Content analysis of Enade exams for Computer Science

Authors

  • Priscila da Silva Neves Lima Universidade Federal de Goiás http://orcid.org/0000-0003-4203-8800
  • Ana Paula Laboissière Ambrósio Universidade Federal de Goiás http://orcid.org/0000-0001-9553-2250
  • João Lucas dos Santos Oliveira Universidade Federal de Goiás
  • Cedric Luiz de Carvalho Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.385

Keywords:

Enade, Educational data analysis, Predictive areas of success, Content analysis, Analysis methodology, Computer science

Abstract

The analysis of educational data makes it possible to observe the performance of both the student and the institutions, providing opportunities for decision-making to improve the teaching-learning process. The National Student Performance Exam (Enade) assesses and monitors this process. Education is a fundamental area for the growth and development of a country. Therefore, the challenge of this research is to detect possible flaws in training students from the content analysis of Enade, in addition to identifying the areas of knowledge that are predictive of success in the final exam result. Thus, this text describes the implementation of a methodology for the content analysis of Enade, to identify the disciplines that most impact the result of this exam. As a case study, we used data from all students and tests applied to the Computer Science area, for the years 2005, 2008, 2011, 2014, and 2017. The questions of the tests were classified according to the subareas of Computer Science. Besides, statistical tests were applied to the results obtained by students at Enade to identify predictors and structure of the exam. The final result was a report based on content analysis that allows Enade to be analyzed by theme. Based on the generalization of the results obtained, the methodology can be applied to other areas of knowledge, expanding the scope of possible analyzes, using data from Enade.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila da Silva Neves Lima, Universidade Federal de Goiás

Instituto de Informática

Área de Pesquisa: Informática e Educação

Ana Paula Laboissière Ambrósio, Universidade Federal de Goiás

Instituto de Informática

Área de Pesquisa: Informática e Educação

João Lucas dos Santos Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Instituto de Informática

Área de Pesquisa: Informática e Educação

Cedric Luiz de Carvalho, Universidade Federal de Goiás

Instituto de Informática

Áreas de atuação: Web Semântica, Inteligência Artificial Aplicada e Desenvolvimento de Sistemas para a Web

References

Teodoro, L. A., & Kappel, M. A. A (2020). Aplicação de Técnicas de Aprendizado de Máquina para Predição de Risco de Evasão Escolar em Instituições Públicas de Ensino Superior no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 838–863. doi: 10.5753/rbie.2020.28.0.838 [GS Search]

Bianchi, J. M. (2010). Leitura e Interpretação de Tabelas e Gráficos pelos Alunos do Curso de Matemática da URI – Campus de Erechim. Monografia (Graduação) - Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões.

Brito, T. F. (2015). Corpo Docente : Fatores Determinantes do Desempenho Discente no ENADE. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo. doi: 10.11606/D.12.2016.tde-21032016-115045 [GS Search]

Costa, J. C. A. (2016). Vis-Scholar: Uma Metodologia de Visualização e Análise de Dados na Educação. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Vale do Rio dos S. [GS Search]

Costa, J. P. D. C., & Martins, M. I. (2014). O ENADE para a licenciatura em física: Uma proposta de Matriz de Referência. Revista Brasileira de Ensino de Física, 36(3), 3401 -3401/9. Disponível em: [link]. [GS Search]

Ferraz, A. P. d. C. M., & Belhot, R. V. (2010). Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, 17(2), 421–431. Disponível em: [link]. [GS Search]

Fonseca, S. O. d., & Namen, A. A. (2016, 3). Mineração em Bases de Dados do INEP: Uma Análise Exploratória para Nortear Melhorias no Sistema Educacional Brasileiro. Educação em Revista, 32(1), 133–157. doi: 10.1590/0102-4698140742 [GS Search]

Gomes, P. H. D. F. (2011). Efeitos do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes/ENADE (2008) nas licenciaturas de História e Letras da Universidade de Brasília. Monografia (Graduação) - Universidade de Brasília. Disponível em: [link]. [GS Search]

Guerra, P. C., Nakamura, R. Y. M., & Hruschka, E. R. (2014). Estimativa de Demanda Potencial de Matrículas em Ensino Superior usando Dados Públicos e Múltiplos Modelos de Regressão. Symposium on Knowledge Discovery, Mining and Learning, 2. Disponível em:[link]. [GS Search]

Howell, D. C. (2010). Statistical Methods for Psychology (7ª Ed. ed.). Belmonte: Wadsworth. [GS Search]

INEP (2005). Relatório de Síntese 2005. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2008a). Portaria Inep nº 126 de 07 de agosto de 2008. Disponível em:[link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2008b). Relatório de Síntese – Computação. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2011). Portaria Inep nº 239 de 04 de agosto de 2011. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2014). Portaria Inep nº 239, de 02 de junho de 2014. Disponível em:[link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2017a). Manual do ENADE 2016. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2017b). Portaria Inep nº 473, de 06 de junho de 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2021a). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Avaliação dos Cursos de Graduação. Brasília. Disponível em [link]. Acesso em 12 jan. 2020.

INEP (2021b). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Enade. Brasília, 2020b. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jan. 2020.

INEP (2021c). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Indicadores de Qualidade da Educação Superior. Brasília, 2020c. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jan. 2020.

INEP (2021d). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Disponível em: [link]. Acesso em: 26 mar. 2021.

INEP (2021e). Relatórios Públicos. Disponível em:[link]. Acesso em 13 mar. 2021.

Instituto de Informática UFG (2021). Ciência da Computação. Disponível em: [link]. Acesso em 13 mar. 2021.

Instituto de Informática UFG (2021b). Enade. Disponível em: [link]. Acesso em 13 mar. 2021.

Lara, I. C. M. de (2007). Exames Nacionais e as "verdades" sobre a Produção do Professor de Matemática. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. [GS Search]

Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes (No. Nº 136-165). Archives of Psychology. Disponível em: [link]. [GS Search]

Lima, M. P. (2013). As mulheres na Ciência da Computação. Revista Estudos Feministas, 21, 793–816. doi: 10.1590/S0104-026X2013000300003 [GS Search]

Lima, P., Rosa, E., Ambrósio, A., & Oliveira, J. (2019). Applying content analysis to brazilian national exams. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 8(1), 139. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2019.139 [GS Search]

Lima, P. d. S. N., Ambrosio, A. P. L., Ferreira, D. J., & Brancher, J. D. (2019, 05). Análise de dados do Enade e Enem: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 24, 89 - 107. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772019000100089&nrm=iso . doi: 10.1590/s1414-40772019000100006 [GS Search]

Lima, P. S. N., Ambrósio, A. P. L., Felix, I. M., Brancher, J. D., & Ferreira, D. J. (2018). Content Analysis of Student Assessment Exams. 48th Annual Frontiers in Education (FIE). doi: 10.1109/FIE.2018.8659169 [GS Search]

Lopes, F. L., & Vendramini, C. M. M. (2015). Propriedades psicométricas das provas de pedagogia do ENADE via TRI. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 20(1), 27–47. doi: 10.590/S1414-40772015000100004 [GS Search]

Matos, K. U. H. S. d., Chagas, S. O., & Menezes, C. R. C. d. (2016). Enade: O Desafio De Uma Avaliação Do Ensino Superior Eficaz Para As Instituições De Ensino. 9º Encontro Internacional de Formação de Professores e 10º Fórum permanente internacional de inovação educacional, 9. Disponível em: [link] [GS Search]

MEC (2005). Portaria Inep nº 179/2005. Disponível em: [link]. Acesso em 28 de jan. 2020.

MEC (2016). Resolução n.º 5, de 16 de novembro de 2016. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Disponível em: [link]

Neto, W., Durigon, A., Avila, A., & Junior, E. (2020). Sistema Inteligente para o Ensino-Aprendizagem de Expressões Algébricas. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28, 359-388. doi: 10.5753/rbie.2020.28.0.359 [GS Search]

Novossate, S. (2010). O ENADE e os Documentos Curriculares: Um Estudo sobre a Formação de Professores de Biologia. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Paraná. [GS Search]

Penin, S., & Messias, W. (2009). Debate: O Enade é eficiente como forma de avaliação da USP? – Jornal do Campus. Disponível em: [link]. Acesso em 27 mar. 2021.

Picanço, F. (2016). Juventude e acesso ao ensino superior no Brasil: Onde está o alvo das políticas de ação afirmativa. Latin American Research Review, 51(1), 109–131. doi: 10.1353/lar.2016.0001 [GS Search]

Primi, R., Hutz, C. S., & Da Silva, M. C. R. (2011). A Prova do ENADE de Psicologia 2006: Concepção, Construção e Análise Psicométrica da Prova. Revista Avaliação Psicológica, 10(3), 271–294.[GS Search]

Saviani, D. (2010). A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, 8(2), 4–17. doi: 10.5216/rpp.v8i2.14035 [GS Search]

Schwengber, L. (2013). Exame Nacional de Desempenho de Estudantes: Problematizando Verdades sobre a Formação do Professor de Matemática. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Santa Cruz do Sul. Disponível em: http://hdl.handle.net/11624/553 [GS Search]

Souza, E. S. de (2008). ENADE 2006: Determinantes do Desempenho dos Cursos de Ciências Contábeis. Dissertação (Mestrado) - Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós Graduação - Universidade de Brasília, Universidade Federal do Pernambuco e Universidade Federal do Rio Grande do Norte. [GS Search]

Souza, H., Neiva, D., Cavalcanti, R., Rodrigues, R., Gomes, A., & Adeodato, P. (2017). Uma Análise preditiva de desempenho dos alunos dos cursos no ENADE com base no perfil socioeconômico e de desempenho do Enem. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 6(1), 684. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2017.684 [GS Search]

Vassallo, R. (2016). A difícil tarefa de avaliar a qualidade do ensino superior. Disponível em: [link]

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2005). Avaliação da Educação Superior no Brasil: do Provão ao ENADE. Banco Mundial, 1 - 48. doi: 10.1590/S0104-40362006000300002 [GS Search]

Vieira, M. d. F. A. (2012). Prevalência de retenção escolar e fatores associados em adolescentes da coorte de nascimentos de 1993 em Pelotas, Brasil. Revista Panamericana de Salud Publica, 31(4), 303–310. doi: 10.1590/S1020-49892012000400006 [GS Search]

Published

2021-04-13

How to Cite

LIMA, P. da S. N.; AMBRÓSIO, A. P. L.; OLIVEIRA, J. L. dos S.; CARVALHO, C. L. de. Content analysis of Enade exams for Computer Science. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 385–413, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.385. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2981. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)