Education in the context of the COVID-19 pandemic: a systematic literature review

Authors

  • Márcia de Freitas Vieira Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D), Universidade Aberta
  • Carlos Manuel Seco Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D), Universidade Aberta

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013

Keywords:

Education, COVID-19, Emergency remote teaching, ICT, Digital competence

Abstract

The COVID-19 pandemic that affected the world population in early 2020 required governments to take emergency actions in the most varied areas of society in order to contain the spread of the disease. The measures of social distance suggested by the World Health Organization (WHO) and adopted in most countries caused the closure of schools, which imposed a new educational model, supported by digital technologies and based on online education methodologies. This article seeks to reflect on the current educational scenario facing the pandemic caused by the new coronavirus, based on a systematic literature review of the first contributions of the Brazilian and Portuguese scientific community on the effects and challenges of the COVID-19 pandemic in Education. The study takes as a basis the productions published in the CAPES periodicals Portal, in the Scientific Open Access Repositories of Portugal - RCAAP, in SCIELO and in Google Scholar, in the period from March / 2020 to July / 2020 and reveals challenges experienced by students and teachers, strategies adopted by school leaders and teachers to mitigate the effects of the transition to remote teaching and learning and future prospects for education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, B. O. & Alves, L. R. G. (2020). Letramento digital em tempos de COVID-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, 12(28). [GS Search]

Arruda, E. P. (2020). Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, 7(1), 257-275. [GS Search]

Avelino, W. F. & Mendes, J. G. (2020). A realidade da educação brasileira a partir da COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), 2(5), 56-62. doi: 10.5281/zenodo.3759679 [GS Search]

Azevedo, J. (2020). COVID e educação: da emergência às oportunidades. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, 83-86. [GS Search]

Barreto, A. C. F. & Rocha, D. S. (2020). COVID 19 e Educação: resistências, desafios e (im) possibilidades. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, 2, 01-11. doi: 10.46375/encantar.v2.0010 [GS Search]

Cabral, I. (2020). O ensino e a aprendizagem em tempos de COVID-19 à luz da teoria da ação comunicativa de Habermas. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, 67-75. [GS Search]

Camacho, A. C. L. F., Fuly, P. D. S. C., dos Santos, M. L. S. C., & de Menezes, H. F. (2020). Alunos em vulnerabilidade social em disciplinas de educação à distância em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, 9(7), e275973979-e275973979. doi: 10.33448/rsd-v9i7.3979 [GS Search]

Cani, J. B., Sandrini, E. G. C., Soares, G. M., & Scalzer, K. (2020). Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem "prioritariamente" pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, 6(1), 23-39. doi: 10.36524/ric.v6i1.713 [GS Search]

Carvalho, M. (2020). Acesso, equidade e aprendizagem: desafios em tempos de Covid 19. Ensinar e aprender em tempo de COVID 19: entre o caos e a redenção, 119-122. [GS Search]

Castells, M. (1999). A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra.

CGI.BR (2019). Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros: TIC DOMICÍLIOS 2018. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: http://twixar.me/DhlT. Acesso em: 26 Jun. 2020.

Coutinho, A. S., & Côco, V. (2020). Educação Infantil, políticas governamentais e mobilizações em tempos de pandemia. Práxis Educativa, 15, 1-15. doi: 10.5212/PraxEduc.v.15.16266.088 [GS Search]

Couto, E. S., Couto, E. S., & Cruz, I. D. M. P. (2020). #fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, 8(3), 200-217. doi: 10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217 [GS Search]

Dias, P., Moreira, D., & Mendes, A. Q. (2016). Práticas e cenários de inovação em educação online. Práticas e cenários de inovação em educação online. [GS Search]

Faria, Paulo M. (2015). Revisão Sistemática da Literatura: teoria e prática para o desenvolvimento profissional docente e inovação educativa com TIC. ed. 1, ISBN: 978-989-8765-27-7. Santo Tirso: Whitebooks.

Ferreira, A. R., & Gonçalves, D. (2020). Políticas educativas em tempos de COVID em Portugal: que relação com a igualdade, equidade e inclusão em educação? Revista Galega de Educación, 49-52. [GS Search]

Fonseca, E. M., & Franco, R. M. (2020). Em tempos de Coronavírus: reflexões sobre a pandemia e possibilidades de abordagem no Ensino de Ciências a partir da Educação CTS. Research, Society and Development, 9(8). doi: 10.33448/rsd-v9i8.5946 [GS Search]

Gonçalves, V. (2020). COVIDados a inovar e a reinventar o processo de ensino-aprendizagem com TIC. Revista Pedagogia em Ação, 13(1), 43-53. [GS Search]

Hodges, Charles & Moore, Stephanie & Lockee, Barbara & Trust, Torrey & Bond, Mark. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Disponível em: [Link] [GS Search]

Jesus Pereira, A., Narduchi, F., & de Miranda, M. G. (2020). Biopolítica e Educação: os impactos da pandemia do covid-19 nas escolas públicas. Revista Augustus, 25(51), 219-236. doi: 10.15202/1981896.2020v25n51p219 [GS Search]

Joye, C. R., Moreira, M. M., & Rocha, S. S. D. (2020). Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, 9(7), e521974299-e521974299. doi: 10.33448/rsd-v9i7.4299 [GS Search]

Kitchenham, B., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.Technical Report EBSE- 01, Keele University.

Levy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed. 34.

Martins, R. X. (2020). A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. EmRede-Revista de Educação a Distância, 7(1), 242-256. [GS Search]

Ministério da Educação (2020). Portaria nº 343, de 17 de Março de 2020 que Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. MEC. Disponível em: https://www.mec.gov.br/. Acesso em: 22 Abr. 2020.

Moreira, J. A., Henriques, S., & Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 351-364. [GS Search]

Moreira, M. E. S., da Silva Cruz, I. L., Sales, M. E. N., Moreira, N. I. T., de Castro Freire, H., Martins, G. A., & Popolim, R. S. (2020). Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19/Methodologies and technologies for education in times of pandemic COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, 3(3), 6281-6290. doi: 10.34119/bjhrv3n3-180 [GS Search]

Nascimento, F. G. M., Benedetti, T. R., & dos Santos, A. R. (2020). Uso do Jogo Plague Inc.: uma possibilidade para o Ensino de Ciências em tempos da COVID-19/Use of the Pest Game Inc.: a possibility for Science Education in the days of COVID-19. Brazilian Journal of Development, 6(5), 25909-25928. doi: 10.34117/bjdv6n5-156 [GS Search]

Nascimento Borba, R. C., Teixeira, P. P., Fernandes, K. D. O. B., Bertagna, M., Valença, C. R., & de Souza, L. H. P. (2020). Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, 153-171. doi: 10.46667/renbio.v13i1.337 [GS Search]

Nascimento, F. G. M., & da Rosa, J. V. A. (2020). Princípio da sala de aula invertida: uma ferramenta para o ensino de química em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, 6(6), 38513-38525. doi: cc10.34117/bjdv6n6-409 [GS Search]

OECD (2020a). Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning. Paris: OECD Publishing. Disponível em: [Link]. Acesso em: 12 Mai. 2020.

OECD (2020b). A framework to guide education response to the COVID – 19 Pandemic. Paris: OECD Publishing.

Oliveira, B. R.; Coelho, J. I. F.; Vieira, M. F. (2017). Limites e possibilidades do uso das TDICs no processo de formação de professores na modalidade a distância: a experiência do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 65-78, set./dez. [GS Search]

Oliveira, J. B. A., Gomes, M., & Barcellos, T. (2020). A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 28(108), 555-578. doi: 10.1590/s0104-40362020002802885 [GS Search]

OPAS/OMS. Organização Pan-Americana da Saúde/Organização Mundial da Saúde. Disponível em [Link]. Acesso em 15 de Junho de 2020.

Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley& Sons.

Santana Filho, M. M. (2020). Educação geográfica, docência e o contexto da pandemia COVID-19. Revista Tamoios, 16(1). doi: 10.12957/tamoios.2020.50449 [GS Search]

Santos, E. T., Chavez, E. S., Silva, A. A. M., Lordano, G. A., Ayach, L. R., da Anunciação, V. S., & Batista, R. L. (2020). COVID 19 e os impactos na educação: percepções sobre Brasil e Cuba. Hygeia-Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, 450-460. doi: 10.14393/Hygeia0054555 [GS Search]

Santos Junior, V. B., & Monteiro, J. C. S. (2020). Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, 2, 01-15. [GS Search]

Silva Monteiro, S. (2020). (Re)inventar educação escolar no Brasil em tempos da COVID-19. Revista Augustus, 25(51), 237-254. doi: 10.15202/1981896.2020v25n51p237 [GS Search]

Silveira, S. R., Bertolini, C., Parreira, F. J., da Cunha, G. B., & Bigolin, N. M. (2020). O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido à pandemia da COVID-19. Série Educar-Volume 40 Prática Docente, 35. [GS Search]

Sousa, G. R., Borges, E. M., & Colpas, R. D. (2020). Em defesa das tecnologias de informação e comunicação na Educação Básica: diálogos em tempos de pandemia. PLURAIS - Revista Multidisciplinar, 5(1), 146-169. doi: 10.29378/plurais.2447-9373.2020.v5.n1.146-169

UNESCO (2020a). Disrupção educacional e resposta COVID-19. Disponível em [Link]. Acesso em 03 Jun. 2020.

UNESCO (2020b). COVID-19 impact on education. Disponível em: [Link]. Acesso em: 02 Jun. 2020.

Vasconcelos Soares, L., & Colares, M. L. I. S. (2020). Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, 12(28). doi: 10.28998/2175-6600.2020v12n28p19-41 [GS Search]

Vieira, M. F. (2018). A Gestão de EaD no contexto dos Polos de Apoio Presencial: Proximidades e diferenças entre a Universidade Aberta do Brasil e as Instituições universitárias privadas. Tese (Doutoramento em Educação) - Universidade Aberta. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/7182. Acesso em: 28 Jul. 2018.

Published

2020-12-14

How to Cite

VIEIRA, M. de F.; SECO, C. M. Education in the context of the COVID-19 pandemic: a systematic literature review. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 1013–1031, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.1013. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4232. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Virtual and Technological Education in Pandemic times