Hybrid Living Spaces: Possibilities for Reading Infographics
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.563Keywords:
Reading, Blended Learning, InfographicAbstract
The objective of this work is to present the description of the development of an educational intervention project, which aimed to improve the reading ability of elementary school students, specifically the reading of texts that use verbal and non-verbal language to generate meaning. The intervention project is the final part of a research carried out in a public school in the rural area of the city of Montes Claros (MG), where it was found that there was a lack of textual understanding on the part of the students, when they came across multisemiotic texts. The research included the initial phase, of data collection and measurement of the information obtained; formulation of action strategies to solve the detected problem; development of these strategies; and finally, an evaluation of the efficiency of the applied strategies, expanding the understanding of this new situation. The intervention project used blended learning as a possibility to develop the reading comprehension of infographics. As a result, the work highlights the importance of using active methodologies associated with personalized education and the real conditions of applicability in elementary education, in a public school
Downloads
References
Bacich, L., Tanzi Neto, A., Trevisani, F. M. (Org.) (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso. [GS Search]
Brasil. Ministério da Educação. Inep. Resultados do Pisa 2015. (2018, novembro, 20) Disponível em: <[link]>
Brasil. Ministério da Educação. Inep. Resultados da Prova Brasil 2017. (2018, novembro, 20). Disponível em: <[link]>
Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. (2018, agosto, 10) – Brasília, DF: MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: <[link]>
Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. (2018, agosto, 15). Disponível em: <[link]>
Carvalho, R. S. (2018). Ensinar a ler, aprender a avaliar: avaliação diagnóstica das habilidades de leitura. São Paulo, SP: Parábola.
Coscarelli, C. V. Alfabetização e Letramento digital. (2014). In: COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana Elisa (Org.) Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica Editora. [GS Search]
Coscarelli, C. V. (Org.) (2016). Tecnologias para aprender. São Paulo, SP: Parábola Editorial.
Ferrarezi Jr., C., Carvalho, R. S. de C. (2017). De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. São Paulo: Parábola Editorial. [GS Search]
Kleiman, Â. (2002). Oficina de leitura: teoria e prática. 9 ed. São Paulo: Pontes.
Koch, I. V., Elias, V. M. (2017). Ler e compreender: os sentidos do texto. 3 ed.. São Paulo, SP: Contexto. [GS Search]
Lakatos, E. M., Marconi, M. de A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas. [GS Search]
Leffa, V. J. Aspectos da leitura. (1996). Porto Alegre, RS: Sagra: DC Luzzatto. [GS Search]
Marcuschi, L. A. (2008). Produção Textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial.
Moran, J. (2015). Educação híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi Neto; TREVISANI, Fernando de Mello (org.) Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. (pp. 27-45). Porto Alegre, RS: Penso. [GS Search]
Paiva, F. A. (2009). A leitura de infográficos da revista Superinteressante: procedimentos de leitura e compreensão. 205f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. [GS Search]
Paiva, F. A. (2013). Habilidades de leitura e letramentos: o desempenho de estudantes no processamento da leitura de infográficos digitais. 299f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG. [GS Search]
Paiva, F. A. (2016). Leitura de imagens em infográficos. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.). Tecnologias para aprender. (pp. 43-59). São Paulo: Parábola Editorial.
Ribeiro, A. E. (2016). Textos multimodais: leitura e produção. São Paulo: Parábola Editorial.
Ribeiro, A. E. (2016). Leitura, escrita e tecnologia: questões, relações e provocações. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.). Tecnologias para aprender. (pp 31-42). São Paulo, SP: Parábola Editorial.
Rojo, R. (2009). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial. [GS Search]
Rojo, R., Moura, E. (Orgs.). (2012) Multiletramentos na escola. São Paulo. SP: Parábola Editorial.
Schiehl, E. P., Gasparini, I. (2021). Modelos de Ensino Híbrido: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017), pp. 1-10, SBC. doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.1 [GS Search]
Soares, E. A. (2020). Espaços de convivência híbridos: possibilidades para desenvolver a compreensão leitora de infográficos. 157f. Dissertação (Mestrado em Letras/ Profletras) – Faculdade de Letras, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros.
Solé, I. (1998). Estratégias de leitura. Trad. Cláudia Schilling. 6 ed. Porto Alegre, RS: Artmed. [GS Search]
Thornburg, D. (2018). Campfires in Cyberspace: Primordial Metaphors for Learning in the 21st Century. 1996. Disponível em: <[link]>. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.