Como o uso de aplicativos móveis educacionais impacta o cotidiano de crianças autistas? Uma avaliação por meio de diários de usuário
DOI:
https://doi.org/10.5753/RBIE.2021.29.0.1107Keywords:
Autistic Spectrum Disorder, Educational apps, User DiariesAbstract
Autistic Spectrum Disorder (ASD) can be classified as a type of global development disorder, characterized by impairments in different areas of individual development, such as interaction, socialization, concentration, and mainly in communication. Research related to the use of educational technologies for the autistic public in Brazil gained emphasis after the publication of Law No. 12,674, which establishes the National Policy for the Rights Protection of Persons with ASD. The variety of available technologies and the few empirical studies make it difficult to identify useful applications aligned with the interests of mothers, fathers, and professionals dealing with autistic children. For this reason, we decided to investigate the use of mobile educational applications in assisting learning and daily activities of autistic children. To explore the user experience with the applications by children in their daily activities, we conducted a study with the use of diaries. The participants were autistic children whose mothers participate in a mother's association of the city Jaguaruana in Ceará state. The applications used in the study promoted a good experience for autistic children, including benefits in learning and developing communication. This research aims to contribute to the academic and social context, as the results are relevant both for people living with autistic children and for professionals.
Downloads
References
Aguiar, E., Pedreira, L. O., Gomes, V., & Sarinho, V. (2018). Avaliando Jogos Digitais Educativos para Indivíduos Portadores do Transtorno do Espectro Autista. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1830). doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.1830 [GS Search]
American Psychiatric Association. (2014). DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Artmed Editora. [GS Search]
Barbosa, M. W. (2017). Uma análise do uso de grounded theory em engenharia de software. Revista Produção Online, 17(1), 26-48. doi: 10.14488/1676-1901.v17i1.2326 [GS Search]
Brasil. (2012). Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Disponível em: [link]
Campanário, I. S. (2008). Espelho, espelho meu: a psicanálise e o tratamento precoce do autismo e outras psicopatologias graves. Ágalma.
Egido, S. V., Andreetti, T. C., & dos Santos, L. M. (2018). Tecnologia educacional na sala de aula de matemática em uma turma com um aluno com TEA. Colóquio Luso-Brasileiro de Educação-COLBEDUCA, 3. [GS Search]
Farias, E. B., Silva, L. W., & Cunha, M. X. (2014). ABC AUTISMO: Um aplicativo móvel para auxiliar na alfabetização de crianças com autismo baseado no Programa TEACCH. In Anais do X Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação (pp. 458-469). SBC. doi: 10.5753/sbsi.2014.6136 [GS Search]
Fernandes, Freire, A. P., Fortes, R. P. M. Automatic Accessibility Evaluation of Dynamic Web Pages Generated Through XSTL. International Cross-Disciplinary Workshop on Web Accessibility. ACM International Conference Proceeding Series; V 88, pp 81-84, USA, 2005. doi: 10.1145/1061811.1061826 [GS Search]
Ferreira, W., Cordeiro, R., Aguiar, Y. P. C., Saraiva, J., Tardif, C., & Galy, E. (2018). Panorama das Publicações Nacionais sobre Autismo, Educação e Tecnologia. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 913). doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.913 [GS Search]
Gadia, C. A., Tuchman, R., & Rotta, N. T. (2004). Autismo e doenças invasivas de desenvolvimento. Jornal de pediatria, 80(2), 83-94. doi: 10.1590/S0021-75572004000300011 [GS Search]
Gonçalves, M. (2011). Alunos com Perturbações do espectro do Autismo: utilização do sistema PECS para promover o desenvolvimento comunicativo. 2011. 222 f (Doctoral dissertation, Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) –Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação, Instituto Politécnico, Lisboa). [GS Search]
Gonçalves, R., Pessoa, C., Passos, O. M., & de Amorim, R. (2019). Ferramentas Assistivas no Ensino e Aprendizagem de Crianças com Aspectro Autista: Um Mapeamento Sistemático. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 30, No. 1, p. 1291). doi: 10.5753/cbie.sbie.2019.1291 [GS Search]
Hyldegård, J. (2006). Collaborative information behaviour––exploring Kuhlthau’s Information Search Process model in a group-based educational setting. Information processing & management, 42(1), 276-298. doi:10.1016/j.ipm.2004.06.013 [GS Search]
Lazar, J., Feng, J. H., & Hochheiser, H. (2017). Research methods in human-computer interaction. Morgan Kaufmann. [GS Search]
Mello, A. (2007). Autismo: guia prático. São Paulo: AMA. [GS Search]
Moita, F., Henrique, L., Candido, V., & Medeiros, F. M. (2017). Design e desenvolvimento de um game assistivo para autistas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 1057). doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.1057 [GS Search]
Muller, M. (2014). Curiosity, creativity, and surprise as analytic tools: Grounded theory method. In Ways of Knowing in HCI (pp. 25-48). Springer, New York, NY. [GS Search]
Oliveira Neto, A., Rufino, H., Nakamoto, P., Palis, R., & Beira, D. (2017). Cotidiano: um software para auxiliar crianças autistas em suas atividades diárias. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 404). doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.404 [GS Search]
Pantoja, J., Sousa, A., & de Araújo Júnior, R. M. (2018). Alfa autista: uma aplicação mobile para o auxílio na alfabetização do autista através de método fônico. Um estudo de caso na APAE-Marabá. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 29, No. 1, p. 1873). doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.1873 [GS Search]
Passerino, L. M. (2012). Comunicação alternativa, autismo e tecnologia: estudos de caso a partir do Scala. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador/BA: Editora da Universidade Federal da Bahia, 217-240. [GS Search]
Rodrigues, J., Abilhoa A. C. (2015) OTO: Um Aplicativo Android para Auxílio da Aprendizagem de Crianças Portadoras de Transtorno do Espectro Autista. Faculdade Guairacá. Guarapua. [GS Search]
Serra, D. (2010). Sobre a inclusão de alunos com autismo na escola regular. Quando o campo é quem escolhe a teoria. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.163-176, jul. 2010. [GS Search]
Silva, M. D., Soares, A. C. B. & Moura, I. C. (2019). Aplicação de Ferramentas Computacionais para o desenvolvimento do ensino de crianças com autismo: um Mapeamento Sistemático da Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, 27(3), 351-368. doi: 10.5753/RBIE.2019.27.03.351 [GS Search]
Silva Neto, O. P. D., Sousa, V. H. V., Batista, G. B., Santana, G. B. C. F., & Junior, O. B. M. J. (2013). G-TEA: Uma ferramenta no auxílio da aprendizagem de crianças com Transtorno do Espectro Autista, baseada na metodologia ABA. SBC–Proceedings of SBGames. [GS Search]
Sousa, F., Costa, E. & Castro, T. (2012). WorldTour: Software para Suporte no Ensino de Crianças Autistas. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), Rio de Janeiro. [GS Search]
Sousa, T. A., Ferreira, V. D., & Marques, A. B. (2019). How do software technologies impact the daily of people with autism in Brazil: A survey. In Proceedings of the XV Brazilian Symposium on Information Systems (pp. 1-8). doi: 10.1145/3330204.3330274 [GS Search]
Strauss, A., Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 4th Edition. London: SAGE Publications. [GS Search]
Tenório, M. C. A., & Vasconcelos, N. A. L. M. (2014). Autismo: a tecnologia como ferramenta assistiva ao processo de ensino e aprendizagem de uma criança dentro do espectro. En Congresso Internacional de Educação e Inclusão. [GS Search]
Zaccarelli, L. M., & Godoy, A. S. (2010). Perspectivas do uso de diários nas pesquisas em organizações. Cadernos EBAPE. BR, 8(3), 550-563. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karina da Silva Castelo Branco, Valéria Maria da Silva Pinheiro, Adriana Lopes Damian, Anna Beatriz dos Santos Marques
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.