Continuing teacher education for usage of Information and Communication Technologies (ICT) in Brazil

Authors

  • Milena Jansen Cutrim Cardoso Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFMA)
  • Gil Derlan Silva Almeida Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFMA)
  • Thiago Coelho Silveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFMA)

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.97

Keywords:

ICT, Continuing teacher education, Systematic Literature Review

Abstract

This paper aims to analyze continuing teacher education actions in Brazil that aim to promote the pedagogical use of ICT by teachers. Forthis, a Systematic Literature Review was performed, based on publications filtered by SciELO, CAPES Periodical Portal and Google Scholar. Thirty-two articles were identified within the theme, the oldest published in 2006 and the newest in 2018, which revealed that the most training actions used elements of distance learning and focused on mathematics teachers from public basic education. The analysis of the training results indicated that the actions contributed to the establishment of relationship networks between teachers; building knowledge and revealing meanings about ICT; besides the use, reflection about this usage and development of interest in the use of ICT; the formation of disciplinary knowledge; and student’s learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, M. E. B., & Valente, J. A. (2016). Políticas de Tecnologia na Educação Brasileira: histórico, lições aprendidas e recomendações. São Paulo, SP: Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Retrieved from [link] [GS Search]

Atanazio, A. M. C., & Leite, A. E. (2018). Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) e a formação de professores: tendências de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, 23 (2), 88-103. doi: 10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p88 [GS Search]

Bahia, N. P. (2014). A formação inicial de professores a distância, que tanto incomoda! Educação & Linguagem, 17 (2), 121-143. doi: 10.15603/2176-1043/el.v17n2p121-143] [GS Search]

Barbosa, P. P., & Ursi, S. (2019). Motivação para formação continuada em Educação a Distância: um estudo exploratório com professores de Biologia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 18 (1), 148-172. Retrieved from [link] [GS Search]

Baptista, M. (2014). Researching Practice and Collaboration as a Means to Promote Inquiry in Science Teaching. Problems of Education in the 21st Century, 59, 5-6. Disponível em: [link] [GS Search]

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições70. [GS Search]

Barreto, R. G., Guimarães, G. C., Magalhães, L. K. C., & Leher, E. M. T. (2006). As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 11 (31), 31-42. doi: 10.1590/S1413-24782006000100004 [GS Search]

Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the Successful Integration of ICT in Teaching and Learning Environments: A Review of the Literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5 (3), 235-245. doi: 10.12973/ejmste/75275 [GS Search]

Brasil. (1997). Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF. Retrieved from [link]

Brasil. (2013) Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB. Disponível em: [link]

Brasil. (2015). Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Retrieved from [link]

Brasil (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC. Retrieved from [link]

Brasil. (2020). Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Retrieved from [link]

Casquero, G. B., García, L. M. C., & González, R. L. (2011). Obstáculos percibidos para la integración de las tic por los profesores de infantil y primaria en extremadura. Revista de Medios y Educación, 39, 83-94. Disponível em: [link] [GS Search]

Costa, C., & Ferreira, R. (2020). Revisão Sistemática sobre Letramento Digital na Formação de Professores: desafios e possibilidades. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 282-291). Porto Alegre: SBC. doi: 10.5753/cbie.sbie.2020.282 [GS Search]

Critical Appraisal Skills Programme (2018). CASP Qualitative Studies Checklist. Retrieved from [link]

Davis, C. L. F, Nunes, M. M. R., Almeida, P. C. A., Silva, A. P. F., & Souza, J. C. (2012). Formação continuada de professores: Uma análise das modalidades e das práticas em estados e municípios brasileiros. São Paulo, SP: FCC/DPE. Disponível em: [link] [GS Search]

Dorigoni, G. M. L., & Silva, J. C. (2013). Mídia e Educação: o uso das novas tecnologias no espaço escolar. Retrieved from [link] [GS Search]

Dorneles, D. M. (2012). A formação do professor para o uso das tics em sala de aula: uma discussão a partir do projeto piloto UCA no Acre. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 5 (2), 71-87. doi: 10.17851/1983-3652.5.2.71-87 [GS Search]

Estevam, E. R., & Sales, S. R. (2018). Formação de professores e tecnologias digitais: levantamento e análise da produção discente na pós-graduação em educação. Revista Intersaberes, 13 (18), 37-50. doi: 10.22169/revint.v13i28.1360 [GS Search]

Espíndola, M. B.; Struchiner, M.; Giannella, T. R. (2010). Integração de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino: Contribuições dos Modelos de Difusão e Adoção de Inovações para o campo da Tecnologia Educacional. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa ­ RELATEC, 9 (1), 89-­106. Disponível em: [link] [GS Search]

Faria, A. A., & Lopes, L. F. (2013). O que e o quem da Ead: história e fundamentos. Curitiba: Intersaberes. [GS Search]

Gatti, B. (2008). Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, 13, 37, 57-70. doi: 10.1590/S1413-24782008000100006 [GS Search]

Gewehr, D. (2016). Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICSs) na escola e em ambientes não escolares. 136 f. Dissertação (Mestrado em Ensino). Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, RS. [GS Search]

Gonçalves, H. A., Nascimento, M. B. C., & Nascimento, K. C. S. (2015). Revisão sistemática e metanálise: níveis de evidência e validade científica. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, 5 (3), 193-211. doi: 10.36524/dect.v5i03.129 [GS Search]

Galvão, C. M., Sawada N. O., & Trevizan M. A. (2004). Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidências na prática da enfermagem. Revista Latino-americana de Enfermagem, 12 (3), 549-56. doi: 10.1590/S0104-11692004000300014 [GS Search]

Kenski, V. M. (2001). Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In R. G. Barreto (Org.). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. (pp. 74-84). Rio de Janeiro, RJ: Quartet. [GS Search]

Mamede-Neves, M. A. C. (1996). Aprendizagem por identificação. Rio de Janeiro, RJ: CEPERJ. [GS Search]

Martins, Z. (2009). As TIC no ensino-aprendizagem da matemática. In Actas do X Congresso Internacional Galego-português de Psicopedagogia. Braga: Universidade do Minho. Retrieved from [link] [GS Search]

Martins, R. X., & Flores, V. F. (2015). A implantação do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (ProInfo): revelação de pesquisas realizadas no Brasil entre 2007 e 2011. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (online), 96 (242), 112-128. doi: 10.1590/S2176-6681/330812273 [GS Search]

Matos, N. C., Souza, E. R., Nascimento, J. V., Pinto, M. G., & Souza, A. R. B. (2016). A formação continuada de professores da educação básica: uma revisão sistemática. Cadernos de pesquisa: Pensamento Educacional, 11 (28), 45-64. Disponível em: [link] [GS Search]

Micheletto, I. B. P., & Levandovski, A. R. (2013). Ação-reflexão-ação: processo de formação continuada. 2013. Retrieved from [link] [GS Search]

Mill, D. (2013). Análise da educação a distância como interseção entre a formação docente, as tecnologias digitais e a pós-graduação. Educação em Perspectiva, 4 (2), 343-369. doi: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v4i2.413 [GS Search]

Miskulin, R. G. S., Perez, G., Silva, M. R. C., Montrezor, C., Santos, C., Toon, E., Liboni-Filho, P., & Santana, P. H. (2006). Identificação e análise das dimensões que permeiam a utilização das tecnologias de informação e comunicação nas aulas de matemática no contexto da formação de professores. Bolema, 19 (26), 1-16. Disponível em: [link] [GS Search]

Moura, K. M. P. (2019). Revisão sistemática sobre letramento digital na formação de professores. Texto livre: linguagem e tecnologia, 12 (3), 128-143. doi: 10.17851/1983-3652.12.3.128-143 [GS Search]

Nogueira, F., Pessoa, T., & Gallego, M. J. (2015). Desafios e oportunidades do uso da tecnologia para a formação contínua de professores: uma revisão em torno do TPACK em Portugal, Brasil e Espanha. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, 4 (2), 1-20. Retrieved from [link] [GS Search]

Oliveira, A. M. G., & Lima, G. S. N. (2015). A gestão educacional e a efetivação de políticas públicas para utilização das TIC na educação. Revista Exitus, 5, 2, 125-137. Retrieved from [link] [GS Search]

Oliveira, T. A. L., Delamuta, B. H., Silveira, M. P., & Mól, G. S. (2018). Formação Continuada de professores de Química para o uso das Tecnologias: uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista Valore, 3 (edição especial), 1-13. Retrieved from [link] [GS Search]

Pedro, N., & Piedade, J. (2013). Efeitos da formação na autoeficácia e na utilização educativa das TIC pelos professores: estudo das diferenças entre regimes formais e informais de formação. Revista e-Curriculum, 11 (3), 766-793. Disponível em: [link] [GS Search]

Pedrosa, S. A educação a distância na formação continuada do professor. (2003). Educar em Revista, 21, 1-15. doi: 10.1590/0104-4060.283 [GS Search]

Peralta, H., & Costa, F. A. (2007). Competência e confiança dos professores no uso das TIC: Síntese de um estudo internacional. Revista de Ciências da Educação, 3, 77-86. Retrieved from [link] [GS Search]

Pretto, N., & Riccio, N. (2010). A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar em Revista, 37, 153-169. doi: 10.1590/S0104-40602010000200010 [GS Search]

Romanowski, J. (2013). Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação, 8 (2), 479-499. doi: 10.7867/1809-0354.2013v8n2p479-499 [GS Search]

Schön, D. A. (2000). Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed. [GS Search]

Schuhmacher, V. R. N., Alves-Filho, J. P., & Schuhmacher, E. (2017). As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência e Educação, 23 (3), 563-576. doi: 10.1590/1516-731320170030002 [GS Search]

Silva, H., Jambeiro, O., Lima, J., & Brandão, M. (2005). Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação [online], 34 (1), 28-36, 2005. doi: 10.1590/S0100-19652005000100004 [GS Search]

Silva, I. C. S., Prates, T. S., & Ribeiro, L. F. S. (2016). As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate, 16, 107-123. doi: 10.5007/1980-3532.2016n15p107 [GS Search]

Soares-Leite, W. S., & Nascimento-Ribeiro, C. A. (2012). A inclusão das TICs na educação brasileira: problemas e desafios. Magis, 5 (10), 173-187. Disponível em: [link] [GS Search]

Souza, A. A. N., & Schneider, H. N. (2016). Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. Educação Temática e Digital, 18 (2), 418-436. doi: 10.20396/etd.v18i2.8640946 [GS Search]

Spagnolo, C., Mantovani, A. M., Santos, B. S., & Müller, C. A. (2014). As tecnologias da informação e da comunicação como mediadoras no processo de formação docente: um recorte nos grupos de trabalho da ANPED – 2009 a 2012. Revista Reflexão e Ação, 22 (1), 203-222. doi: 10.17058/rea.v22i1.3852 [GS Search]

Takahashi, T. (2000). Sociedade da informação no Brasil: livro verde. Brasília, DF: Ministério da Ciência e Tecnologia. [GS Search]

Published

2021-02-07

How to Cite

CARDOSO, M. J. C.; ALMEIDA, G. D. S.; SILVEIRA, T. C. Continuing teacher education for usage of Information and Communication Technologies (ICT) in Brazil. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 97–116, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.97. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2986. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles