COVID-19, Changes in Educational Practices and the Perception of Stress by Higher Education Teachers in Brazil

Authors

  • Renata Mendes de Araujo Universidade Presbiteriana Mackenzie / Programa de Pós-Graduação em Sistemas de Informação - EACH/USP
  • Cibelle A. de la Higuera Amato Universidade Presbiteriana Mackenzie / Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento
  • Valéria Farinazzo Martins Universidade Presbiteriana Mackenzie / Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento
  • Maria Amélia Eliseo Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Ismar Frango Silveira Universidade Presbiteriana Mackenzie / Programa de Pós-Graduação Em Engenharia Elétrica e Computação

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.864

Keywords:

Pandemic, COVID -19, e-Learning, Higher education, Stress, University

Abstract

The pandemic resulting from COVID-19 brought about profound changes for the whole of society, whether in its social or professional context. Schools and Universities in Brazil and in the World closed with the intention to prevent the spread of COVID-19 and many teachers were forced, in a short period of time, to reinvent their face-to-face classes in a non-face-to-face mode mediated by technology. However, not all teachers, who in their daily lives already have an overload of work, were prepared for this sudden change. Many were forced to acquire new knowledge regarding the use of technologies to integrate them in their pedagogical activities, further increasing this burden. This scenario of overwork can lead to stress, favoring distress, in addition to anxiety and depression due to the uncertainties resulting from the pandemic, the search for knowledge acquisition and the intensification of the information flow. In this context, this article shows the results of a research carried out with 394 university professors, who are or have been in social isolation imposed by COVID-19 exercising teaching activity. The goal was to understand the stress factors related to urgent and contingency changes in teaching practices in higher education resulting from the pandemic in Brazil. The results show that the perception of stress is real among higher education teachers in Brazil who remained in remote education activity during the social isolation resulting from the pandemic; there is a predominance of stress in teachers in relation to teachers; professors in the areas of Legal Sciences and Health seem to perceive stress more; those who declared themselves to have a lower skill level in the use of technology are those who most felt the stress variables during pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, M. D., & Neto, J. C. P. (2019). Sofrimento psíquico no trabalho e estresse ocupacional em professores: causas e consequências. Revista Psicologia e Educação On-Line, 2(2), 40-46. Disponível em: [Link] [GS Search]

Aparicio, M., & Bacao, F. (2013, July). E-learning concept trends. In Proceedings of the 2013 International Conference on Information Systems and Design of Communication (pp. 81-86). doi: 10.1145/2503859.2503872 [GS Search]

Araujo, R. M., & Pimentel, M. (2020). #Fique em Casa, mas se mantenha ensinando-aprendendo: algumas questões educacionais em tempos de pandemia. SBC Horizontes. ISSN: 2175-9235. Disponível em: [Link]

Araújo, F. J. O., de Lima, L. S. A., Cidade, P. I. M., Nobre, C. B., & Neto, M. L. R. (2020). Impact of Sars-Cov-2 And its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, 112977. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112977 [GS Search]

Baião, L. D. P. M., & Cunha, R. G. (2013). Doenças e/ou disfunções ocupacionais no meio docente: uma revisão de literatura. Formação@ Docente, 5(1), 6-21. doi: 10.15601/2237-0587/fd.v5n1p6-21 [GS Search]

Brasil. Ministério da Educação. (2018). O que é educação a distância? Disponível em: [Link]

Brasil. Ministério da Educação. (2020). PORTARIA Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Disponível em: [Link]

Brasil. Ministério da Educação. (2020a). PORTARIA Nº 473, DE 12 DE MAIO DE 2020. Disponível em: [Link]

Brasil. Ministério da Educação. (2020b). PORTARIA Nº 544, DE 16 DE JUNHO DE 2020. Disponível em: [Link]

Calais, S. L., Andrade, L. M. B. D., & Lipp, M. E. N. (2003). Diferenças de sexo e escolaridade na manifestação de stress em adultos jovens. Psicologia: Reflexão e crítica, 16(2), 257-263. doi: 10.1590/S0102-79722003000200005 [GS Search]

Carlotto, M. S., & Palazzo, L. D. S. (2006). Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Cadernos de Saúde Pública, 22, 1017-1026. Disponível em: [Link] [GS Search]

Cordeiro, J. A., Guillen, G., Gala, L., Lupiani, M., Benitez, G., & Gómez, A. (2003). Prevalencia del Síndrome de Burnout en los maestros. Resultados de una investigación preliminar. Psicologia. com, 7(1), 1-6. Disponível em: [Link]

Costa, C. J. (2007). Modelos de educação superior a distância e implementação da Universidade Aberta do Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, 15(2). Disponível em: [Link] [GS Search]

Dotta, S., Aguiar, P. H. L., de Oliveira, C. A., & da Cunha Jorge, É. F. (2014). A mediação em aulas virtuais síncronas via webconferência. Revista Brasileira de Informática na Educação, 22(01), 56. doi: 10.5753/rbie.2014.22.01.56 [GS Search]

Faria, D. D. P., & Gallo-Penna, E. C. (2009). Dimensões do estresse na carreira docente de professores do ensino fundamental. FAZU em Revista, (06). Disponível em: [Link]

Fogaça, M. D. C., Carvalho, W. B. D., Cítero, V. D. A., & Nogueira-Martins, L. A. (2010). Preliminary study about occupational stress of physicians and nurses in pediatric and neonatal intensive care units: the balance between effort and reward. Revista latino-americana de enfermagem, 18(1), 67-72. doi: 10.1590/S0104-11692010000100011 [GS Search]

Fundação Carlos Chagas. (2020). Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. Disponível em: [Link]

Genuíno, S. L. V. P., da Silva Gomes, M., & de Moraes, E. M. (2009). O Estresse ocupacional e a Síndrome de Burnout no ambiente de trabalho: suas influências no comportamento dos professores da rede privada do Ensino Médio de João Pessoa. Anagrama, 3(2), 1-9. Disponível em: [Link] [GS Search]

Gomes, J. H., & Caetano, J. C. R. (2014). Educação a distância, democracia e sustentabilidade. Jequié/Lisboa: Associação Brasileira de Educação a Distância. Disponível em: [Link]

Goulart Junior, E., & Lipp, M. E. N. (2008). Estresse entre professoras do ensino fundamental de escolas públicas estaduais. Psicologia em estudo, 13(4), 847-857. doi: 10.1590/S1413-73722008000400023 [GS Search]

Guglielmi, R. S., & Tatrow, K. (1998). Occupational stress, burnout, and health in teachers: A methodological and theoretical analysis. Review of educational research, 68(1), 61-99. doi: 10.3102/00346543068001061 [GS Search]

Hindle, T. (1998). Como reduzir o estresse. Dorling kindersley Limited.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27. Disponível em: [Link] [GS Search]

Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Chinese mental health burden during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Psychiatry, 51, 102052. doi: 10.1016/j.ajp.2020.102052 [GS Search]

Kuklinski, H.P., & Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia - Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Outliers School. Barcelona. Disponível em: [Link]

Lazzarotto, L. L., de Paiva Oliveira, A., Braga, J. L., & dos Passos, F. J. V. (2011). A educação em ambientes virtuais: proposição de recursos computacionais para aumentar a eficiência do processo ensino-aprendizado. Revista Brasileira de Informática na Educação, 19(02), 42. doi: 10.5753/rbie.2011.19.02.42 [GS Search]

Lederman, D. (2020). Will shift to remote teaching be boon or bane for online learning. Inside Higher Ed. Disponível em: [Link]

Leite, A. F., & Nogueira, J. A. D. (2017). Fatores condicionantes de saúde relacionados ao trabalho de professores universitários da área da saúde: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 42. doi: 10.1590/2317-6369000010116 [GS Search]

Leiter, M. P., & Maslach, C. (2017). Burnout and engagement: Contributions to a new vision. Burnout Research, 5, 55-57. doi: 10.1016/j.burn.2017.04.003 [GS Search]

Lipp, M. N (Org). (2002). O Stress do Professor. Campinas (SP): Papirus.

Luca, J. (2006, January). Using blended learning to enhance teaching and learning. In Proceedings of the 8th Australasian Conference on Computing Education-Volume 52 (pp. 3-4). Disponível em: [Link] [GS Search]

Martins, M. D. G. T. (2007). Sintomas de stress em professores brasileiros. Revista Lusófona de Educação, (10), 109-128. Disponível em: [Link] [GS Search]

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2(2), 99-113. doi: 10.1002/job.4030020205 [GS Search]

Mesquita, A. A., Gomes, D. S., Lobato, J. L., Gondim, L., & de Souza, S. B. (2013). Estresse e síndrome de burnout em professores: Prevalência e causas. Psicologia Argumento, 31(75). doi: 10.7213/psicol.argum.31.075.DS05 [GS Search]

Mezzaroba, O., Feitosa, R. J. R, Silveira, V.O & Séllos-Knoerr, V. C. (2014) Direito e Novas Tecnologias. Curitiba: Clássica Editora.

Miranda, L. C. S., Pereira, C. A., & Passos, J. P. (2009). O estresse nos docentes de enfermagem de uma universidade pública. Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online, 1(2). Disponível em: [Link] [GS Search]

Moore, M. G. (1972). Learner autonomy: The second dimension of independent learning. Convergence, 5(2), 76. Disponível em: [Link] [GS Search]

Moore, M. G., & Diehl, W. C. (2019). Handbook of Distance Education. Fourth Edition. New York: Routledge.

Oliveira, E. R. A. D., Garcia, Á. L., Gomes, M. J., Bittar, T. O., & Pereira, A. C. (2012). Gênero e qualidade de vida percebida: estudo com professores da área de saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 17, 741-747. Disponível em: [Link] [GS Search]

Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., & de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 113108. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113108 [GS Search]

Pather, N., Blyth, P., Chapman, J. A., Dayal, M. R., Flack, N. A., Fogg, Q. A., Green, R. A., Hulme, A. K., Johnson, I. P., Meyer, A. J., Morley, J. W., Shortland, P. J., Mirjana, G., Valter, K., Webb, A. L., Woodley, S. J., & Lazarus, M. D. (2020). Forced Disruption of Anatomy Education in Australia and New Zealand: An Acute Response to the Covid-19 Pandemic. Anatomical sciences education, 13(3), 284-300. doi: 10.1002/ase.1968 [GS Search]

Peters, O. (2004). A educação a distância em transição. Editora UNISINOS, São Leopoldo.

Pistone, M. (2015). Law schools and technology: where we are and where we are heading. Journal of Legal Education, 64(4), 586-604. [GS Search]

Plessis, M. (2019). Coping with occupational stress in an open distance learning university in South Africa. Journal of Psychology in Africa, 29(6), 570-575. doi: 10.1080/14330237.2019.1689466 [GS Search]

Poalses, J., & Bezuidenhout, A. (2018). Mental health in higher education: A comparative stress risk assessment at an open distance learning university in South Africa. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(2). doi: 10.19173/irrodl.v19i2.3391 [GS Search]

Prado, C. E. P. (2016). Estresse ocupacional: causas e consequências. Rev Bras Med Trab. 14(3):285-9. doi: 10.5327/Z1679-443520163515 [GS Search]

Sá, S. C. D. A., Silva, R. M. D., Kimura, C. A., Pinheiro, G. Q., Guido, L. D. A., & Moraes Filho, I. M. (2018). Estresse em docentes universitários da área de saúde de uma faculdade privada do entorno do Distrito Federal. Revista de Divulgação Científica Sena Aires, 7(3), 200-207. Disponível em: [Link] [GS Search]

Sadir, M. A., Bignotto, M. M., & Lipp, M. E. N. (2010). Stress e qualidade de vida: influência de algumas variáveis pessoais. Paideia, 20(45), 73-81. Disponível em: [Link] [GS Search]

Sahu, P. (2020). Closure of universities due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4). doi: 10.7759/cureus.7541 [GS Search]

Sarmento, T. S., Gomes, A. S., & Moreira, F. (2018, October). Classroom adaptations for blended learning practices. In Proceedings of the Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 723-728). doi: 10.1145/3284179.3284296 [GS Search]

Thomson, D. I. (2009). Law school 2.0: Legal education for a digital age. LexisNexis.

Weber, L. N. D., Leite, C. R., Stasiak, G. R., da Silva Santos, C. A., & Forteski, R. (2015). O estresse no trabalho do professor. Imagens da educação, 5(3), 40-52. doi: 10.4025/imagenseduc.v5i3.25789 [GS Search]

Weller, M. (2020). 25 Years of Ed Tech. Au Press. Edmonton. [GS Search]

Published

2020-12-14

How to Cite

ARAUJO, R. M. de; AMATO, C. A. de la H.; MARTINS, V. F.; ELISEO, M. A.; SILVEIRA, I. F. COVID-19, Changes in Educational Practices and the Perception of Stress by Higher Education Teachers in Brazil. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 864–891, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.864. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4225. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Virtual and Technological Education in Pandemic times