS Search]

Barbosa, C. P. (2011). O pensamento geométrico em movimento: um estudo com professores que lecionam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental de uma escola pública de Ouro Preto (MG). 187f. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática, UFOP, Ouro Preto. [GS Search]

Baulac, Y.; Belleiman, F.; Laborde, J.-M. (1990). Cabri-géomètre© [Programa de Computador]. Berlin: Cornelsen.

Belfer, K.; Nesbit, J.; Leacock, T. (2002). Learning object review instrument (LORI). Version 1N4. [GS Search]

Brasil (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental – Matemática. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Ensino Fundamental. [GS Search]

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF: MEC. [GS Search]

Brasil (2017). Decreto n.º 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em [Link]. Acesso em: 7 dez. 2020.

Brasil (2019). Edital de convocação n.º 03/2019 – CGPLI e Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático-PNLD 2021. Brasília: Fundo Nacional da Educação Básica. Disponível em [Link]. Acesso em: 4 ago. 2021.

Dennis, D.; Confrey, J. (1998). Geometric Curve Drawing Devices as an Alternative Approach to Analytic Geometry: An Analysis of the Methods, Voice, and Epistemology of a High School Senior. Designing Learning Environments for Developing Understanding of Geometry and Space. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. [GS Search]

Delmondi, N. N.; Pazuch, V. (2018). Um panorama teórico das tendências de pesquisa sobre o ensino de transformações geométricas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 253, p. 659-686, set/dez. [GS Search]

Delmondi, N. N.; Pazuch, V. (2019a). O ensino de Transformações Geométricas: uma análise dos cadernos do aluno e do professor do Estado de São Paulo. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v.16, n. 22, p. 210-231, mai/ago 2019. [GS Search]

Delmondi, N. N.; Pazuch, V. (2019b). O ensino de transformações geométricas: perspectivas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de Iniciação Científica, Itapetininga, v.6, n. 5, p. 137-158, jun 2019. [GS Search]

Fainguelernt, E. K. (1999). Educação matemática: representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. [GS Search]

Gomes, A. S.; Vergnaud, G. (2004). On the learning of geometric concepts using dynamic geometry software. RENOTE, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p.1-20, mar 2004. doi: 10.22456/1679-1916.13755 [GS Search]

Hoyles, C.; Jones, K. (1998). Proof in dynamic geometry contexts. [GS Search]

Laborde, C. (2002). Integration of technology in the design of geometry tasks with Cabri-Geometry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, v. 6, n. 3, p. 283-317, jan 2002. doi: 10.1023/A:1013309728825 [GS Search]

Lorenzato, S. (2006). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1ª. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, p. 3-37, 2006 (Coleção Formação de Professores). [GS Search]

Laborde, C. (2002). Integration of technology in the design of geometry tasks with Cabri-Geometry. International Journal of Computers for Mathematical Learning, Netherlands, v. 6, n.3, p. 283-317, jan 2002. doi: 10.1023/A:1013309728825 [GS Search]

Leivas, J. C. P. (2009). Imaginação, Intuição e Visualização: a riqueza de possibilidades da abordagem geométrica no currículo de cursos de licenciatura de matemática. Paraná: UFPR, 2009. [GS Search]

Leivas, J. C. P.; Marin, G. B. (2013). O uso do Cabri 3D para desenvolver habilidade de visualização. Boletim GEPEM (Online), Seropédica, v. 63, p. 105-121, jan/jul 2013. doi: 10.4322/gepem.2014.037 [GS Search]

Leivas, J. C. P. (2014). Ensino de geometria: uma experiência investigativa em uma aula de mestrado profissionalizante. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 4, p.1181-1199, 2014. [GS Search]

Leivas, J. C. P., Mathias, C. V., & Bettin, A. D. H. (2020). Tratamento figural utilizando o Geoplano Octododecágono: um espaço de trabalho geométrico. Revista Educar Mais, Pelotas, v. 4, n. 1, p. 40-56, dez 2020. doi: 10.15536/reducarmais.4.2020.40-56.1655 [GS Search]

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology. [[GS Search]

Lorenzato, S. (1995). Por que não ensinar Geometria? Educação em Revista ̶ Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Ano 3, n.4, p. 4-13. [GS Search]

Mohamed, H.; Yusoff, R.; Jaafar, A. (2012). Quantitive analysis in a heuristic evaluation for usability of educational computer game (UsaECG). In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION RETRIEVAL & KNOWLEDGE MANAGEMENT, 2012, Anais. IEEE, 2012. p. 187-192. doi: 10.1109/InfRKM.2012.620503 [GS Search]

Moraco, A. S. D. C. T. (2006). Um estudo sobre os conhecimentos geométricos adquiridos por alunos do Ensino Médio. 106f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru. [GS Search]

Nakamura, P. H. S.; Pazuch, V. (2020). Uma análise do conteúdo de transformações geométricas em livros didáticos do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-19. [GS Search]

Noss, R. (1987). Children's learning of geometrical concepts through Logo. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, n. 5, p. 343-362, nov 1987. doi: 10.5951/jresematheduc.18.5.0343 [GS Search]

Papert, S., Valente, J. A., & Bitelman, B. (1980). Logo: computadores e educação. Brasiliense. [GS Search]

Pavanello, R. M. (2004). A geometria nas séries iniciais do ensino fundamental: contribuições da pesquisa para o trabalho escolar. Matemática nas séries iniciais do ensino fundamental: a pesquisa e a sala de aula. São Paulo: SBEM, 2004, p.129-143. [GS Search]

Piaget, J.; Inhelder, B. (1993). A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Artes Médicas. [GS Search]

Pinto, J. C. (2010). A função logarítmica obtida por simetria da função exponencial: explorando visualização. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, Córdoba, n. 23, p. 93-106, set 2010. [GS Search]

Pires, C. M. C. (2008). Educação Matemática e sua influência no processo de organização e desenvolvimento curricular no Brasil. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 21, n. 29, p. 13-42. [GS Search]

Queiros, L. M.; Gomes, A. S.; Pereira, J. W.; Silva Neto, D. F.; Fernandes, A. M.; Holanda, F. V. V.; Melo, G. A. C.; Mariz, H. A.; Zambom, E. G.; Torres, M. B. De M.; Teixeira, L. M.; Alves, T. T.; Queiroga, M. O. De F.; Luna, B. G.; Silva, C. J. P.; Souza, A. P. C.; Moreira, A. V. M.; Queiroz, M. P.; Lima, R. M. F.; Nogueira, T. J. D. D.; Luck, M. Enigmas de Yucatàn. In: Enigmas de Yucatàn, 2020(a). Google Play: Governo do Brasil, 18 jun. 2021. Disponível em: [Link]. Acesso em: 30 jun. 2021.

______; ______. Enigmas de Yucatàn. In: Enigmas de Yucatàn, 2020(b). App Store: Governo do Brasil, 18 jun. 2021. Disponível em: [Link]. Acesso em: 30 jun. 2021.

______; ______. Enigmas de Yucatàn. In: Enigmas de Yucatàn, 2020(c). Plataforma Integrada do MEC: Governo do Brasil, 8 abr. 2021. Disponível em: [Link]. Acesso em: 30 jun. 2021.

Seloraji, P.; Eu, L. K. (2017). Students' Performance in Geometrical Reflection Using GeoGebra. Malaysian Online Journal of Educational Technology, v. 5, n. 1, p. 65-77, jul 2017. [GS Search]

Savi, R.; Von Wangenheim, C. G.; Ulbricht, V.; Vanzin, T. (2010). Proposta de um modelo de avaliação de jogos educacionais. Renote, Porto Alegre, v. 8, n. 3, dez 2010. [GS Search]

Silva, A. C. B. D.; Gomes, A. S. (2015). Conheça e utilize software educativo: avaliação e planejamento para a educação básica. Recife: Pipa Comunicação, 2015. [GS Search]

Silva, C. T. J. Da; Gitirana, V.; Bellemain, F.; Dos Santos Tibúrcio, R. (2019). Function Studium: concepção, desenvolvimento e validação de um software para abordar funções em uma perspectiva covariacional. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 12, n. 28, p. 245-271, jan/abr 2019. [GS Search]

Silva, C. T. J. Da. (2016). A Engenharia Didático-Informática na prototipação de um software para abordar o conceito de taxa de variação. 2016. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife. [GS Search]

Starepravo, A. R. (2009). Jogando com a matemática: números e operações. Curitiba: Aymará.

Sweetser, P.; Wyeth, P. (2005). GameFlow: a model for evaluating player enjoyment in games. Computers in Entertainment (CIE), v. 3, n. 3, p. 3, jul 2005. doi: 10.1145/1077246.1077253 [GS Search]

Turgut, M. (2021). Reinventing Geometric Linear Transformations in a Dynamic Geometry Environment: Multimodal Analysis of Student Reasoning. International Journal of Science and Mathematics Education, p. 1-21, jun 2021. doi: 10.1007/s10763-021-10185-y [GS Search]

Van De Walle, J. A.; Lovin, L. A. H. (2006). Teaching Student-Centered Mathematics – Grades 5-8. New York: Pearson. [GS Search]

Published

2022-05-09

How to Cite

QUEIROS, L. M.; GOMES, A. S.; PEREIRA, J. W.; CASTRO FILHO, J. A. de; SANTOS, E. M. dos; SILVA NETO, D. F. da. Enigmas de Yucatàn: Digital Educational Resource for Teaching Spatial Geometry. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 30, p. 108–134, 2022. DOI: 10.5753/rbie.2022.2140. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2140. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Articles