Gender in Computer Education in Brazil and the Entry of Girls into the Area - A Systematic Review of Literature

Authors

  • Suzy Kamylla de Oliveira Menezes Instituto Federal de Alagoas / Universidade Federal de Alagoas
  • Mario Diego Ferreira dos Santos Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.456

Keywords:

Girl, Gender, High School, Computing, Informatics, Systematic Review

Abstract

The insertion of women in Computing presents challenges that refer to gender issues. In areas such as technology, it is still evident that female representation is reduced compared to men. Literature shows factors that attract and diminish girls in the subjects, courses, and professions of Computing. Studies and interventions that seek to encourage girls and young people to work in Computing can to increasing the insertion of women in professional practice. This work aims to analyze factors related to the lower female presence in Computer courses and initiatives used to attract girls to this area. The methodology was a Systematic Literature Review and descriptors used were: girls, students, high school, computer science, informatics, information technology, IT. Then, sixty-three articles were analyzed. The results show that high school girls still do not know well the area of Computing. They have concerns about the stereotypes of this area being male, about women being less capable and underrepresented. Most of the works reported practical activities using tools, methodologies, and strategies to disseminate Computing and allow high school students to experience aspects of the area. Prevails the use of workshops and lectures to address the professions in the area, shows the history of women in Computing, and activities about programming, application development, and building robots. Thus, the partnership between universities and schools allows the girls to understand better the professions of Computing. They can visualize themselves in Computing in the future; meet women, undergraduate students and professionals; and feeling represented and empowered in this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbate, J. (2003). Women and gender in the history of computing. In: IEEE Annals of the History of Computing. IEEE Computer Society. [GS Search]

Amaral, M. A., Emer, M. C. F. P., Bim, S. A., Setti, M. G., & Gonçalves, M. M. (2017). Investigando questões de gênero em um curso da área de computação, Estudos Feministas, Florianópolis, 25 (2), 857-874, mai./ago. DOI: 10.1590/1806-9584.2017v25n2p857 [GS Search]

BBC. (2019). Como algoritmo criado por jovem cientista possibilitou a 1ª foto de buraco negro. Recuperado de [link]. Acesso em: fevereiro de 2021.

Cesario, G., Silveira, N. G., Bim, S. A., & Maciel, C. (2017). Por Mais Mulheres na Computação: análise dos trabalhos publicados no X Women in Information Technology. In: Anais do XI Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2017.3409 [GS Search]

Cisne, M. (2015). Gênero, divisão sexual do trabalho e serviço social. 2 ed. São Paulo: Outras Expressões.

Figueiredo, K. S., & Maciel, C. (2016). Reflexões sobre gêneros, tecnologia e processo vocacional. In: Anais do XIII Women in Information Technology (WIT 2016). XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2016), p. 2728-2731. DOI: 10.5753/wit.2016.9709 [GS Search]

Fonseca Filho, C. (2007). História da computação: o caminho do pensamento e da tecnologia. Porto Alegre: EDIPUCRS.

Grossi, M. G. R, Borja, S. D. B., Lopes, A. M., & Andalécio, A. M. L. (2016). As mulheres praticando ciência no Brasil. Revista Estudos Feministas, 24(1), p. 11-30. DOI: 10.1590/1805-9584-2016v24n1p11 [GS Search]

IBGE. (2019). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Agência IBGE Notícias. Em média, mulheres dedicam 10,4 horas por semana a mais que os homens aos afazeres domésticos ou ao cuidado de pessoas. Recuperado de [link]. Acesso em: fevereiro de 2021.

IBGE. (2016). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Recuperado de [link] Acesso em: fevereiro de 2021.

Jesus, A. M., Silveira, I. F., & Palanch, W. B. L. (2019). Desenvolvimento do Pensamento Computacional por Meio da Colaboração: uma revisão sistemática da literatura, Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(2), 69-90. DOI: 10.5753/rbie.2019.27.02.69 [GS Search]

Kitchenham, B. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering, Technical Report. Keele University at Staffordshire and University of Durham.UK. [GS Search]

Lima, M. P. (2013). As mulheres na Ciência da Computação. Revista Estudos Feministas, 21(3), 793-816. DOI: 10.1590/S0104-026X2013000300003 [GS Search]

Martins, A., Silva, J. D., Santos, J., & Rebouças, A. (2019). Fatores que atraem e afastam as meninas de cursos da área de TI. In: Anais do XIII Women in Information Technology (WIT 2019). XXXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2019). Belém: SBC. DOI: 10.5753/wit.2019.6720 [GS Search]

Mattos, F., Ferreira, V., & Anacleto, J. (2016). O Ensino de Programação com Scratch e seu Impacto na Opção Profissional para Meninas. In: Anais do SBIE 2016. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2016.300 [GS Search]

Moreira, J., Mattos, G., Barreto, L., Cavaco, I., & Moreira, R. (2016). Atraindo Meninas para a Ciência da Computação: Métodos e Ferramentas. In: Anais dos Workshops do CBIE 2016. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2016.1255 [GS Search]

Nascimento, J. X. (2016). Políticas públicas e desigualdade de gênero na sociedade brasileira: Considerações sobre os campos do trabalho, da política e da ciência, Mediações, 21(1), p. 317-337. DOI: 10.5433/2176-6665.2016v21n1p317 [GS Search]

Nunes, D. J. (2018). Educação superior em computação - estatísticas. Recuperado de: [link]. Acesso em: fevereiro de 2021.

Nunes, M. A. S. N., Louzada, C. S., Salgueiro, E. M., Andrade, B. T., Lima, P. S., & Figueiredo, R. M. C. T. (2016a). Mapeamento de iniciativas brasileiras que fomentam a entrada de mulheres na Computação. In Anais do X Women in Information Technology, p. 56-60. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2016.9701 [GS Search]

Nunes, M. A. S. N., Louzada, C. S., Salgueiro, E. M., Andrade, B. T., Lima, P. S., & Figueiredo, R. M. C. T. (2016b). Mapeamento de iniciativas estrangeiras em língua inglesa que fomentam a entrada de mulheres na Computação. In: Anais do X Women in Information Technology, p. 61-65. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2016.9702 [GS Search]

Payton, F. C., & Berki, E. (2019). Countering the negative image of women in computing. Communications of the ACM. ACM 62, 5, mai., p. 56–63. DOI: 10.1145/3319422 [GS Search]

Plataforma Nilo Peçanha. Recuperado de [link]. Acesso em: fevereiro de 2021.

Posser, C. V., & Teixeira, A. C. (2016). Mulheres que aprendem informática: um estudo de gênero na área de TI. In: Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016). V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016). Uberlândia: SBC. DOI: 10.5753/cbie.wie.2016.707 [GS Search]

Resumo Técnico do Censo da Educação Superior 2018 [recurso eletrônico]. (2020). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. [GS Search]

Ribeiro, K. S. F. M. (2020). Gênero, Tecnologia e Formação: o Desenvolvimento da Carreira das Estudantes do Ensino Médio Integrado em Informática, Tese (Doutorado) – Instituto de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.

Schwartz, J., Casagrande, L. S., Leszczynski, S. A. C., & Carvalho, M. G. (2006). Mulheres na informática: quais foram as pioneiras?, Cadernos Pagu, (27), 255-278. DOI: 10.1590/S0104-83332006000200010 [GS Search]

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of ACM, 49(3), 33-35. [GS Search]

Published

2021-05-16

How to Cite

MENEZES, S. K. de O.; SANTOS, M. D. F. dos. Gender in Computer Education in Brazil and the Entry of Girls into the Area - A Systematic Review of Literature. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 456–484, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.456. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2978. Acesso em: 5 oct. 2024.

Issue

Section

Articles