Accessibility Recommendations for Open Educational Resources Focusing on Visually Impaired People

Authors

  • Welber Duarte dos Santos Universidade de São Paulo - ICMC
  • Camila Dias de Oliveira Sestito Universidade de São Paulo - ICMC
  • Ellen Francine Barbosa Universidade de São Paulo - ICMC

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.957

Keywords:

Information and Communication Technologies, Adapted Materials, School inclusion

Abstract

Open Educational Resources (OERs), although quite popular, are not yet accessible to all audiences. Despite a large number of free activities and resources, people with visual impairments still have difficulties in using these materials daily. Thus, the goal of this research is to present a series of recommendations that assist in the development or adaptation of OERs to the reality of this audience, facilitating their use and raising awareness among education professionals about the existence of this type of material. Therefore, the literature, tools, form of use and daily difficulties with OERs were analyzed to elaborate a set of accessibility recommendations for people with visual impairment, with attention to touch, smell, hearing, and digital alternatives. The recommendations were evaluated in different ways by (i) a group of experts from the fields of computing and education; (ii) a person with visual impairment, a specialist in the production of accessible materials; (iii) a blind individual, a student in the final years of elementary school. The analyzes enabled the construction of updated and detailed recommendations, which consider different contexts, domains, and artifacts. The results showed that the recommendations can help in the process of developing more accessible OERs, whether these resources are physical or computational. In addition, the recommendations suggest materials that are accessible to the reality of Brazilian schools and, therefore, can be applied in different contexts, with the exchange of materials and forms of application, with clear and objective writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, D., & Calomeno, C. (2013). Metodologia para adaptação de conteúdo editorial imagético para deficientes visuais. In: Revista Brasileira de Design da Informação. São Paulo, 9(3), 201-215. doi: 10.51358/id.v9i3.142 [GS Search]

Alevizou, G. (2015) From OER to MOOCs: critical perspectives on the historical mediation trajectories of open education. In: International Journal of Media e Cultural Politics, 11(2), 347-378. doi: 10.1386/macp.11.2.203_1 [GS Search]

Arruda, L. (2016). GEOGRAFIA NA INFÂNCIA PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA VISUAL: a utilização de uma maquete multissensorial para a aprendizagem do conceito de paisagem. In: Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, 6(11), 208-221. doi: 10.33025/grgcp2.v3i5.1357 [GS Search]

Barros, G., & Menta, E. (2007). Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. In: Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, 9(1). [GS Search]

Biblioteca do Instituto de Psicologia (2018, fevereiro). O que são MOOCs (Massive Open Online Courses)? Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. [link]

Camargo, E., & Nardi, R. (2007). Planejamento de atividades de ensino de Física para alunos com deficiência visual: dificuldades e alternativas. In: Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(2), 378-401. [GS Search]

Chung, S. (2002). The effect of letter spacing on reading speed in central and peripheral vision. In: Investigative Ophthalmology e Visual Science, 43(4), 1270-1276. [GS Search]

Costa, C., & Van Munster, M. (2017). Adaptações Curriculares nas Aulas de Educação Física Envolvendo Estudantes com Deficiência Visual. In: Revista Brasileira de Educação Especial, 23(3), 361-376. doi: 10.1590/s141365382317000300004 [GS Search]

Dominici, T. et al. (2008). Atividades de observação e identificação do céu adaptadas às pessoas com deficiência visual. In: Revista Brasileira de Ensino de Física, 30(4), 4501.1-4501.8. doi: 10.1590/S0102-47442008000400010. [GS Search]

Dutra, R., & Tarouco, L. (2007). Recursos Educacionais Abertos (Open Educational Resources). In: Revista Novas Tecnologias na Educação. 5(1). doi: 10.22456/1679-1916.14171 [GS Search]

Franco, J., & Dias, T. (2007). The educational of the blind in brazil. In: Avesso do Avesso, Araçatuba, 5(5), 78-82. [GS Search]

Freire, E. (2010). Construindo um modelo de referência à participação ativa dos sujeitos em projetos educativos em ambiente on-line [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN].

Freire, E. (2011). O podcast como ferramenta de educação inclusiva para deficientes visuais e auditivos. In: Revista Educação Especial, Santa Maria, 24(40), 195-206. doi: 10.5902/1984686X2028 [GS Search]

Hylén, J. (2005). Open Educational Resources: Opportunities and Challenges. In:OECD’s Centre for Educational Research and Innovation. [GS Search]

Junior, J., & Coutinho, C. (2009). Podcast uma Ferramenta Tecnológica para auxílio ao Ensino de Deficientes Visuais. In Anais VIII LUSOCOM (pp. 2114-2126). UluSofona. [GS Search]

Kitchel, J. (2019). APH Guidelines for Print Document Design. American Priting House. [link].

Leite, P. et al. (2018). Ensino e extensão sobre inclusão digital usando REAs. In Anais XVII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. SBC. doi: 10.5753/ihc.2018.4213 [GS Search]

Líbera, B., & Júnior, J. (2021). Técnicas para criação de documentos digitais acessíveis. In Curso de Formação Continuada Ferramentas digitais para o ensino remoto com ênfase na deficiência visual. Instituto Benjamin Constant.

Maciel, C. et al. (2004). Avaliação heurística em sítios na web. In Anais VII Escola de informática do SBC – Centro Oeste. SBC. [GS Search]

Mantoan, M. (2003). Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? (1ª ed). Editora Moderna.

Mazzardo, M. et al. (2019). Competências digitais dos professores para produção de recursos educacionais abertos (REA). In: Revista de educação a distância e e-Learning, Portugal, 2(1), 62-78. doi: 10.34627/vol2iss1pp62-78 [GS Search]

Russell-Minda, E. et al. (2007). The legibility of typefaces for readers with low vision: A Research Review. In: JVIB, 101(7), 402-415. 10.1177/0145482X0710100703 [GS Search]

NCE/UFRJ. (2002). Projeto DOSVOX. UFRJ. http://intervox.nce.ufrj.br/dosvox/.

Neto, F., & Garcia, M. (2013). Recursos educacionais abertos para EAD. In Anais Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. UFPA. [GS Search]

Nielsen, J., & Molich, R. (1990). Avaliação heurística de interfaces de usuário, Proc. ACM CHI'90 Conf. (Seattle, WA, 1-5 de abril), 249-256.

Nunes, B. et al. (2010). Propostas de atividades experimentais elaboradas por futuros professores de Química para alunos com deficiência visual. In Anais XV Encontro Nacional de Ensino de Química. SBQ. [GS Search]

Oliveira, L., & Bernardon, R. (2008). Instrumento para avaliação de diretrizes estratégicas de sucessão empresarial. In: Revista Gestão e Planejamento, Salvador, 9(2), 141-158. [GS Search]

Otsuka, J. et al. (2015). Livre Saber (LiSa): Um Repositório de Recursos Educacionais Abertos de Cursos a Distância. In: Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(1). doi: 10.5753/rbie.2015.23.01.1 [GS Search]

Preto, V. (2009). Adaptação de livros de literatura infantil para alunos com deficiência visual [Dissertação de mestrado, Universidade Júlio de Mesquita Filho – UNESP].

Rocha, J., & Duarte, A. (2012) Diretrizes de acessibilidade web: um estudo comparativo entre as WCAG 2.0 e o e-MAG 3.0. In: Revista Inclusão Social. Brasília, 5(2), 73-86. [GS Search]

Rosa, J., & Veras, M. (2013). Avaliação heurística de usabilidade em jornais online: estudo de caso em dois sites. In: Revista Perspectivas em Ciência da Informação, 18(1), 138-157. doi: 10.1590/S1413-99362013000100010[GS Search]

Santos. A. (2013). Experiências brasileiras com repositórios de conteúdo digital aberto e REA. In Santos, A., Recursos Educacionais Abertos no Brasil: O estado da arte, desafios e perspectivas para o desenvolvimento e inovação (pp. 43-74). UNESCO.

Silveira, M. et al. (2012). Diretrizes para a Avaliação da Usabilidade de Objetos de Aprendizagem. In Anais 23° Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. CBIE. [GS Search]

Silveira, D., & Córdova, F. (2009). A pesquisa científica. In Silveira, D. e Gerhardt, T. (Orgs), Métodos de pesquisa (pp. 31-42). Editora da UFRGS.

UNESCO. (2019). Draft Recommendation on Open Educational Resources. In: General Conference 40Th Session. [link]

UNESCO. (2002). Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries – Final Report. UNESCO [link]

Veraszto, E., & Vicente, N. (2017). Desenvolvimento de atividades de ensino de citologia para alunos com deficiência visuais: ações de educação inclusiva a partir da Teoria dos Contextos Comunicacionais. In: Revista de Estudos Aplicados em Educação, 2(4), 33-48. doi: 10.13037/rea-e.vol2n4.4983 [GS Search]

WCAG - WEB CONTENT ACCESSIBILITY GUIDELINES. (2018). Diretrizes de acessibilidade de conteúdo da Web – WCAG 2.1. W3C Recommendation. [link]

Published

2021-08-06

How to Cite

SANTOS, W. D. dos; SESTITO, C. D. de O.; BARBOSA, E. F. Accessibility Recommendations for Open Educational Resources Focusing on Visually Impaired People. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 957–979, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.957. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3507. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Building LATAM synergies for collaborative research

Most read articles by the same author(s)