The cognitive mediation using Assistive Technology digital resources for deaf students: reality, expectations and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2395

Keywords:

Cognitive Mediation, Assistive Technology, Deaf Education, Physics Teaching

Abstract

This article discusses the use of digital resources of Assistive Technology (AT) as a hypercultural mediator in the process of teaching and learning Physics for deaf students. To this end, the Cognitive Mediation Networks Theory (CMNT) is considered to explain the impacts of introducing new information and communication technologies (ICTs), in human cognition, and how these have influenced the way we interact, socialize produce new knowledge. Initially, some central aspects of the Cognitive Mediation Networks Theory (CMNT) are discussed, to situate the reader, to concerning presenting this psychological theory applied to education, and mainly, to report the development of a new way of processing information by humans, the Hypercultural mediation. Subsequently, some Assistive Technology (AT) resources developed for the deaf are presented. Then, was how some of these resources have already been used in the teaching and learning process of deaf students in various educational settings. Finally, we highlight some possibilities of applications of Assistive Technology (AT) digital resources conjectured by the authors for teaching Physics and how these resources are part of a pedagogical approach developed for teaching deaf students in a Special School in Porto Alegre - RS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Teixeira Picanço, Universidade Luterana do Brasil-ULBRA

Mestre em ensino de Física pela Universidade Federal do Amazonas, doutorando do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA–Canoas/RS.

Agostinho Serrano de Andrade Neto, Universidade Luterana do Brasil-ULBRA

Doutor em Física pela Universidade de São Paulo e professor adjunto do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA-Canoas/RS.

Marlise Geller, Universidade Luterana do Brasil-ULBRA

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, professora adjunta do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA-Canoas/RS.

References

Áfio, A. C. E., de Carvalho, A. T., de Caravalho, L. V., da Silva, A. S. R., & Pagliuca, L. M. F. (2016). Avaliação da acessibilidade de tecnologia assistiva para surdos. Revista Brasileira de Enfermagem, 69(5), 833-839. doi: 10.1590/0034-7167.2016690503 [GS Search]

Alsadoon, E., & Turkestani, M. (2020). Virtual Classrooms for Hearing-impaired Students during the COVID-19 Pandemic. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Sup2), 01-08. doi: 10.18662/rrem/12.1sup2/240 [GS Search]

Artigue, M. (1996). Ingénierie didactique. In: J. Brum (org) (1996). Didactique des mathématiques. (pp. 243-274). Paris, França: FeniXX. [GS Search]

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS – ABNT. (2005). NBR 15290: Acessibilidade em comunicação na televisão. Rio de Janeiro: ABNT Editora.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa, Portugal: Plátano, 1. [GS Search]

Bartelmebs, R. C., & Figueira Tegon, M. (2021). Astronomia no Google Classroom: Uma experiência da Formação Continuada em tempos de Pandemia. Revista extensão em Foco, 23, 287-307. doi: 10.5380/ef.v0i23.80419 [GS Search]

Bersch, R. & Schirmer, C. (2005). Tecnologia assistiva no processo educacional. In: R. Blanco et al. Ensaios Pedagógicos: Construindo escolas inclusivas, Brasília, DF: SEESP/MEC, 89-94. [GS Search]

Bersch, R. (2017). Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: CEDI, 21. [GS Search]

Brasil. (2020). Apresentação - documentação Manual de Instalação da Ferramenta VLibras Widget 5.0.0. Disponível em [link]. Acesso em: 07 abr. 2020.

Brochado, S. M. D., Lacerda, C. B. D. F., & Rocha, L. R. M. D. (2016). Projeto de Pesquisa: Software Glossário de Informática com Aplicação de Libras e de Tecnologia de Captura de Movimento 3D. Journal of Research in Special Educational Needs, 16, 905-908. doi: 10.1111/1471-3802.12348 [GS Search]

Campello, A. R. S. (2008). Aspectos da Visualidade na Educação de Surdos (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Disponível em [link] Acesso em: 10 mai. 2020. [GS Search]

Cardoso, M. J. C., Almeida, G. D. S., & Silveira, T. C. (2021). Formação continuada de professores para uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 97-116. doi: 10.5753/RBIE.2021.29.0.97 [GS Search]

Carvalho, D. (2011). Software em língua portuguesa/libras com tecnologia de realidade aumentada: ensinando palavras para alunos com surdez. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, São Paulo, Brasil. Disponível em [link] Acesso em: 07 abr. 2020. [GS Search]

Carvalho, D. D., & Manzini, E. J. (2017). Aplicação de um programa de ensino de palavras em Libras utilizando tecnologia de realidade aumentada. Revista Brasileira de Educação Especial, 23(2), 215-232. doi: 10.1590/S1413-65382317000200005 [GS Search]

Chevallard, Y. (2000). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, Buenos Aires: Aique. [GS Search]

Chiu, H. P., Liu, C. H., Hsieh, C. L., & Li, R. K. (2010). Essential needs and requirements of mobile phones for the deaf. Assistive Technology®, 22(3), 172-185. doi: 10.1080/10400435.2010.483652 [GS Search]

Cozendey, S. G., Pessanha, M. C. R., & Costa, M. D. P. R. D. (2013). Vídeos didáticos bilíngues no ensino de leis de Newton. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35, 35041-35047. doi: 10.1590/S1806-11172013000300023 [GS Search]

Dewey, J. (1997). How We Think, A Restatement Of The Relation Of Reflective Thinking To The Educative Process, New York: Courier Corporation.

dos Santos, R. P. (2008). Virtual, Real ou Surreal? A Física do Second Life. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 6(1). doi: 10.22456/1679-1916.14392 [GS Search]

Esporte Espetacular. (9 de novembro de 2019). Bob Burnquist vence a MegaRampa e cadeirante completa salto pela primeira vez [Arquivo de Vídeo]. GloboPlay. Disponível em [link]

Esquembre, F. (2002). Computers in physics education. Computer physics communications, 147(1-2), 13-18. doi: 10.1016/S0010-4655(02)00197-2 [GS Search]

Freitas, S. A. (2019). Um estudo da utilização didática de ferramentas de cognição extracerebrais por estudantes do ensino fundamental: Evidências de Aprendizagem Significativa do modelo do átomo de Bohr. (Dissertação de Mestrado). Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil. Disponível em [link] Acesso em: 07 abr. 2020. [GS Search]

Galvão Filho, T. A., & Damasceno, L. L. (2008). Tecnologia assistiva em ambiente computacional: recursos para a autonomia e inclusão sócio-digital da pessoa com deficiência. In: Boletín del Real Patronato Sobre Discapacidad, Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, Madri, Espanha. n. 63, pp.14-23. [GS Search]

Giglio, K., Souza, M. V. D., & Spanhol, F. J. (2015). Redes Sociais e Ambientes Virtuais: Reflexões para uma Educação em Rede. In: M. Souza and K. Giglio, ed.1, Mídias Digitais, Redes Sociais e Educação em Rede: Experiências na Pesquisa e Extensão Universitária. São Paulo: Blucher, pp.105-120. doi: 10.5151/9788580391282-09 [GS Search]

Henrique, M. S., Silva, C. T. L. L., da Silva, D. R. D., & Tede, P. C. D. A. R. (2015). Uma revisão sistemática da literatura sobre o uso de teorias de aprendizagem em softwares educacionais. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, 13(2). doi: 10.22456/1679-1916.61434 [GS Search]

Lang, H. G. (1973). Teaching physics to the deaf. The Physics Teacher, 11(9), 527-531. doi: 10.1119/1.2350169 [GS Search]

Parton, B. S. (2017). Glass vision 3D: digital discovery for the deaf. TechTrends, 61(2), 141-146. doi: 10.1007/s11528-016-0090-z [GS Search]

Parton, B. S., Hancock, R., Crain-Dorough, M., & Oescher, J. (2009). Interactive Media to Support Language Acquisition for Deaf Students. Journal on School Educational Technology, 5(1), 17-24. [GS Search]

Piaget, J. (1973). Estudios de psicología genética. Buenos Aires: Emece. [GS Search]

Picanço, L. T. (2015). O ensino de óptica geométrica por meio dos problemas de visão e as lentes corretoras: uma unidade de ensino no contexto da educação inclusiva para surdos. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Amazonas, Mestrado Profissional em Ensino de Física, Manaus, Amazonas, Brasil. Disponível em [link] [GS Search]

Picanço, L. T., Andrade Neto, A. S. & Geller, M. (2021a). Desafios, adversidades e lições para o ensino de Física para alunos surdos em tempos de pandemia de Covid-19. Manuscrito submetido para publicação.

Picanço, L. T., Andrade Neto, A. S. & Geller, M. (2021b). Unidade de Ensino Inclusiva: Uma proposta de Ensino de Física para alunos surdos do Ensino Médio. Manuscrito submetido para publicação.

Picanço, L. T., Andrade Neto, A. S., & Geller, M. (2021c). O Ensino de Física para Surdos: o Estado da Arte da Pesquisa em Educação. Revista Brasileira de Educação Especial, 27, 391-410. doi: 10.1590/1980-54702021v27e0123 [GS Search]

Picanço, L. T., Nina, T. V., Ferreira, E. L., Guédes, K. S. & da Silva, L. R. V. (2018). Laboratório Esportivo da Física (Projeto de Pesquisa). Escola Estadual Frei Sílvio Vagheggi, Manaus. Disponível em [link]

Quadros, R. M. (Org.) (2006). Estudos surdos I. Petrópolis: Arara Azul. [GS Search]

Robinson, V. (2013). Teaching Physics to Deaf College Students in a 3-D Virtual Lab. Journal of Science Education for Students with Disabilities, 17(1), 41-52. doi: 10.14448/jsesd.06.0003

Rocha, D. F. S., Pinto, I. I. B. S., & de Amorim Silva, R. (2015). AssistLIBRAS: Uma Ferramenta de Autoria para a Construção de Sinais da LIBRAS. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(02), 190-205. doi: 10.5753/RBIE.2015.23.02.190 [GS Search]

Sarji, D. K. (2008). Handtalk: Assistive technology for the deaf. Computer, 41(7), 84-86. doi: 10.1109/MC.2008.226 [GS Search]

Secretaria de Estado dos Direitos da Pessoa Com Deficiência – SEPED. (2016). Projeto "Giulia, Mãos que Falam" será destaque em programa de televisão em rede nacional. Governo Do Estado Do Amazonas. Disponível em [link] Acesso em: 12 maio 2020.

Song, Y. (2014). "Bring Your Own Device (BYOD)" for seamless science inquiry in a primary school. Computers & Education, 74, 50-60. doi: 10.1016/j.compedu.2014.01.005 [GS Search]

Sousa, A. N. de. (2009). The book is not on the table: o desenvolvimento da escrita de surdos em língua inglesa (LE). In R. M. Quadros & M. R. Stumpf (Org.), Estudos surdos IV. Série pesquisas (pp. 207-240). Petrópolis, RJ: Arara Azul. [GS Search]

Souza, B. C. (2004). Teoria da Mediação Cognitiva: os impactos cognitivos da Hipercultura e da Mediação Digital. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Recife, Pernambuco, Brasil. Disponível em [link] . Acesso em 10 de maio de 2020. [GS Search]

Souza, B. C., Da Silva, A. S., Da Silva, A. M., Roazzi, A., & da Silva Carrilho, S. L. (2012). Putting the Cognitive Mediation Networks Theory to the test: Evaluation of a framework for understanding the digital age. Computers in Human Behavior, 28(6), 2320-2330. doi: 10.1016/j.chb.2012.07.002 [GS Search]

Thoma, A. D. S. (2009). Identidades e diferença surda constituídas pela avaliação. In A. D. S. Thoma, & M. Klein (2009), Currículo e Avaliação: a diferença surda na escola (pp. 49-68). EDUNISC. [GS Search]

UNESCO. (2020, March 5). Distance learning solutions. Disponível em [link]. Acesso em: 04 maio 2021.

Vincent, C., Bergeron, F., Hotton, M., & Deaudelin, I. (2010). Message transmission efficiency through five telecommunication technologies for signing deaf users. Assistive Technology®, 22(3), 141-151. doi: 10.1080/10400430903519928 [GS Search]

Vongsawad, C. T., Berardi, M. L., Neilsen, T. B., Gee, K. L., Whiting, J. K., & Lawler, M. J. (2016). Acoustics for the deaf: Can you see me now?. The Physics Teacher, 54(6), 369-371. doi: 10.1119/1.4961182 [GS Search]

Vygotsky, L. S. (2004). Teoria e método em psicologia. Martins Fontes. [GS Search]

Zamfirov, M., Saeva, S., & Popov, T. (2007). Innovation in teaching deaf students physics and astronomy in Bulgaria. Physics education, 42(1), 98-104. doi: 10.1088/0031-9120/42/1/014 [GS Search]

Published

2022-05-09

How to Cite

PICANÇO, L. T.; ANDRADE NETO, A. S. de; GELLER, M. The cognitive mediation using Assistive Technology digital resources for deaf students: reality, expectations and possibilities. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 30, p. 50–72, 2022. DOI: 10.5753/rbie.2022.2395. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2395. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles