A Game for Teaching Software Ecosystems Concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.273

Keywords:

Software Ecosystems, Software Engineering Education, Educational Games

Abstract

Software Engineering (SE) has advanced in theoretical and applied research in order to meet the requirements of an increasingly competitive and dynamic market. Technological evolution and frequent changes in the development process together with industry experience bring challenges to the field. In this context, education institutions face difficulties in adapting themselves to this scenario and deal with a range of emerging topics in SE. New themes have emerged, such as software ecosystems (SECO), which has gained prominence in the industry and raised several researches to the field. Since it is a new scenario with several concepts that need to be taught and are not always trivial, it is important that the knowledge is passed in a clear and simple way and that the teaching-learning process is as attractive as possible. Therefore, since SE field has used educational games for a long time, but the SECO theme has not been explored in SE classes, this work presents a digital game to support the teaching of SECO concepts called SECO Tree. The game was built following the development process for educational games called ENgAGED and verified with students based on the use of MEEGA+ evaluation model. For the purpose of this study, the dimensions usability, challenge, satisfaction, fun, focused attention, relevance and perception of learning of the MEEGA + model were analyzed. Results showed that, in the students' perception, the game helps the teaching of SECO’s basic concept from the students’ perspective, being more attractive to those who do not play frequently, since the game focuses on simple mechanics and goals in order to avoid other barriers to the process.

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Author Biography

Rodrigo Pereira dos Santos, UNIRIO

Rodrigo Pereira dos Santos é Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) e membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Informática (PPGI) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), onde atualmente é Coordenador do Curso de Mestrado. Lidera o Grupo de Pesquisa em Engenharia de Sistemas Complexos da UNIRIO (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/522818). Doutor e Mestre em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE/UFRJ, onde realizou também o seu Pós-doutorado (PDJ/CNPq, 2016), e Bacharel em Ciência da Computação pela UFLA. Atuou como pesquisador visitante na University College London (BEX/CAPES, 2014-2015). Atuou como consultor em projetos de pesquisa e desenvolvimento em engenharia de sistemas na indústria nacional pela Fundação Coppetec (2008-2017). Já publicou mais de 100 artigos em periódicos e congressos, sendo alguns deles premiados. Atua como revisor de periódicos das áreas de Engenharia de Software e Sistemas de Informação. É editor-chefe da iSys: Revista Brasileira de Sistemas de Informação e organizou edições especiais em periódicos como iSys, JBCS e JISA, além de volume na série Springer CCIS. É membro da Sociedade Brasileira de Computação (SBC) desde 2006 e Coordenador do Comitê Gestor da Comissão Especial de Sistemas de Informação (CE-SI) da SBC. É avaliador de cursos superiores em Computação e Informática e avaliador institucional (Perfil TI) pelo Ministério da Educação (MEC) desde 2011. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software e Sistemas de Informação. Seus principais campos de atuação são Engenharia de Sistemas Complexos (especialmente ecossistemas de software e sistemas-de-sistemas) e Educação em Engenharia de Software. Foi coordenador científico de mais de 20 eventos (simpósios, trilhas e workshops) no Brasil e no exterior e proferiu comunicações (palestras, minicursos e tutoriais) em mais de 20 eventos nacionais.

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Published

2021-04-02

How to Cite

FERREIRA, T. de S. D.; VIANA, D.; SANTOS, R. P. dos. A Game for Teaching Software Ecosystems Concepts. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 273–300, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.273. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2985. Acesso em: 5 oct. 2024.

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