Report of an educational experience with the use of image synthesizing artificial intelligences: debate on recent advances and possibilities in creative synthesis
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2914Keywords:
Artificial intelligence, Natural intelligence, Creative synthesis, Media educationAbstract
The present work analyzes potentialities in creative synthesis from the use of image synthesizing artificial intelligences (AIs), based on experiments with Midjourney, Craiyon, Dream and DALL-E, carried out during an interactive online debate with Technical High School students. It provides a report of the educational experience, which included scientific divulgation, digital and computational literacy and media education, based on discussions and reflections on the concepts of intelligence, AI and natural intelligence (NI). The article presents a summary of the event, the impressions and productions of the participating public, as well as proposes the concept of creative synthesis as the production, by intelligent systems, of adaptive responses to the adversities placed. Education about and with AI is necessary and urgent, since the disruptions caused by its uses are already impacting all strategic sectors of nations. The results of the reported experience indicate the youth's interest in understanding and appropriating AI technologies.
Downloads
References
Anantrasirichai, N; Bull, D. (2022). Artificial intelligence in the creative industries: a review. Artificial Intelligence Review. https://doi.org/10.1007/s10462-021-10039-7. [GS Search]
Arbix, G. (2021). "Algoritmos não são inteligentes nem têm ética, nós temos": a transparência no centro da construção de uma IA ética. Em Cozman, F. G., Plonski, G. A., Neri, H. Inteligência artificial: avanços e tendências (p. 262-286). São Paulo: Instituto de Estudos Avançados. [GS Search]
Brady, H. E. (2019). The Challenge of Big Data and Data Science. Annual Review of Political Science, 22, 297-323. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-090216-023229. [GS Search]
Brasil (2021). Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Estratégia Brasileira de Inteligência Artificial – EBIA – 2021. Brasília: MCTI. [Link]
_____ (2018). Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Estratégia Brasileira para a Transformação Digital. 2018. Brasília, MCTIC. [Link]
_____ (2002). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 10.515, de 11 de julho de 2002. Institui o 12 de agosto como Dia Nacional da Juventude. [Link]
_____ (2013). Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude – SINAJUVE. [Link]
Caruso, A. L. M; Cavalheiro, S. A. da C. (2021). Integração entre Pensamento Computacional e Inteligência Artificial: uma Revisão Sistemática de Literatura. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218125. [GS Search]
Carvalho, F.; Braga, M. (2022). Pensamento Computacional na Educação Brasileira: um olhar segundo artigos do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 237-261. https://doi.org/10.5753/rbie2022.30.2649. [GS Search]
Chagas, K. K. N; Morgado, J. C; Maia; S. C. F; Nunes, R. A. (2021). Formação Profissional no Lazer: O Escrito, o Dito e o Vivido na Educação Profissional. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 53. [GS Search]
Craiyon (2022). Frequently asked questions. [Link]
Da Silva, E. M. O. (2014). Como aprende o nativo digital: reflexões sob a luz do conectivismo. Revista Intersabaeres, v. 9, n. 17, p. 68-80. [GS Search]
Fettermann, J. V.; Benevenuti, C. B.; Tamariz, A. D. R. (2020). Letramentos em processo: lives como um gênero textual acadêmico a partir da pandemia do Covid-19. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online Evidosol/CILTec (Edição 2020), 9 (1). [Link]. [GS Search]
Gardner, H. (2000). Inteligência – um conceito reformulado. Rio de Janeiro: Objetiva.
IEA-USP – Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (2022). Cátedra de Educação Básica. [Link]
IYD Brasil (2022). Quem somos. [Link]
Kaufman, D. (2023). Dora Kaufman: ChatGPT assusta porque ameaça nossa "reserva de mercado". [Link]
Krassmann, A. L; Tarouco, L. M. R; Bercht, M. (2022). Diretrizes para a Promoção do Senso de Presença na Educação a Distância. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 542-572. https://doi.org/10.5753/2022.2590. [GS Search]
Lopes, M. A. (2019). Fully-disentangled text-to-image synthesis. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) – Escola Politécnica, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. [GS Search]
Mattar, J. (2013). Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista TECCOGS, n. 7. [GS Search]
McCarthy, J. (1988). Mathematical logic in artificial intelligence. Dædalus, 117 (1), 297-311. [GS Search]
Midjourney (2022). Midjourney documentation. [Link]
Minsky, M. (1985). The society of mind. New York: Simon and Schuster.
Newell, A.; Simon, H. A. (1976). Computer science as empirical inquiry: symbols and search. Communications of the ACM, 19 (3), 113-126. [GS Search]
ONU – Organização das Nações Unidas (2022). Nações Unidas Brasil. Objetivo de desenvolvimento sustentável 4: educação de qualidade. [Link]
_____ (2000). Resolução adotada pela Assembleia Geral [sobre o relatório do 3º Comitê (A/54/595)] 54/120. Políticas e programas envolvendo os jovens. 20 de janeiro de 2000. [Link]
OPENAI (2022). About. [Link]
Prado, M. (2022). Fake news e inteligência artificial: o poder dos algoritmos na guerra da desinformação. São Paulo: Edições 70. [GS Search]
Russo, F. (2022). Inteligências artificial e natural: debate interativo sobre síntese criativa usando DALL-E e Dream. YouTube, 20 de agosto de 2022. [Link]
Sales, A. C. A.; Sousa, A. G. M.; Oliveira, C. M. (2022). Ambientes virtuais como via educacional: desafios da docência em tempos de pandemia. REVASF – Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, 12 (29). [Link]. [GS Search]
Santa Brígida, L.; Russo, F. (2022). Loop criativo: live interativa sobre ciberliteratura & arte generativa. YouTube, 01 de novembro de 2022. [Link]
Santaella, L. (2023). Para não perder o bonde do ChatGPT. [Link]
Santos, C. M. (2012). Patrimônio Cultural, Blogs e Educação. Revista Tempo Histórico, v. 4, n. 1. [Link]
Santos, J.; Benevides, K.; Andrade, E.; Nascimento, J.; Silva, K.; Bittencourt, I.; Pereira, M.; Fernandes, S.; Bittencourt, C. C. B; Isotani, S. (2022). Tecnologias Educacionais Estereotipadas: Um desafio a ser enfrentado. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 73-107. https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2293. [GS Search]
UNESCO – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (2019). Consenso de Beijing sobre a inteligência artificial e a educação. Documento final da Conferência Internacional sobre Inteligência Artificial e Educação "Planejando a educação na era da IA: liderar o avanço", 16 a 18 de maio de 2019, Beijing, República Popular da China. Beijing: UNESCO. [Link]
Wang, P. (2019). On Defining Artificial Intelligence. Journal of Artificial General Intelligence, 10 (2), 1-37. https://doi.org/10.2478/jagi-2019-0002. [GS Search]
Wombo (2022). Dream. [Link]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Filipe Albuquerque Ito Russo, Nanahira de Rabelo e Sant'Anna, Rodrigo Hideki Imai
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.