Computational Thinking for the Development of Reading and Critical Thinking Learning in Elementary School: A Systematic Mapping of Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2024.3122

Keywords:

Computational Thinking, K12, Critical Thinking, Reading

Abstract

In order to ensure that the next generation is ready to be agents of change, the international community, countries, and societies must develop a high-quality education. This underscores the importance of Computational Thinking (CT) as a skill that every individual should cultivate. The objective of this study is to map the literature, seeking scientific evidence on how educational technologies related to Computational Thinking have contributed to the development of 21st-century skills and competencies, and in what ways they have been presented, developed, and/or applied to elementary school students. In this mapping, 2,036 studies were identified; however, 96 studies were deemed relevant, and after filtering for quality criteria, 79 studies were selected. The present study highlights several outcomes, among which the use and/or creation of methods or tools for elementary education. Consequently, improvements were observed in reading, writing, logical reasoning, digital literacy, and Critical Thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agbo, F. J., Oyelere, S. S., Suhonen, J., & Adewumi, S. (2019, November). A systematic review of computational thinking approach for programming education in higher education institutions. In Proceedings of the 19th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 1-10). [GS Search]

Almeida, Adrianne Veras de; Almeida, Adrielle Veras de; Araujo, Fabíola Pantoja, O. (2021) Formação Docente em Pensamento Computacional: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. p. 348-357. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15926. [GS Search]

BNCC (2018) “Base Nacional Comum Curricular – BNCC” [Link]. junho/2022. MEC - Ministério da Educação e Cultura. Acesso em (23/08/2022).

Faria, Inglide Graciele de Flavian, Sebastiana de Lourdes Lopes; Guimarães, Maria Severina Batista Guimarães; Faleiro, Wender. A influência da contação de histórias na Educação Infantil. Revista Mediação. Pires do Rio – GO, v. 12, n. 1, p. 30-48, jan.- dez. 2017. Disponível em: [Link]. (Acesso em: 20 /07/2022). [GS Search]

Felizardo, K. R. Nakagawa, E. Y., Fabbri, S. C. P. F. Ferrari, F. C. (2017) “Revisão sistemática da literatura em Engenharia de Software: teoria e prática”. First edition. Elsevier.

Flicidade, J., & Schlickmann, M. S. P. Storytelling para desenvolver leitura e escrita: uma experiência desenvolvida durante a pandemia. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano, 6, 96-135.

IBM: What is Machine Learning? Disponível em: [link] Acesso em (22/08/2022).

Ícaro, Dantas Silva. Nunes, Maria Augusta S N. Rodrigues, Ricardo Carvalho. Machado, Rita Pinheiro e Santos, Arlan Clécio. 2018. Almanaque para Popularização da Ciência da Computação (serie 6ed.). Vol. Volumes 7 ao 10-Mapeamento Sistemático. Sociedade Brasileira de Computação – SBC. 32 pág. [GS Search]

Jong, I de. Jeuring, J. (2020, November). Computational thinking interventions in higher education: A scoping literature review of interventions used to teach computational thinking. In Proceedings of the 20th koli calling international conference on computing education research (pp. 1-10). [GS Search]

Kules, B. (2016). Computational thinking is critical thinking: Connecting to university discourse, goals, and learning outcomes. Proceedings of the association for information science and technology, 53(1), 1-6. [GS Search]

Kitchenham, B., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering version 2.3. Engineering, 45(4ve), 1051.

MEC (2018) Português tem apenas 1,6% de aprendizagem adequada no Saeb. Disponível em: [Link] acesso em (15/07/2022).

OCDE (2021). Leitores do Século 21 - Desenvolvendo Habilidades de Alfabetização em um Mundo Digital. Disponível em: [Link]. Acesso em 10/05/2022.

Oliveira Glizt de. Rodrigues, Fabiana (2017). "O PENSAMENTO COMPUTACIONAL NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL." RENOTE 15.2. [GS Search]

Ortiz, dos S B Ortiz, Julia, e Roberto Pereira (2018). Um mapeamento sistemático sobre as iniciativas para promover o pensamento computacional. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE). Vol. 29. No. 1. [GS Search]

Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S. e Mattsson, M. (2008). “Systematic mapping studies in software engineering. In Proceedings of the international conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering”. p. 68-77. [GS Search]

RBIE (2022), Sobre a Revista: Disponível em: [Link] Acesso em 01/07/2022.

SBIE (2022). Disponível em: [Link] Acesso em 25/08/2022.

Silva, I. D., Nunes, M.A.S.N., Rodrigues, R.C., Machado, R.P. e Santos, A. C. (2018). “Almanaque para Popularização da Ciência da Computação" (série 6 ed.). Vol. 7 ao 10 - Mapeamento Sistemático. [Link]. maio/2022. SBC. [GS Search]

Silva, Iago Sinésio Ferris da; França, Rozelma Soares de; Falcão, Taciana Pontual (2021a). Um Mapeamento de Recursos para Desenvolvimento do Pensamento Computacional. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E). Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 41-50. [GS Search]

Silva, Masenildo Soares da; Oliveira, Ana Liz Souto. (2021b) O que o bê-á-bá tem em comum com os binários? Um Mapeamento Sistemático sobre Pensamento Computacional e Língua Portuguesa. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E). Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 196-205. [GS Search]

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. (2015). Disponível em: [Link] Acesso em 19/08/2022.

UNESCO Capacitar estudantes para sociedades justas Disponível em: [Link] Acesso em 09/07/2022.

UNICEF (1990). Declaração Mundial sobre Educação para Todos. Disponível em: [Link] Acesso em 15/08/2022.

Wing, Jeannette M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM 49, 3 (March 2006), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215

Published

2024-03-10

How to Cite

CATOJO, A. R. de S.; NUNES, M. A. S. N. Computational Thinking for the Development of Reading and Critical Thinking Learning in Elementary School: A Systematic Mapping of Literature. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 32, p. 135–156, 2024. DOI: 10.5753/rbie.2024.3122. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3122. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Articles