Formation of Heterogeneous Groups of Students for the Application of Active Learning Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2591

Keywords:

Machine learning, Clustering, Heterogeneous groups, Teaching support, Active learning, Bloom's Taxonomy

Abstract

The Brazilian educational scenario is still characterized by high failure rates and sometimes recurrent traditional practices associated with what has been called “banking pedagogy”. To help matters, active learning practices, which are growing as  tools for enhancing engagement, interactivity and also school performance of students,  practices have beedn considered. Some active learning pracites are aimed at heterogeneous student classes. In this light, this work proposes an approach, called ActivePlan, which aims to identify the cognitive and interactional profiles of students in a class and, based on them, form heterogeneous groups. The idea is organized by means of two aspects: (i) to group students at first by similar cognitive and interactional profilesby recognizing common knowledge and (ii) to form heterogeneous groups of students which are associated with some active learning practices. The ActivePlan approach has been evaluated by means of a real dataset composed by students from a technical integrated course and by considering the Trezentos active learning practice. Groups with common habilities related with students’ performance (e.g., very high performance, low performance) have been generated for the Three-hundred method. The diversity measure, which has been quantified, shows some promising results regarding the degree of heterogeneity of the 24 obtained groups with respect to the Trezentos practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman. [GS Search]

Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora. [GS Search]

Baker, R., Isotani, S., & Carvalho, A. (2011). Mineração de dados educacionais: Oportunidades para o Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, 19(02), 03. doi:10.5753/rbie.2011.19.02.03. [GS Search]

Bollela, V. R., Senger, M. H., Tourinho, F. S. V., & Amaral, E. (2014). Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto), 47(3), 293-300. doi: 10.11606/issn.2176-7262.v47i3p293-300. [GS Search]

Cabral, M. M. W. (2019). A utilização da taxonomia de Bloom no processo de ensino–aprendizado para alunos do ensino superior. Revista Calafiori, 3(1), 32-38. [GS Search]

Costa, N., Júnior, C. P., & Fernandes, M. (2019, November). Recomendação de ações pedagógicas utilizando planejamento automático e taxonomia digital de Bloom. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30, No. 1, p. 1531). doi:10.5753/cbie.sbie.2019.153. [GS Search]

Costa, N. T., & Fernandes, M. A. (2021). Sequenciamento de Ações Pedagógicas baseadas na Taxonomia de Bloom usando Planejamento Automatizado apoiado por Algoritmo Genético. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 485-501. doi:10.5753/rbie.2021.29.0.485. [GS Search]

Chapman, P., Clinton, J., Kerber, R., Khabaza, T., Reinartz, T., Shearer, C., & Wirth, R. (2000). CRISP-DM 1.0: Step-by-step data mining guide. SPSS inc, 9, 13. [GS Search]

Chanamarn, N., & Tamee, K. (2017). Enhancing Efficient Study Plan for Student with Machine Learning Techniques. International Journal of Modern Education & Computer Science, 9(3). [GS Search]

Dalcin, E., Abegg, I., & Ceretta, P. S. (2021). O uso de tecnologias digitais no processo de ensino e aprendizagem no moodle: um mapeamento sistemático da literatura. Revista Tecnologias Educacionais em Rede (ReTER), 2(3), 8-01. doi:10.5753/cbie.sbie.2019.1531. [GS Search]

Dutt, A., Ismail, M. A., & Herawan, T. (2017). A systematic review on educational data mining. Ieee Access, 5, 15991-16005. doi:10.1109/ACCESS.2017.2654247. [GS Search]

Fragelli, R. (2019). Método trezentos: Aprendizagem ativa e colaborativa, para além do conteúdo. Penso Editora. [GS Search]

França, R. S., & do Amaral, H. J. C. (2013). Mineração de dados na identificação de grupos de estudantes com dificuldades de aprendizagem no ensino de programação. RENOTE, 11(1). doi:10.22456/1679-1916.41634. [GS Search]

Ferreira, Gislaine Rossetti Madureira. Modelo de combinação socioafetiva: um foco na formação de grupos para um ambiente virtual de aprendizagem. 2021. [GS Search]

Galhardi, A. C., & Azevedo, M. M. D. (2013, October). Avaliações de aprendizagem: o uso da taxonomia de Bloom. In Anais do VII Workshop Pós-graduação e Pesquisa do Centro Paula Souza, São Paulo (Vol. 1, No. 1, pp. 237-247). [GS Search]

Harrington, P. (2012). Machine learning in action. Simon and Schuster. [GS Search]

Han, J., Kamber, M., & Pei, J. (2011). Data Mining: Concepts and Techniques Third Edition [M]. The Morgan Kaufmann Series in Data Management Systems, 5(4), 83-124. [GS Search]

Hackeling, G. (2017). Mastering Machine Learning with scikit-learn. Packt PublishingLtd. [GS Search]

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (2020). Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. Brasília: INEP, 2020. Acedido em 10 de outubro de 2020. Disponível em [Link]

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212-218. [GS Search]

Kuo, C. C., Glover, F., & Dhir, K. S. (1993). Analyzing and modeling the maximum diversity problem by zero-one programming. Decision Sciences, 24(6), 1171-1185. doi:10.1111/j.1540-5915.1993.tb00509.x [GS Search]

Kelvin, T., Leandro, F., Fagundes, R., & Freitas, E. (2021, November). Políticas para Adoção de Learning Analytics: Uma Proposta Baseada nas Opiniões dos Estudantes. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 885-896). SBC. doi:10.5753/sbie.2021.218599. [GS Search]

Lima, R. W. D. (2009). Mapa de Conteúdos e Mapa de Dependências: ferramentas pedagógicas para uma metodologia de planejamento baseada em objetivos educacionais e sua implementação em um ambiente virtual de aprendizagem. Natal: UFRN. 106p. Tese de Doutorado. [GS Search]

Maina, E. M., Oboko, R. O., & Waiganjo, P. W. (2017). Using machine learning techniques to support group formation in an online collaborative learning environment. International Journal of Intelligent Systems & Applications, 9(3), 26-33. doi:10.5815/ijisa. [GS Search]

Macêdo, P. H., Santos, W. B., & Maciel, A. M. (2020). Análise de perfis de engajamento de estudantes de ensino a distância. RENOTE, 18(2), 326-335. [GS Search]

Martínez-Plumed, F., Contreras-Ochando, L., Ferri, C., Hernandez- Orallo, J.,Kull, M., Lachiche, N. J. A. H., Ramírez-Quintana, M. J., & Flach, P. A. (2019). CRISP-DM Twenty Years Later: From Data Mining Processes to Data Science Trajectories. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering. doi:10.1109/TKDE.2019.2962680. [GS Search]

Mazur, E. (2015). Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Penso Editora. [GS Search]

Morais, I. R. D., Garcia, T. C. M., Rêgo, M. C. F. D., Zaros, L. G., & Gomes, A. V. G. (2020). Ensino remoto emergencial: orientações básicas para elaboração do plano de aula. [GS Search]

Monteverde, I., Amaral, G., Ramos, D., do Nascimento, P., Gadelha, B., & Oliveira, E. (2017, October). M-cluster: Uma ferramenta de recomendação para formação de grupos em ambientes virtuais de aprendizagem. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 1657). doi:10.5753/cbie.sbie.2017.1657. [GS Search]

Monteverde, I., Ramos, D., Amaral, G., Gadelha, B., & Oliveira, E. (2018, October). Framework Conceitual para Formação de Grupos de Alunos utilizando Trilhas de Aprendizagem em um Ambiente Virtual de Aprendizagem. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1673). doi:10.5753/cbie.sbie.2018.1673. [GS Search]

Moran, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15-33. [GS Search]

Moran, J. M. (2007). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Papirus Editora. [GS Search]

Moubayed, A., Injadat, M., Shami, A., & Lutfiyya, H. (2020). Student engagement level in an e-learning environment: Clustering using k-means. American Journal of Distance Education, 34(2), 137-156. doi:10.1080/08923647.2020.1696140. [GS Search]

Neto, V. S., Feitosa, R. M., Pinheiro, D. N., Lima, M. L., & Labidi, S. (2016, February). Data Mining to Identify Learning Groups with Difficulties in Programming Education. In The International Conference on Innovations in Intelligent Systems and Computing Technologies (ICIISCT2016) (p. 1). [GS Search]

Nalli, G., Amendola, D., Perali, A., & Mostarda, L. (2021). Comparative Analysis of Clustering Algorithms and Moodle Plugin for Creation of Student Heterogeneous Groups in Online University Courses. Applied Sciences, 11(13), 5800. doi:10.3390/app11135800. [GS Search]

OCDE. Pisa 2018. Paris, 2019. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/. Acesso em: 20 out. 2020.

Oliveira, P. L. S., Rodrigues, R. L., Ramos, J. L. C., & Silva, J. C. S. (2022). Identificação de Pesquisas e Análise de Algoritmos de Clusterização para a Descoberta de Perfis de Engajamento. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 01-19. doi:10.5753/rbie.2022.2508. [GS Search]

Oliveira, P. L. S., Rodrigues, R. L., Ramos, J. L. C., & Silva, J. C. S. (2020, November). Uma Análise de Algoritmos de Clusterização para Descoberta de Perfis de Engajamento. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1012-1021). SBC. doi:10.5753/cbie.sbie.2020.1012. [GS Search]

Oliveira, M., Nogueira, M., & Oliveira, E. (2015, July). Sistema de apoio à prática assistida de programação por execução em massa e análise de programas. In Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 90-99). SBC. doi:10.5753/wei.2015.10225. [GS Search]

Oliveira, M. G., Neves, A., Lopes, M. F. S., Medeiros, H. F., Andrade, M. B., & Reblin, L. L. (2018). Um curso de programação a distância com metodologias ativas e análise de aprendizagem por métricas de software. RENOTE, 15(1). doi:10.22456/1679-1916.75143. [GS Search]

Oyelade, O. J., Oladipupo, O. O., & Obagbuwa, I. C. (2010). Application of k Means Clustering algorithm for prediction of Students Academic Performance. doi:10.48550/arXiv.1002.2425. [GS Search]

Perrenoud, P. (2015). Dez novas competências para ensinar. Artmed editora. [GS Search]

Pereira, P., Cunha, J. L., Sales, G., & Freire, A. (2018, October). Análise de perfis de interação de alunos no ambiente virtual Moodle via agrupamento hierárquico. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE)(Vol.29,No.1,p.1413). doi:10.5753/cbie.sbie.2018.1413 [GS Search]

Pereira, A. J., Gomes, A. S., Primo, T. T., da Silva, R. M. A., Rodrigues, R. L., de Campos Filho, A. S., ... & de Melo Júnior, R. P. (2021, November). Identificação e caracterização de níveis de interação no ensino remoto de emergência na Educação Básica. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 145-156).SBC. doi:10.5753/sbie.2021.218498. [GS Search]

Pimentel, E. P., de França, V. F., & Omar, N. (2003, November). A identificação de grupos de aprendizes no ensino presencial utilizando técnicas de clusterização. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 1, No. 1, pp. 495-504). doi:10.5753/cbie.sbie.2003.495-504. [GS Search]

Rousseeuw, P. J. (1987). Silhouettes: A graphical aid to the interpretation and validation of cluster analysis. Journal of Computational and Applied Mathematics, 20, 53–65. DOI:10.1016/0377-0427(87)90125-7. doi:10.1016/0377-0427(87)90125-7. [GS Search]

Romero, C., Romero, J. R., & Ventura, S. (2013). A survey on pre-processing educational data. In Educational data mining (pp. 29-64). Springer, Cham. doi:10.1007/978-3-319-02738-8_2. [GS Search]

Ramos, J. L. C., e Silva, R. E. D., Silva, J. C. S., Rodrigues, R. L., & Gomes, A. S. (2016). A comparative study between clustering methods in educational data mining. IEEE Latin America Transactions, 14(8), 3755-3761. doi:10.1109/TLA.2016.7786360. [GS Search]

Ramos, J. L. C., Santos, L. F. L., Silva, J. C. S., & Rodrigues, R. L. (2020, November). Identificação de perfis de interação de estudantes de educação a distância por meio de técnicas de agrupamentos. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 932-941). SBC. doi:10.5753/cbie.sbie.2020.932. [GS Search]

Ramos, D. B., Ramos, I. M. M., Gasparini, I., & de Oliveira, E. H. T. (2021). A new learning path model for E-Learning systems. International Journal of Distance Education Technologies (IJDET), 19(2), 34-54. Disponível em [Link]. [GS Search]

Ramos, I. M. M., Ramos, D. B., Gadelha, B., & de Oliveira, E. H. T. (2021). An Approach to Group Formation in Collaborative Learning Using Learning Paths in Learning Management Systems. IEEE Transactions on Learning Technologies. doi:10.1109/TLT.2021.3117916. [GS Search]

Silva, L. M., Barbosa, J. L., & Rigo, S. J. (2021). Análise de Dados e Serviços Inteligentes Aplicados na Educação à Distância: um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 331-357. doi:10.5753/rbie.2021.29.0.331. [GS Search]

Souza, J. P. L., de Souza , D. Y., & Dutra, J. F. (2020). Predição precoce de problemas de desempenho de estudantes em modalidade de educação online: um estudo de caso no ensino médio integrado. doi:10.18265/1517-0306a2021id5182. [GS Search]

Vygotsky, L. S. Formação social da mente. São Paulo, Martins Fontes, 1984. [GS Search]

Published

2023-03-12

How to Cite

MARINHO, J. Y. S. .; FERNANDES, D. Formation of Heterogeneous Groups of Students for the Application of Active Learning Practices. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 31, p. 87–116, 2023. DOI: 10.5753/rbie.2023.2591. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2591. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles