Evaluation of a professional training course for the care of children with central venous catheters at home
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2918Keywords:
Catheterization Central Venous, Education Nursing Continuing, Nursing, Pediatrics, Home NursingAbstract
The care of children has become an alternative for diseases of prolonged treatment, such as the use of central venous catheters (CVCs) that require complex management. This requisite adequate and updated professional qualification through Permanent Health Education (EPS). This study aims to evaluate a professional training course in the care of central catheters at children's homes.This is an exploratory, descriptive cross-sectional study, with quantitative approach. The sample comprised 135 participants, including nurses and nursing students enrolled in the two editions of the course. Data were reported by Google Forms® and virtual learning environment (VLE) reports, using descriptive statistics (mean, standard deviation, interquartile range, relative and absolute frequency) and analytical statistics (Student's t test), with a significance level of 95%. The project was approved by the Research Ethics Committee. In the study, nurses predominated (60%), from Rio Grande do Sul (61.5%), female (86.7%) with a mean age of 31.3±8.6 years, with Latu Sensu training (49.6%) and by Primary Health Care (69.7%). As for the three aspects evaluated in the course (presentation, content and applicability to care practice), the means were (on a scale from 0 to 100 points): 95.3±7.10; 97.2±5.41 and 95.7±9.91. Professionals working in Primary Health Care rated the course as less applicable to their professional practice compared to others (89.0 versus 96.2; p=0.033). Based on the results, the course presented excellent assessment of the content, presentation and applicability in the participants' practice. In this way, it is believed that it was possible to improve the training of nurses and students to qualify nursing care for children using CVCs at home.
Downloads
References
Andrade A. M., Silva K. L., Seixas C. T., & Braga P. P. (2017). Atuação do enfermeiro na atenção domiciliar: uma revisão integrativa da literatura. Revista Brasileira de Enfermagem. 70(1), 210-219. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0214 [GS Search]
Arroyo J. C. L., & Leite S. A. (2019). Acesso venoso possíveis em pediatria. V Seminário Científico do UNIFACIG. Centro Universitário Faculdade de Ciências Gerenciais, Manhuaçu, MG. Disponível em [Link] [GS Search]
Bard N. D. (2019). Diagnósticos e intervenções de enfermagem em saúde mental: aprimoramento da assistência e registro e desenvolvimento de um curso de extensão (Dissertação de Mestrado em Enfermagem). Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS. Disponível em [Link] [GS Search]
Barreiros C. F. C., Gomes M. A. S. M., & Mendes Junior S. C. S. (2020). Criança com necessidades especiais de saúde: desafios do sistema único de saúde no século XXI. Revista Brasileira de Enfermagem. 73(Suppl4), e20190037. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0037 [GS Search]
Branco L. S. A., Conte E., & Habowski A. C. (2020). Evasão na educação a distância: pontos e contrapontos à problemática. Revista da Avaliação da Educação Superior, 25(1), 132-154. https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100008 [GS Search]
Brasil. Ministério da Saúde (2004). Portaria n. 198/GM/MS, de 13 de fevereiro de 2004. Institui a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde como estratégia do Sistema Único de Saúde para a formação e o desenvolvimento de trabalhadores para o setor e dá outras providências. Disponível em [Link]
Brasil. Ministério da Saúde (2014). Portaria n. 278, de 27 de fevereiro de 2014. Institui diretrizes para implementação da Política de Educação Permanente em Saúde, no âmbito do Ministério da Saúde (MS). Disponível em [Link]
Brasil. Ministério da Saúde (2016). Portaria n. 825, de 25 de abril de 2016. Redefine a Atenção Domiciliar no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) e atualiza as equipes habilitadas. Disponível em [Link]
Brasil. Ministério da Saúde (2018). Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento. Disponível em [Link]
Brasil. Ministério da Saúde (2020). Atenção Domiciliar na Atenção Primária à Saúde. Disponível em [Link]
Brasil. Ministério da Saúde (2021). Secretaria-Executiva do Conselho Nacional de Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Ofício Circular no 2/2021/CONEP/SECNS/MS - Orientações para procedimentos em pesquisas com qualquer etapa em ambiente virtual. Brasília: Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Disponível em [Link]
Boettcher S. (2020). Curso de formação profissional para enfermeiros sobre o uso de cateter venoso central por crianças no domicílio (Dissertação de Mestrado em Enfermagem). Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre, Porto Alegre, RS. Disponível em [Link] [GS Search]
Carneiro F. A., Paz A. A., & Linch G. F. C. (2021). Inequality of distribution of nursing professionals in the Brazilian context. Revista de Enfermagem UFPE, 15, e244551. https://doi.org/10.5205/1981-8963.2021.244551
Cezar D. M., Paz A. A., Costa M. R., Pinto M. E. B., & Magalhães C. R. (2019). Doctor’s perceptions on distance education and contribution of family health specialization. Interface (Botucatu). 23(supl. 1), e180037. https://doi.org/10.1590/Interface.180037 [GS Search]
Corrêa V. B.; Nunes M. D. R.; Silveira A. L. D., Sá S. P. C., & Goés F. G. B. (2020). Práticas educativas junto às famílias de crianças e adolescentes em uso de cateter venoso permanente. Revista Brasileira de Enfermagem. 73(Suppl4), e20190129. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0129 [GS Search]
Dancey, C., Reidy, J. & Rowe, R. (2017). Estatística sem matemática para ciências da saúde. Penso, 502. [GS Search]
Dias L. P., & Dias M. P (2020). Florence Nightingale e a história da Enfermagem. História da Enfermagem: revista eletrônica, 47-63. Disponível em [Link] [GS Search]
Evangelista A. R., Moreira A. C. A., Freitas C. A. S. L., Val D. R., Diniz J. L., & Azevedo S. G. V. (2019). Sexualidade de idosos: conhecimento/atitude de enfermeiros da Estratégia Saúde da Família. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 53. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018018103482 [GS Search]
Finelli L. A. C., Prates A. E., Soares W. D. & Sousa J. C. (2018). Avaliação da qualidade da educação a distância–EaD na percepção dos discentes. Multifaces: Revista de Ciência, Tecnologia e Educação, 1, 1, 28-39. Disponível em [Link] [GS Search]
Inácio A. L. R., & Peixoto A. P. G. L. (2017). A assistência de enfermagem e o cuidado familiar às crianças com necessidades especiais de saúde: uma revisão integrativa. Revista de Atenção à Saúde, 15(53),87-94. https://doi.org/10.13037/ras.vol15n53.4593 [GS Search]
Kawakami C., & Fujiwara C. (2013). Experiences of parents' with children receiving long-term home parenteral nutrition. Pediatrics International, 55(5),612-618. https://doi.org/10.1111/ped.12113 [GS Search]
Klassmann J., Kochia K. R. A., Furukawa T. S., Higarashi I. H., & Marcon S. S. (2008) Experiência de mães de crianças com leucemia: sentimentos acerca do cuidado domiciliar. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 42(2), 321-330. https://doi.org/10.1590/S0080-62342008000200016 [GS Search]
Leite S. S., Áfio A. C. E., Carvalho L. V., Silva J. M., Almeida P. C., Pagliuca L. M. F. (2018) Construction and validation of an Educational Content Validation Instrument in Health. Revista Brasileira de Enfermagem, 71(suppl. 4), 1635-1641. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0648 [GS Search]
Machado M. H., Oliveira E. S., Lemos W. R., Wermelinger M. W., Vieira M., Santos M. R., & Pereira E. J (2017). Perfil da enfermagem no Brasil: relatório final. NERHUS - DAPS - ENSP/Fiocruz. Disponível em [Link] [GS Search]
Maia, L. F. S. (2012). O enfermeiro educador: conhecimento técnico na formação profissional docente. Revista Científica de Enfermagem, 2(5), 19-25. http://doi.org/10.24276/rrecien2177-157X.2012.2.5.19-25 [GS Search]
Mariani F. E. P., Duarte E. D., & Manzo B. F. (2016). Perfil de crianças, adolescentes e seus cuidadores assistidos por um Programa de Atenção Domiciliar. Revista Rede de Enfermagem do Nordeste, 17(1), 137-43. http://doi.org/10.15253/2175-6783.2016000100018 [GS Search]
Merrit R. J., Cohran V., Raphael B. P., Sentogo T., Volpert D., & Goday P. S. (2017). Intestinal rehabilitation programs in the management of pediatric intestinal failure and short bowel syndrome. Journal Pediatrics Gastroenteroly Nutricion, 65,588-596. http://doi.org/10.1097/MPG.0000000000001722 [GS Search]
Matias-Pereira J. (2019) Manual de metodologia da pesquisa científica (4ª ed.). Atlas. [GS Search]
Meschial W. C., Ciccheto J. R. M., Lima M. F., Menegaz J. C., Echevarría-Guanilo M. E., & Oliveira M. L. F. (2021) Active teaching strategies improve nursing knowledge and skills to assist burn victims. Revista Brasileira de Enfermagem. 74(Suppl 5), e20200235. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0235 [GS Search]
Oliveira P. R., Oesterreich S. A., & Almeida V. L. (2018). Evasão na pós-graduação a distância: evidências de um estudo no interior do Brasil. Educação e Pesquisa, 44, e165786. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201708165786 [GS Search]
Paschoalino J. B. Q., Campos F. A. C., Neves I. S. V., & Fidalgo F. S. R. (2015). EaD entre os ditames legais e a realidade concreta. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(1). https://doi.org/10.5753/RBIE.2015.23.01.13 [GS Search]
Polit D., & Beck C. T. (2019). Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem: Avaliação de Evidências para a Prática da Enfermagem (9ª ed.). Artmed. Disponível em: [GS Search]
Prodanov C. C. & Freitas E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico (2ª ed.). Feevale. Disponível em: [GS Search]
Santos J., Benevides K., Andrade E., Nascimento J., Silva K., Bittencourt I., Pereira M., Fernandes S., Bittencourt C. C. B., & Isotani S. (2022). Tecnologias educacionais estereotipadas: um desafio a ser enfrentado. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 73-107. https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2293 [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Machado dos Santos, Milena Mallon, Simone Boettcher, Gabriela Beatriz Leonhardt, Elisângela de Fraga Vidal, Adriana Aparecida Paz, Luccas Melo de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.