Life Skills and Digital Educational Technologies: A Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1105Keywords:
Systematic Review, Educational Technologies, Life SkillsAbstract
Research related to the theme of Life Skills has been the subject of scientific investigations that have highlighted and clarified how the behavioral and socioemotional processes take place related to essential dimensions for success throughout life, such as attending academic, social and professional demands, interpersonal relationship skills, among others. Taking the school environment as a reference, one of the key points for the development of these skills, this study aims to synthesize the available evidence in the panorama of the Brazilian scientific literature about interventions focused on the development of Life Skills, which use Educational Digital Technologies as an intervention tool, in the last ten years. For this, a systematic literature review was carried out, which included subsequent and linked stages, in a format based on the Evidences Platform model - Summarize Module (SUMARIZE), which was used for the search and writing stages of this article. SUMARIZE was used to guide the development of systematic review protocols that helped authors improve the reporting of systematic reviews and meta-analyzes, as is the scope of this research. The main results are concentrated in ten articles that comprehensively encompassed the two constructs, Life Skills and educational digital technologies. In general, it is evident that the school environment is an underused space for the insertion of educational digital technologies as a mediator of access to learning, with great potential for working with Life Skills.
Downloads
References
Bastos, C. A. R., & Siqueira, W. M. (2020). Repensando o Ensino com Novas Tecnologias, Design Thinking e Experiência do aluno: Um Estudo Qualitativo com base em Formação Docente. Revista Brasileira de Informática Na Educação, 573–595. doi: 10.5753/RBIE.2020.28.0.573 [GS Search]
Bezarra, M. M., Lima, E. C., Brito, F. W. C., & Santos, A. C. B. dos. (2019). Geração Z: Relações de uma Geração Hipertecnológica e o Mundo do Trabalho. Revista Gestão Em Análise, 8(1), 136–149. doi: 10.12662/2359-618xregea.v8i1.p136-149.2019 [GS Search]
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular - Educação é a base. 1–472. Disponível em [Link]
Catania, A. C. Aprendizagem: Linguagem, comportamento e cognição. Porto Alegre: Artmed, 1999. [GS Search]
Costa, S. R. S., Duqueviz, B. C., & Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral Da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, 19(3), 603–610. doi: 10.1590/2175-3539/2015/0193912 [GS Search]
Delors, J., Al-Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., … Nanzhao, Z. (1998). Educação um Tesouro a Descobrir - Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Lisboa. [GS Search]
Eisermann, J. I., Alice, J., & Schulz, T. (2018). Khan Academy : tecnologia favorável à aprendizagem matemática. Ensino de Matemática Em Debate, 5(2), 186–200. [GS Search]
Gomes, M. C. D. S. (2008). Letramento e inclusão social (pp. 65–67). pp. 65–67. Buenos Aires: XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. [GS Search]
Gorayeb, R. (2002). O ensino de habilidades de vida em escolas no Brasil. Psicologia, Saúde & Doenças, 3(2), 213–217. [GS Search]
Hypólito, Á. (2011). Políticas públicas e educação. Revista Retratos Da Escola, 175–177.
Marcelino, R., Silva, J. B. da, Gruber, V., Bilessimo1, S., Oliveira1, J., Santana1, S., & Mello, I. (2010). Studying in 3D Environments. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 5(4), 1–10. doi: 10.3991/ijoe.v10i3.3340 [GS Search]
Marques, S. (2014). Can we Teach to Think in Primary Schools? A Comparative Analysis of the English and the Brazilian National Curriculum and the Impact of a Small-scale Cognitive Enhancement Study in Brazil. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 137, 138–146. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.266] [GS Search]
Minto, E. C., Pedro, C. P., Netto, J. R. da C., Bugliani, M. A. P., & Gorayeb, R. (2006). Ensino de habilidades de vida na escola: uma experiência com adolescentes. Psicologia Em Estudo, 11(3), 561–568. doi: 10.1590/S1413-73722006000300012 [GS Search]
Morales, M. R., Benitez, M. H., & Santos, D. A. (2013). Habilidades para la vida (cognitivas y sociales) en adolescentes de una zona rural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 98–113. [GS Search]
Murta, S. G., Borges, F. A., Cruvinel, D., Eliana, R., Rocha, P., & Lopes De Menezes, J. C. (2009). Prevenção primária em saúde na adolescência: avaliação de um programa de habilidades de vida (Vol. 14). doi: 10.1590/S1413-294X2009000300001 [GS Search]
Nardi, P. C., Ferreira, I. M. F., & Neufeld, C. B. (2017). Resultados preliminares do Programa PRHAVIDA em crianças com escores clínicos de ansiedade, depressão e estresse. Contextos Clínicos, 10(1), 74–84. doi: 10.4013/ctc.2017.101.06 [GS Search]
Neufeld, C. B., Daolio, C. C., Cassiano, M., Rossetto, C. P. F., & Cavenage, C. C. (2014). Phavida - Um Programa Cognitivo-Comportamental de Habilidades de Vida Para Crianças e Adolescentes. In Intervenções e Pesquisas em Terapia Cognitivo-Comportamental com Indivíduos e Grupos (pp. 80–116). [GS Search]
Paiva, F. S. de, & Rodrigues, M. C. (2008). Life Skills: A preventive strategy against the consumption of psychoactive substances in the school context. Estudos e Pesquisas Em Psicologia, 8(3), 672–684. [GS Search]
Ramos, D. K., & Garcia, F. A. (2019). Digital games and improvement of the inhibitory control: A study with children in specialized educational service. Revista Brasileira de Educacao Especial, 25(1), 37–54. doi: 10.1590/S1413-65382519000100003[GS Search]
Ramos, D. K., Lorenset, C. C., & Petri, G. (2016). Jogos Educacionais: Contribuições da Neurociência à Aprendizagem. Revista X, 2(1), 1–17. doi: 10.5380/rvx.v2i1.2016 [GS Search]
Ribeiro, V. M., & Fonseca, M. C. (2010). Matriz de referência para a medição do alfabetismo nos domínios do letramento e do numeramento. Estudos Em Avaliação Educacional, 21(45), 147. doi: 10.18222/eae214520102031 [GS Search]
Sargiani, R. de A., & Maluf, R. M. (2018). Linguagem, Cognição e Educação Infantil: Contribuições da Psicologia Cognitiva e das Neurociências Lenguaje, Cognición y Educación infantil: Contribuciones de la Psicología Cognitiva y de las Neurociencias. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 477–484. doi: 10.1590/2175-35392018033777 [GS Search]
Schwarzbold, C. (2011). Desenvolver a competência leitora : desafio ao professor do ensino fundamental. Universidade Federal de Pelotas. [GS Search]
Scorsolini-Comin, F. (2014). Psicologia da educação e as tecnologias digitais de informação e comunicação. Psicologia Escolar e Educacional, 18(3), 447–455. doi: 10.1590/2175-3539/2014/0183766 [GS Search]
Sloan, S., Gildea, A., Miller, S., Poulton, L., Egar, C., & Thurston, A. (2016). Evaluation of Zippy’s Friends for improving socio-emotional and academic outcomes in six to seven year olds: Protocol for a cluster randomised controlled trial and process evaluation. International Journal of Educational Research, 82(2016), 200–209. doi: 10.1016/j.ijer.2017.01.003 [GS Search]
Sobreira, E. S. R., Viveiro, A. A., & d’Abreu, J. V. V. (2018). Aprendizagem criativa na construção de jogos digitais: uma proposta educativa no ensino de ciências para crianças. Tecné Episteme y Didaxis: TED, (44). doi: 10.17227/ted.num44-8990 [GS Search]
WHO. (1997). Life skills education for children and adolescents in schools. Retrieved from https://www.scielo.br/pdf/epsic/v14n3/a01v14n3.pdf. [GS Search]
WHO. (2004). The World Health Report. Geneve.
WHO. (2010). AS REDES DE ATENÇÃO À SAÚDE.
Xavier, A. C. (2011). Digital literacy: Impacts of technology on learning from Generation Y. Calidoscopio, 9(1), 3–14. doi: 10.4013/cld.2011.91.01 [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fabiana Maris Versuti, Juliana de Lima, Isabela Pizarro Rebessi, Carmem Beatriz Neufeld
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.