Brief State of the Art of Web 2.0 in the Chemistry Teaching: analysis of the productions in Scientifics journals and proceedings
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2019.27.03.265Keywords:
Web 2.0, ICT, State of the art, Chemistry TeachingAbstract
This research aimed to carry out a survey and analysis of the state of the art of the Web 2.0 tools in Chemistry Teaching since the appearance of Web 2.0 in 2005 until the year 2015. We analyzed the production of 6061 articles/communications in four scientific journals and four scientific proceedings. We found 122 papers on Social Web in journals and 217 in scientific proceedings, of a total of 1971 publications delimited by ICT, with 103 publications exclusively devoted to chemistry teaching. In addition, it presents the use of some Web 2.0 resources and how these are being inserted in the chemistry teaching, highlighting a brief summary of published articles. Despite the publications in the area are not homogeneous, the results show a small growth in research using Web 2.0 in chemistry teaching in its first decade. This article, in addition to presenting an overview of Web 2.0 tools in chemistry teaching, serves as the basis for the expansion of research in the area and in the development of new studies.
Downloads
References
Azevedo, A. W., & Almeida, P. E. de. (2011). Biblioteca 2.0: Uso das ferramentas Web 2.0 na biblioteca INATEL. In XXIV Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. [GS Search]
Bacich, L., Neto, A. T., & Trevisani, F. de M. (2015). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso. [GS Search]
Barro, M. R., Baffa, A., & Queiroz, S. L. (2013). Blogs na formação inicial de professores de química. Química Nova Na Escola, 35(4), 283–291. [GS Search]
Bauman, Z. (2013). Liquid modernity. John Wiley & Sons. [GS Search]
Borba, J. A., Poeta, F. Z., & Vicente, E. F. R. (2011). Teoria da Contabilidade: uma Análise da Disciplina nos Programas de Mestrado Brasileiros. Sociedade, Contabilidade E Gestão, 6(2), 124–138. [GS Search]
Brito, J. L., & Silva, P. M. (2010). Ferramentas da web 2.0 em bibliotecas universitárias: um estudo de caso. Biblionline, esp., 23-33. [GS Search]
Brownstein, E., & Klein, R. (2006). Blogs: Applications in science education. Journal of College Science Teaching, 35(6), 18–22. [GS Search]
Caldeira, M. L., Silva, M. F. da, & Magdalena, M. C. (2015). Blogs na área de educação: inovação, conhecimento e aprendizagem. In Taller Internacional de Software Educativo (TISE) (pp. 627–632). [GS Search]
Carbó, A. R., & Antolí, N. S. (2011). Online students initiate informal learning practices using social tools. eLearning Papers, 26, 1–4. [GS Search]
Clercq, L. De. (2009). ¿Qué es la web 2.0? In M. Grané & C. Willem (Eds.), Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar (pp. 21–32). Barcelona: Laertes Educación. [GS Search]
Costa, W. L. de L., Nascimento, G. G. do, Oliveira, E. S. B. de, & Rocha, D. A. da. (2010). O uso de ambiente virtual de aprendizagem como apoio ao ensino presencial de Ciências em proposta interdisciplinar pela utilização do filme o Óleo de Lorenzo como contexto. In XV Encontro Nacional de Ensino de Química (pp. 1–12). Retrieved from [Link] [Acessado 2 Out. 2019]
Dias, W. de O., Neto, J. E. B., & Cunha, J. V. A. da. (2011). A comunicação do conhecimento científico: dados sobre a celeridade do processo de avaliação e de publicação de artigos científicos em periódicos da área de contabilidade. Revista Contemporânea de Contabilidade, 8(15), 41–62. [GS Search]
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte.” Educação & Sociedade, 23(79), 257–272. [GS Search]
Galafassi, F. P., Gluz, J. C., & Galafassi, C. (2013). Análise crítica das pesquisas recentes sobre as tecnologias de objetos de aprendizagem e ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática Na Educação, 21(3), 41–52. [GS Search] [DOI:10.5753/rbie.2013.21.03.100]
Isotani, S., Mizoguchi, R., Bittencourt, I. I., & Costa, E. (2009). Estado da arte em web semântica e web 2.0: potencialidades e tendências da nova geração de ambientes de ensino na internet. Revista Brasileira de Informática na Educação, 17(1), 30–42. [GS Search] [DOI:10.5753/rbie.2009.17.01.30]
Leão, M. B. C. (2011). Tecnologias na educação: uma abordagem crítica para uma atualização prática. Recife: UFRPE. [GS Search]
Leite, B. S. (2014). M-Learning: o uso de dispositivos móveis como ferramenta didática no Ensino de Química. Revista Brasileira de Informática na Educação, 22(3), 55–68. [GS Search] [DOI:10.5753/rbie.2014.22.03.55]
Leite, B. S. (2015). Tecnologias no ensino de química: teoria e prática na formação docente (1st ed.). Curitiba: Appris. [GS Search]
Leite, B. S. (2016). Aprendizagem tangencial no processo de ensino e aprendizagem de conceitos científicos: um estudo de caso. RENOTE. Revista Novas Tecnologias Na Educação, 14(2), 1–10. [GS Search]
Leite, B. S. (2017). Ensino híbrido utilizando a Rede Social Edmodo: um estudo exploratório sobre as potencialidades educacionais para o Ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(3), 206–230. [DOI:10.3895/rbect.v10n3.4873]
Leite, B. S., & Leão, M. B. C. (2015). Contribuição da Web 2.0 como ferramenta de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(4), 288–315. [GS Search]
Linhares, R. N., & Chagas, A. M. (2015). Conectivismo e aprendizagem colaborativa em rede: o facebook no ensino superior. Revista Lusófona de Educação, 29(29), 71–87. [GS Search]
Ludke, M., & André, M. E. D. A. (2012). Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U.
Marques, C. T. (2004). Potencialidades e limitações da aplicação simultânea de aromas e de pigmentos sensíveis ao calor e à luz em artigos de moda praia. Universidade do Minho. [GS Search]
Martinhão, M. S. (Ed.). (2016). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2015. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. [GS Search]
Meli, D. B., & Oliveira Neto, J. D. de. (2011). O perfil da colaboração nos periódicos contábeis nacionais: muitos one-timers e poucos continuants. Revista Contemporânea de Contabilidade, 8(15), 151–176. [GS Search] [DOI:10.5007/2175-8069.2011v8n15p151]
Mello, S. F. M. (2010). Comunicação e organizações na sociedade em rede: novas tensões, mediações e paradigmas. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. [GS Search]
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, 22(37), 7–32. [GS Search]
Neubert, P. da S., Rodrigues, R. S., & Fachin, G. R. (2016). Uso de ferramentas Web 2.0 pelos periódicos ibero-americanos indexados no Web of Science e Scopus. Transinformação, 28(2), 127–141. [GS Search]
Nichele, A. G., & Schlemmer, E. (2014). Aplicativos para o ensino e aprendizagem de Química. RENOTE, 12(2). [GS Search]
O’Reilly, T. (2005). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. [GS Search]
Oliveira, E. B. de, & Dutra, M. L. (2014). Um levantamento sobre do uso de ferramentas da Web 2.0 entre os estudantes da Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia E Ciência Da Informação, 19(39), 153–182. [GS Search] [DOI:10.5007/1518-2924.2014v19n39p153]
Portnow, J., & Floyd, D. (2008). The power of tangential learning. Edge Online. [GS Search]
Posada, J. E. G., Buchdid, S. B., & Baranauskas, M. C. C. (2016). A informática na educação: o que revelam os trabalhos publicados no Brasil. Revista Brasileira de Informática Na Educação, 24(1), 141-155. [GS Search] [DOI:10.5753/rbie.2016.24.1.142]
Raupp, D., & Eichler, M. L. (2012). A rede social Facebook e suas aplicações no ensino de química. RENOTE, 10(1). [GS Search] [DOI:10.22456/1679-1916.30860]
Ribeiro, H. C. M. (2015). Estado da arte da Revista Contabilidade Vista & Revista: uma análise da produção acadêmica de 2008 a 2012. ConTexto, 15(30), 36–56. [GS Search]
Sadaf, A., Newby, T. J., & Ertmer, P. A. (2016). An investigation of the factors that influence preservice teachers’ intentions and integration of Web 2.0 tools. Educational Technology Research and Development, 64(1), 37–64. [GS Search] [DOI:10.1007/s11423-015-9410-9]
Siemens, G. (2004). Conectivismo: uma teoria de aprendizagem para a idade digital. Trad. Bruno Leite. [GS Search]
Silva, G. R. da, Lima, M. E. C. de C., & Machado, A. H. (2014). Redes sociais e o ensino de química: a carnavalização, o riso e a circularidade no Facebook. In XVII Encontro Nacional de Ensino de Química (pp. 5179–5190).
Silva Filha, R. T. da, Silva, A. A. da, & Freitas, S. R. S. (2016). Uma alternativa didática às aulas tradicionais de ciências: aprendizagem colaborativa e modelização aplicadas ao ensino do sistema urinário. Cadernos de Educação, 15(31), 87–105. [GS Search] [DOI:10.15603/1679-8104/ce.v15n31p87-105]
Torres, P. L., Alcantara, P. R., & Irala, E. A. F. (2004). Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional, 4(13), 129–145. [GS Search]
Vieira, M. F. V. (2009). Ambiente Wiki na educação: produção colaborativa do conhecimento compartilhado na web. Revista Tecnologias Na Educação, 1. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Bruno Silva Leite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.