Contrasts and Convergencies in Post-Pandemic Teaching Formation: Digital inclusion in teaching public institutions in the Pernambuco state

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2947

Keywords:

Teaching Formation, Digital Inclusion, Public Teaching, Pandemic

Abstract

The pandemic provoked by the fast propagation of Covid-19 forced countries to adopt rigid sanitary measures worldwide. This scenario led public schools in Pernambuco state to migrate to promote emergency remote teaching. However, the implantation of emergency remote teaching is a singular challenge, triggering changes that can affect the school community concerning emotions and feelings provoked during this abrupt transition process. Thus, this work aims to investigate how the contrasts and convergencies in teaching formation about digital inclusion in high school public institutions in Pernambuco state are expressed. To this end, we conducted qualitative research using interviews and other documental sources. The research context is two cities: Recife and Manari. The research participants were two public technical high school teachers in Pernambuco state. Two relations were found among the first obtained results: (i) the ubiquity challenge in teaching formation is present for two participants, and (ii) the ubiquity challenge is also present in the digital inclusion scenario in two researched cities. The authors believe that other relations, mainly concerning contrasts, can still be identified in collected data in further analyses and discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alhassan, M. D., & Adam, I. O. (2021). The effects of digital inclusion and ict access on the quality of life: A global perspective. Technology in Society, 64, 101511. Disponível em [Link] DOI:https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101511 [GS Search]

Almeida, M. E. B. d. (2016). Currículo e narrativas digitais em tempos de ubiquidade: criação e integração entre contextos de aprendizagem. Revista de Educação Pública, 25(59), 526– 546. [GS Search]

Bispo Jr., E., Abranches, S., Carvalho, A. B., & Santos, S. (2022)."Fui contratado para ensinar computação!": Um olhar sobre a suposta neutralidade político-pedagógica do professor universitário de computação no Brasil. In Anais do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EduComp) (pp. 272–282). Porto Alegre, RS, Brasil: SBC. Disponível em [Link] DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2022.19222 [GS Search]

Bonami, B., & Tubio, M. L. (2016). Digital inclusion, crowdfunding, and crowdsourcing in Brazil: A brief review. Handbook of Research on Comparative Approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas, 77–100. [GS Search]

Castells, M. (2010). Comunicación y poder (1st ed.). Alianza Editorial. [GS Search]

Ferrari, M. (2008). Paulo Freire, o mentor da educação para a consciência. Nova Escola. Disponível em [Link] [GS Search]

Ferreira, S. M., Sayago, S., & Blat, J. (2016). Going beyond telecenters to foster the digital inclusion of older people in brazil: lessons learned from a rapid ethnographical study. Information Technology for Development, 22(sup1), 26–46. [GS Search]

FOLHA-PE (2022). Educação de Pernambuco é destaque como a melhor do país. Especial Paulo Câmara. Folha de Pernambuco (FOLHA-PE). Disponível em [Link]

Freire, P. (2008). A importância do ato de ler (49th ed.). Cortez Editora. Disponível em [Link] [GS Search]

Freire, P. (2011). Pedagogia do oprimido. Editora Paz e Terra. Disponível em [GS Search]

Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e Terra. Disponível em [GS Search]

Gilster, P. (1997). Digital literacy. Wiley Computer Pub. New York. [GS Search]

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27(1), 1–9. [GS Search]

Junqueira, M. S., Ferreira, T. C., Tonon, G. S., Bispo Jr, E. L., & Boaventura, A. P. F. V. (2020). Escola de games: relato de experiência da aplicação de um curso piloto. Revista UFG, 20(26). Disponível em [Link]35 DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.61035 [GS Search]

Lankshear, C., & Knobel, M. (2005). Digital literacies: Policy, pedagogy and research considerations for education. Plenary address given at the ITU Conference, Oslo, 20. [GS Search]

Lemos, A. (2007). Ciberespaço e tecnologias móveis: processos de territorialização e desterritorialização na cibercultura. Imagem, visibilidade e cultura midiática. Livro da XV COMPÓS. Porto Alegre: Sulina, 277–293. Disponível em [Link] [GS Search]

Lemos, A., Rigitano, E., & Costa, L. (2007). Incluindo o Brasil na era digital. Cidade Digital: Portais, Inclusão e Redes no Brasil. Disponível em [Link] [GS Search]

Levy, P. (2010). Cibercultura. Editora 34. Disponível em [Link] [GS Search]

Lima, C. J. d., Bispo Jr., E. L., & Abranches, S. P. (2022, dez.). Análise das percepções de discentes de pós-graduação sobre a utilização do Gather Town na sala de aula virtual. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 23(2), 96–115. Disponível em [Link] DOI:https://doi.org/10.26512/les.v23i2.42018 [GS Search]

Massensini, R. L. (2011). Inclusão digital: sob a ótica da cidadania plena. DataGramaZero, Rio de Janeiro, 12(2). [GS Search]

Mattos, F. A. M. (2003). Exclusão digital e exclusão social: elementos para uma discussão. Transinformação, 15, 91–115. [GS Search]

McLuhan, M. (1996). Os meios de comunicação como extensões do homem. Cultrix. [GS Search]

Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning online: What research tells us about whether, when and how. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203095959 [GS Search]

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015a). Qualitative data analysis. Qualitative research: A guide to design and implementation. [GS Search]

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015b). What is qualitative research? Qualitative research: A guide to design and implementation. [GS Search]

Moran, J. M., Masetto, M. T., & Behrens, M. A. (2000). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Papirus Editora. [GS Search]

Oliveira, T. d. (2001). Amostragem não probabilística: adequação de situações para uso e limitações de amostras por conveniência, julgamento e quotas. Administração on line, 2(3), 01–10. [GS Search]

Pimentel, M., & Carvalho, F. (2020). Princípios da educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes. Disponível em [Link] [GS Search]

PISA (2021). 21st-Century Readers: Developing literacy skills in a digital world. OECD Publishing. Disponível em [Link] DOI: https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en [GS Search]

Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital wisdom. Innovate: Journal of Online Education, 5(3). Disponível em [Link] [GS Search]

Rizzon, F., Bertelli, J., Matte, J., Graebin, R. E., & Macke, J. (2017). Smart city: um conceito em construção. Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233), 7(3), 123– 142. Disponível em [Link] [GS Search]

Sá, T. (2014). Lugares e não lugares em marc augé. Tempo social, 26, 209–229. Disponível em [Link] [GS Search]

Santaella, L. (2013). Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, 9, 19–28. Disponível em [Link] [GS Search]

Santos, G., Silva, M., & Belmonte, B. (2021). Covid-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 21, 237– 243. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S100013 [GS Search]

Santos, V. (2012). Ágora digital: o cuidado de si no caminho do diálogo entre tutor e aluno em uma aprendizagem virtual. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Disponível em [Link] [GS Search]

Souza, V. V. S. (2007). Letramento digital e formação de professores. Revista Língua Escrita, 2, 55–69. [GS Search]

Tschoeke, R. (2017). A função pedagógica da comissão de ética profissional do sistema CONFEF/CREF's. IN: Vargas, A. et. al. Dimensionamento da intervenção profissional em educação física. CONFEF, 57–74. [GS Search]

Published

2023-10-12

How to Cite

BISPO JUNIOR, E. L.; SANTOS, C. da S.; FERREIRA, R. S. de L.; SOUZA, V. L. R. de; ABRANCHES, S. P.; SANTOS, S. C. dos. Contrasts and Convergencies in Post-Pandemic Teaching Formation: Digital inclusion in teaching public institutions in the Pernambuco state. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 31, p. 844–868, 2023. DOI: 10.5753/rbie.2023.2947. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2947. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Remote Teaching in the Post-Pandemic