Female Participation in Technical Courses Integrated to High School Professional and Technological Education

Authors

  • Thamiris Stephane Zangeski Novais Paiva Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Cuiabá
  • Juliana Saragiotto Silva Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Cuiabá

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.993

Keywords:

Gender study, girls, Science and Technology

Abstract

Historically, women have been relegated to the role of caregivers, breeders, and maintainers of life in the domestic sphere. Even, for a long time, women´s education was based on the incorporation of sciences related to care, to the detriment of the Exact Sciences. Currently, studies show the increase in women's education in relation to men; however, women continue to be a minority in some areas of knowledge, which, in common sense, are directed at men. Thus, the objective of this research was to investigate the female representation in some technical courses integrated to high school, Professional and Technological Education (PTE), offered by the Federal Institute of Mato Grosso – Campus Cuiabá, Col. Octayde Jorge da Silva, from 2010 to 2019. After the locus of the study was defined, data were collected in two phases. In the first, the student enrollment listings of the courses were collected in the “Q-Acadêmico” system of the Campus. In the second, data were collected, on the Nilo Peçanha Platform, regarding female concentration in research locus and in other Federal Institutes of Brazil, between 2017 and 2019. From the analysis and discussion of the data, it was noticed that the female representativeness in the courses researched, was lower than the male one. This fact contradicts other studies that show that, in Brazil, enrollment in PTE has been occupied, mostly, by women. In addition, it was found that female dropout rates are lower than male and that the completion rates are higher. Thus, although girls had greater representation in PTE at the national level, in the study, this fact was not repeated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONFEA. (2021). Conselho Federal de Engenharia e Agronomia. Programa Mulher (2021 – 2023). Brasília-DF. Recuperado de [link]

Freitas, L. B., & da Luz, N. S. (2017). Gênero, Ciência e Tecnologia: estado da arte. cadernos Pagu, 49, e174908. doi: 10.1590/18094449201700490008. [GS Search]

García, M. I. G. (2018). Ciencia tecnología y género. Recuperado de [link]. [GS Search]

García, M. I. G., & Sedeño, E. P. (2002). Ciencia, tecnología y género. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación, v. 2, p. 5, 2002. Recuperado de [link]. [GS Search]

IFMT. (2017). Instituto Federal de Mato Grosso. Plano Estratégico Institucional de Ações de Permanência e Êxito dos Estudantes do Instituto Federal de Mato Grosso PEIAPEE – IFMT 2017. Recuperado de [link]

IFMT. (2018). Instituto Federal de Mato Grosso. Plano de Desenvolvimento Institucional 2019 – 2023. Recuperado de [link]

INEP. (2020a). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Panorama da educação: destaques do Education at a Glance 2020 [recurso eletrônico]. Recuperado de [link]

INEP. (2020b). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 3° Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação 2020 [recurso eletrônico]. Recuperado de [link]

INEP. (2020c). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica Estadual 2019 [recurso eletrônico]. Recuperado de [link]

Kunze, N. (2009). O Surgimento da Rede Federal de Educação Profissional nos Primórdios do Regime Republicano Brasileiro. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 2(2), 8-24. doi: 10.15628/rbept.2009.2939. [GS Search]

Lopes, S. F. P., & Quirino, R. (2017). Relações de gênero na Educação Profissional e Tecnológica: as escolhas das alunas do CEFET-MG. In: Anais Eletrônicos do Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos). Recuperado de [link]. [GS Search]

Louro, G. L. (2004). Mulheres na sala de aula. In: M. D. Priore (Org.), História das mulheres no Brasil, 469.

Marinho, G., Fagundes, S., & Aguilar, C. (2019). Análise da participação feminina nos cursos técnicos e de graduação da área de Informática da Rede Federal de Educação Tecnológica e do Cefet/RJ, campus Nova Friburgo. In: Anais do XIII Women in Information Technology, (pp. 21-30). Porto Alegre: SBC. doi: 10.5753/wit.2019.6709. [GS Search]

MEC. (2020). Ministério da Educação Plataforma Nilo Peçanha (Anos base 2017-2019). Recuperado de [link]

Paiva, T. S. Z. N. (Autora). (2021, Março, 17). Ciência, Tecnologia e Meninas [podcast]. Recuperado de [link]

Pereira, J., De Moura, L., Coelho, N., Montes, G., Magesti, I., & Coelho, A. (2020). Uma Análise da Participação das Mulheres nos Cursos Técnico em Informática e Ciência da Computação do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais. In: Anais do XIV Women in Information Technology, (pp. 139-148). Porto Alegre: SBC. doi: 10.5753/wit.2020.11284. [GS Search]

Ribeiro, K., & Maciel, C. (2020). Um Estudo sobre o Desenvolvimento da Carreira das Estudantes do Ensino Médio Integrado em Informática. In Anais dos Workshops do IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 21-30). Porto Alegre: SBC. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2020.21. [GS Search]

Saavedra, L. (2009). Assimetrias de Género nas Escolhas Vocacionais, Guião de Educação, Género e Cidadania, Lisboa, p.121-130, jan. 2009. Recuperado de [link]. [GS Search]

Santana, T., Assis, I., Braga, R., & Louzada, N. (2017). A importância de atividades de empoderamento feminino como forma de minimizar a evasão das mulheres nos cursos de Tecnologia da Informação. In: Anais do XI Women in Information Technology. Porto Alegre: SBC. doi: 10.5753/wit.2017.3407. [GS Search]

UNICEF. (1979). Fundo das Nações Unidas para a Infância. Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação Contra as Mulheres. . Recuperado de [link]

Published

2021-08-06

How to Cite

PAIVA, T. S. Z. N.; SILVA, J. S. Female Participation in Technical Courses Integrated to High School Professional and Technological Education. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 993–1006, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.993. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3509. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Building LATAM synergies for collaborative research