Paths for the Implementation of Digital Games Interclasse in Physical Education Teaching in the Pandemic Scenarios of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2616

Keywords:

Teaching, Interclass of Digital Games, PE, Microethnography

Abstract

This investigation has as its field of research a state school in the education network of Ceará. Analyze- It involves particularities of a new state school to the interclass games, carried out by the annual school that involves students of a professional education. Due to the programmed analyzes of microethnographic games of Covid-19 then programmed by Covid-19, in this investigation, a new modality of interclass digital games will be carried out: the public Interclass of microethnographic games, so it was never planned by the state education network. Such a strategy was thought of as physical models for Education and, directly, a discipline of their practices, before the realization of achievements in traditional games. The conduction of the investigation was based on the following adoring question: North American and Viable Digital Games for Physical Education Practice, given the changes made by the Pandemia, in the Seara da Educação? From the need for adaptation, it became necessary to create real trenches of public shelters for the student, attracting and inserting him in the school environment, at first, remotely and, later, with the resumption of face-to-face classes, without loss the guiding thread from intelligent thinking to on-code programming games, development of their technologies. This study points to the dawn of new educational practices that leave an important legacy, not a specific area of knowledge, but a solid foundation for a true interdisciplinary practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. A. O. de. Ludus Edu: ludificação como ferramenta para favorecer o balanceamento da avaliação de aprendizado do estudante pelo professor. 2015. 120 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Informática, Recife, 2015. [GS Search].

Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. [GS Search] .

Betti, M. A janela de vidro: esporte, televisão e educação física. Campinas: Papirus, 1998. [GS Search]

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: [Link]. Acesso em 11 jun. 2023.

Ceará. Decreto nº 33.510, de 16 de março de 2020. Decreta situação de emergência em saúde e dispõe sobre medidas para enfrentamento e contenção da infecção humana pelo novo coronavírus. Diário Oficial do Estado do Ceará: seção 3, Fortaleza, ano 12, n. 53, p. 1, 16 mar. 2020. Disponível em: [Link] Acesso em: 11 jun. 2022.

Ceará. Decreto nº 34.103, de 12 de junho de 2021. Mantém as medidas de isolamento social contra a Covid-19 no estado do Ceará, com a liberação de atividades. Diário Oficial do Estado do Ceará: seção 3, Fortaleza, ano 13, n. 137, p. 1-4, 12 jun. 2021. Disponível em: [Link]. Acesso em: 11 jun. 2022.

Dornellas, L. C. G. Gamificação e gincana virtual: um relato de experiência. In: DORNELLAS, L. C. G.; BASTOS, T. A. (org.). Políticas educacionais e práticas pedagógicas em tempos de pandemia: tensões e novas perspectivas na educação brasileira. [S.l.]: Editora Científica Digital, 2021. doi: 10.37885/210604939. [GS Search].

Erickson, F. Etnographic microanalysis of interacion. In: MILLROY, W. L. A.; PREISSLE, J. (eds.). The handbook of qualitative research in education. New York: Academic Press, 1992. p. 201-225. [GS Search].

Green, J. L.; Dixon, C. N.; Zaharlick, A. Ethnography as a logic of inquiry. In: FLOOD, J. (ed.). Methods of research on teaching the English language arts. New York: Routledge, 2005. p. 155-204. [GS Search].

Green, J.; Castanheira, M. L. Etnografia interacional como uma lógica-de-investigação dos processos de construção de oportunidades para aprendizagem. In: SPRADLEY, J. (Ed.). Participant observation. New York: Holt, Renehart & Winston, 1980. [GS Search].

Hodges, B. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, Mar. 2020. Disponível em: [Link]. Acesso em: 11 jun. 2022.

Laville, C.; Dionne, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizonte: UFMG, 1999.[GS Search].

Mcdermott, R. P.; Gospodinoff, K.; Aron, J. Criteria for an ethnographically adequate description of concerted actions and their contexts. Semiotica, v. 24, n. 3/4, p. 245-275, 1978. doi: 10.1515/semi.1978.24.3-4.245. [GS Search].

Mcgonigal, J. Reality is broken: why games make us better and how they can change the world. London: Handom House, 2011. [GS Search].

Nascimento, I. M. Tentando recuperar a interação social perdida durante a pandemia da Covid-19 por meio da gamificação. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 27., 2021. Anais [...]. [S.l.]: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. doi: 10.5753/wie.2021.217367. [GS Search].

Reverdito, R. S. et al. Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a Prática, v. 11, n. 1, p. 37-45, 2008. [GS Search].

Rivero, L. et al. Um relato de experiência da adaptação de um evento acadêmico presencial para o contexto virtual em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 934-955, 2020. [GS Search].

Rothan, H. A.; Byrareddy, S. N. The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak. Journal of Autoimmunity, v. 109, p. 1-4, 2020. 10.1016/j.jaut.2020.102433. [GS Search].

Silva, M. A. Jogos eletrônicos e educação física: uma opção para os anos iniciais do ensino fundamental. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1-17, 2021. [GS Search].

Spradley, J. P. Praticipant observation. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1980. [GS Search].

Velavan, T. P.; Meyer, C. G. The COVID-19 epidemic. Tropical Medicine & International Health, v. 25, n. 3, p. 278-280, 2020.doi: 10.1111/tmi.13383. [GS Search].

Published

2023-09-03

How to Cite

SILVA, V. L. P. e; DAVID, P. B. Paths for the Implementation of Digital Games Interclasse in Physical Education Teaching in the Pandemic Scenarios of Covid-19. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 31, p. 511–528, 2023. DOI: 10.5753/rbie.2023.2616. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2616. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Awarded Papers