The Degree in Computing in Brazil: historical and current context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.188

Keywords:

Degree in Computing, Curricular Guidelines, Informatics, Teaching

Abstract

Social transformations oblige us to (re) think about education, to reframe pedagogical practices, creating learning situations consistent with the needs of today's world. Today, education is increasingly using technological devices as a means to improve the teaching-learning process, and to accompany this achievement, schools need not only material but also human apparatus. The teacher in this context is called upon to change his practices, to adhere to an era that requires competencies focused on the use of digital technologies. Thus, Brazilian education through public policies, wages a decades-long struggle to computerize schools and, consequently, to insert a professional with a degree in Computing in the educational context. For, the teaching of computing and informatics has been attributed to this professional. The Degree in Computing aims to train citizens to exercise both in corporations in the areas focused on computing and the pedagogical practice in educational environments. In this sense, this article aims to trace the implementation trajectory of the Computer Science Degree Courses in Brazil. The proposed approach was qualitative, through historical research. The text begins by inferring about the notoriety and importance of these courses for our time; second on the need for the training of this future teacher to be improved in practice through the implementation of innovative, linked methodologies such as the practice of solving problems in the daily life of schools; and third, the need to expand the field of employment for these teachers in the context of education networks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Appio, J; Frizon, N. N.; Canopf, L.; Marcon, D.; Madruga B. (2017). Pesquisa Histórica como uma possibilidade à pesquisa em Estudos Organizacionais. Congresso Ibero Americano de Investigação Qualitativa. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais. Volume 3, Atas CIAIQ 2017. [GS Search]

AYALA, L. A.; ROCHA, E. M. (2018). O curso de licenciatura em computação e o campo de atuação profissional: o que dizem seus egressos. CIET:EnPED 2018. ISSN 2316-8722. [GS Search]

Bachelard, G. (1977). O espectro filosófico. In: Epistemologia. Rio de Janeiro: Zahar. [GS Search]

Base Nacional Comum Curricular (BNCC) (2017). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. [GS Search]

Brasil. (1996). LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. [GS Search]

Brasil. (1999) Ministério da educação. Diretrizes Curriculares da área de Computação e Informática. [GS Search]

Brasil. (2001). Parecer CNE/CP nº 9/200. [GS Search]

Brasil. (2001). Parecer nº. 28/2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 28/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001. [GS Search]

Brasil. (2005). Parecer CNE/CES nº 15/2005. [GS Search]

Brasil. (2012). Ministério da educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 136/2012. [GS Search]

Brasil. (2015). Resolução CNE/CP nº 02, de 1º de julho de 2015. [GS Search]

Brasil. (2016). Resolução CNE/CES nº 05, de 16 de novembro de 2016. [GS Search]

Castro, C. S. e Vilarim, G. de O. (2013). Licenciatura em Computação no cenário nacional: embates, institucionalização e o nascimento de um novo curso. Revista Espaço Acadêmico, v. 13(148), 18-25. [GS Search]

CEECI - Comissão de Especialistas de Ensino de Computação e Informática. [GS Search]

de Almeida, C. C., & Mateus, N. M. A. (2015). Licenciandos em Computação: experiências formativas proporcionadas pelo PIBID e a busca pelo reconhecimento profissional. Horizontes, V. 33, n. 1. DOI: 10.24933/horizontes.v33i1.123. [GS Search]

Falcão, T., Araújo, D., França R., Andrade E. and França, C. (2018). Currículo da Licenciatura em Computação: uma Proposta Alinhada às Novas Diretrizes e Demandas Contemporâneas. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 7, No. 1, p. 1108). DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2018.1108. [GS Search]

Fontoura, Y., Alfaia, L., & Fernandes, A. (2013). A pesquisa histórica em estudos organizacionais no Brasil: uma análise paradigmática e novas perspectivas. GESTÃO.Org - Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 11(1), 83-103. [GS Search]

INSTITUTO FEDERAL DA BAHIA - IFBA – Campus Porto Seguro. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. [GS Search]

Júnior, J. C. R. P., Rapkiewicz, C. E. Delgado, C. E Xexeo, J. A. M. (2005). Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio. XIII Workshop de Educação em computação (WEI2005) p. 2351-2362. São Leopoldo, RS, Brasil. [GS Search]

Lèvy, P. (1999). Cibercultura. 3ª reimpressão. São Paulo - SP: Edição 34. [GS Search]

Matos, E. S. (2013). Identidade profissional docente e o papel da interdisciplinaridade no currículo de licenciatura em computação. In: Cambraia, A. C. (Org.). Dossiê Licenciatura em Computação: reflexões teóricas e políticas. Revista Espaço Acadêmico (UEM), Maringá-PR, v. 13, n. 148, p. 26-34. [GS Search]

Matos, E., & Silva, G. F. B. (2012). Currículo de licenciatura em Computação: uma reflexão sobre perfil de formação à luz dos referenciais curriculares da SBC. In XXXII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - XX Workshop de Educação em Computação. [GS Search]

MEC (2016). Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. [link] [GS Search]

MEC – Secretaria de Educação Superior. Departamento de Políticas do Ensino Supérior. Coordenação das Comissões de Especialistas de Ensino. CEECI - Comissão de Especialistas de Ensino de Computação e Informática. Disponível em: [link] [GS Search]

Nascimento, J. K. F. do. (2007). Histórico da informática educativa no Brasil. In: Informática aplicada à educação: Pro funcionário Curso técnico de formação para os funcionários da educação. Brasília: Universidade de Brasília, 2007, p. 11-36. ISBN: 978-85-230-0981-6. [GS Search]

Nunes, D. J. (2015). Educação Superior em Computação, Estatísticas 2015. Sociedade Brasileira de Computação-SBC. [GS Search]

Papert, S. Logo: Computadores e Educação. (1985). Trad. J. A. Valente, B. Bitelman, A. V.Ripper. São Paulo: Brasiliense. [GS Search]

Prietch, S. S.; Pazeto, T. A. (2009). Análise, Sugestões e Perspectivas de um Curso de Licenciatura em Informática. In: XVII WEI/CSBC, Bento Gonçalves/RS. [GS Search]

Prietch, S. S., & Pazeto, T. A. (2010). Mapeamento de cursos de licenciatura em Computação seguido de proposta de padronização de matriz curricular. In XVIII Workshop de Educação em Computação [WEI 2010], Anais do XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação-CSBC [p. 921-930]. [GS Search]

Prietch, S. S., Pazeto, T. A., & Dias, L. F. (2011). A Importância de Registrar a História de um Curso de Licenciatura em Informática. [GS Search]

Raabe, A.; Nunes, D. J.; Falcão, T. (2018). Licenciatura em Computação: impulsionando a formação de professores de computação. “Currículos para a computação no Brasil”. Computação Brasil (CB). Revista da Sociedade Brasileira de Computação. Porto alegre/RS. 36p, V. 38, 2018, Ed. 03. [GS Search]

Santos, W. O., Hinterholz, L., & Silva, C. (2017a). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do professor. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 705). DOI: 10.5753/cbie.wie.2017.705. [GS Search]

Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017b). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 885). DOI: 10.5753/cbie.wie.2017.885. [GS Search]

SBC - Sociedade Brasileira de Computação (2018) Estatísticas dos cursos de graduação em Computação. [GS Search]

SBC. (2018) Parecer SBC-INEP – Reclassificação de cursos, p. 03. [GS Search]

SBC. (2002). Currículo de Referência para Cursos de Licenciatura em Computação. CR-LC/2002 - Versão homologada em Assembleia da SBC em julho de 2002. [GS Search]

SBC. (2002). Currículo de Referência para Cursos de Licenciatura em Computação. [GS Search]

Valente, J. A. (1993) Computadores e conhecimento: repensando a educação. [s ed.] Campinas: Gráfica Central da UNICAMP. [GS Search]

Valente, J. A., & De Almeida, F. J. (1997). Visão analítica da informática na educação no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 1, n. 1, p. 45-60. [GS Search]

Zorzo, A. F.; Nunes, D.; Matos, E.; Steinmacher, I.; Leite, J.; Araujo, R. M.; Correia, R.; Martins, S. (2017) “Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação”. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p, 2017. ISBN 978-85-7669-424-3 1993. [GS Search]

Published

2021-03-12

How to Cite

LINHARES, A. C. O.; SANTOS, K. S. The Degree in Computing in Brazil: historical and current context. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 188–208, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.188. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2994. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Technical-Scientific Production in Computing Degree