Instagram® as a tool technological support in nursing education: a descriptive study
Keywords:
Health Informatics, Use of Social Networks, Nursing Education, Realistic SimulationAbstract
To identify, on the social network Instagram®, the understanding of students and nurses about the use of active methodologies in the teaching-learning process in Nursing. This is a descriptive, sectional study, with a quantitative approach applied through the use of Instagram® stickers to capture information from users about the use of the application as a teaching-learning tool. Research carried out with 34 participants, with a prevalence of females, aged between 18 and 24 years, white race, single marital status, Catholic religion and residents of the State of Rio de Janeiro, who mainly use the cell phone as a means of accessing the social network, in the night period. It was possible to identify the Instagram® social network as a teaching-learning resource through the affirmation of 100% of the participants. The importance of technologies in the health education process is perceived, not only for Nursing, but for all areas in which the contents are updated quickly. Therefore, Instagram® can be used as a teaching-learning strategy. Therefore, the product of this research, elaborated from the undergraduate course completion work, will contribute to teaching through information that nursing students and health professionals seek and consume on social networks.
Downloads
References
Almeida, I. J. S. et al.(2020). Uso do Instagram como ferramenta de comunicação da pós-graduação em enfermagem. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias - Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2020. Disponível em [Link] [GS Search]. Acesso em: 21 abr. 2022.
Alves, A. L., Mota M. & Tavares, T.(2018). O Instagram no processo de engajamento das práticas educacionais: a dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem. Revista Rios Eletrônica, São Francisco, n. 19, p. 25-43, 2018. Disponível em: [Link] [GS Search]. Acesso em: 25 fev. 2022.
Andrade, A. P. R. Uso das Tecnologias na Educação: Computador e Internet. (2011). Licenciatura em Biologia - Universidade Estadual de Brasília e Universidade Estadual de Goiás, Brasília, 2011. Disponível em [Link] [GS Search]. Acesso em: 22 abr. 2022.
Barbosa, C. et al. (2017). Utilização do Instagram no ensino e aprendizagem de português língua estrangeira por alunos chineses na Universidade de Aveiro. Revista Latino- americana de Tecnologia Educativa - RELATEC, v. 16, n. 1, p. 21-33. doi: doi. [GS Search]. Acesso em: 22 fev. 2022.
Barbosa, S. & Marin, H. (2009). Simulação baseada na web: uma ferramenta para o ensino de enfermagem em terapia intensiva. Revista Latino-Americana de Enfermagem. Ribeirão Preto, v. 17, n. 1, p. 7-13. doi: doi. [Link]. [GS Search]. Acesso em: 13 jan. 2022.
Borges, T. S. & Alencar, G.(2014). Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em revista, v. 3, n. 4, p. 119-143, 2014. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 25 fev. 2022.
Castells, M.(2003) A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. [GS Search]. Acesso em: 25 fev. 2022.
Costa, R. R.(2018) Eficácia da simulação realística no ensino de imunização de adultos no contexto da graduação em enfermagem. 2018. 210f. Tese (Doutorado em Enfermagem na Atenção à Saúde) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 25 fev. 2022.
Demezio, C. et al. (2016). O Instagram como ferramenta de aproximação entre Marca e Consumidor. In: XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. 2016. Caruaru. p. 1-12. Disponível em [Link]. [GS Search] Acesso em: 07 jan. 2022.
Dias, V.S.; Araújo, C.G.S.; Araújo, K.P.R.; Zan, F.R. & Nogueira, C.R.D. (2020) Tecnologias Da Informação E Comunicação (Tics) E A Inovação Das Políticas Públicas Educacionais. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 11, p. 90819-90837, nov. 2020. doi: https://doi.org/10.34117/bjdv6n11-479. [GS Search] [GS Search] Acesso em: 27 ago. 2023.
Espadaro, R. F. (2022). Pedagogia do cuidado: a formação do profissional da enfermagem com a simulação realística. 2022. 168f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 07 dez. 2021.
Franzoi, M. & Silveira, A. (2018). Tecnologias digitais da informação e comunicação na graduação em Enfermagem: relato de uma atividade pedagógica. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 22: e-1145. doi: href="http://www.dx.doi.org/10.5935/1415-2762.20180076. [GS Search] Acesso em: 07 jan. 2022.
Hoffmann, V. T. et al. (2021). Tecnologias digitais para capacitação de profissionais de enfermagem sobre segurança do paciente: revisão integrativa. Revista Enfermagem Atual InDerme, v. 95, n. 34. doi: https://doi.org/10.31011/reaid-2021-v.95-n.34-art.1105. [GS Search]. Acesso em: 21 de abril de 2022.
Kakushi, L. E. & Évora, Y. D. M. (2016). As redes sociais na educação em enfermagem: revisão integrativa da literatura. Revista Latino – Americana de Enfermagem USP, v.24, p. 01 - 12. doi: doi. [GS Search] Acesso em: 21 de abril de 2022.
Leite, K. N. S. et al. (2013). A internet e sua influência no processo ensino aprendizagem de estudantes de enfermagem. Revista enfermagem UERJ, v. 21, n. 4, p. 464-470. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 24 abr. 2022.
Marfim, L.(2018). O que é IGTV? Entenda como funciona o novo app de vídeos do Instagram. TechTudo. Disponível em [Link]. [GS Search] Acesso em: 24 abr. 2022.
Martins, J. C. A. et al.(2012). A experiência clínica simulada no ensino de enfermagem: retrospectiva histórica. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, p. 619-625. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-21002012000400022. [GS Search]. Acesso em: 07 jan. 2022.
Martins, M. S. C., & Rozenfeld, C. C. F.(2012). O uso de TICs na formação de professores: redefinindo práticas de letramento à luz de uma abordagem crítica. In: Simpósio Internacionalde Educação à Distância. Universidade Federal de São Carlos – UFSCar. v.1, n. 1. Disponível em [Link]. [GS Search] . Acesso em: 10 jan. 2022.
Mesquita, A. C. et al. (2017). As redes sociais nos processos de trabalho em enfermagem: revisão integrativa de literatura. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 51. doi: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2016021603219. [GS Search] Acesso em: 10 jan. 2022.
Moser, P., Araújo, J., & Medeiros, E. (2019). Impacto das Mídias Sociais no Futuro da Educação Superior no Brasil: um Estudo Prospectivo. In Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação, (pp. 192-201). Porto Alegre: SBC.Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 21 abr. 2022.
Mota, S. P. da, Nascimento, J. S. do, Azedo, S. P. B. de M., Freitas, C. C. S. de, Feijão, A. R., & Melo, G. de S. M. (2019). Punção venosa periférica: análise dos registros de acadêmicos de enfermagem. Revista De Enfermagem Da UFSM, 9, e39. doi: https://doi.org/10.5902/2179769230148. [GS Search]. Acesso em: 22 abr. 2022.
Oliveira, T. R. et al. (2022). Assistência ao parto domiciliar planejado: trajetória profissional e especificidades do cuidado da enfermeira obstétrica. Texto & Contexto – Enfermagem, v. 29,2020. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2019-0182. [GS Search]. Acesso em: 26 fev. 2022.
Pereira, A. J., Junior, S.,& Silva, E. V. da. (2019). Instagram como Ferramenta de Aprendizagem Colaborativa Aplicada ao Ensino de Química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 5, n. 1, p. 119-131. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 25 abr. 2022
Pereira, A. R. (2021). Instagram como estratégia de aprendizagem colaborativa no ensino superior. Pensar Acadêmico, v. 19, n. 4, p. 1206-1222. doi: https://doi.org/10.21576/pa.2021v19i4.2606 [GS Search]. Acesso em: 08 jan. 2022.
Pereira, P. C. et al. (2019). Identificando práticas educacionais no Instagram: uma revisão sistemática. Itinerarius Reflectionis, v. 15, n. 2, p. 01-19. doi: https://doi.org/10.5216/rir.v15i2.55543 [GS Search]. Acesso em: 12 jan. 2022.
Perez, C. (2009). Technological revolutions and techno-economic paradigms. Cambridge journalof economics, v. 34, n. 1, p. 185 – 202. doi:https://doi.org/10.1093/cje/bep051. [GS Search]. Acesso em: 28 jan. 2022.
Pesquisa Brasileira De Mídia (2015). Entre selfies e curtidas. Disponível em [Link]. Acesso em: 08 mar. 2022.
Quilici, A. P. et al. (2012). Simulação clínica: do conceito à aplicabilidade. São Paulo: Atheneu, p.1-82.[GS Search] . Acesso em: 12 fev. 2022.
Ramos, P. É. G. T., & Martins, A.(2018). Reflexões sobre a rede social Instagram: do aplicativo à textualidade. Revista Texto Digital, v. 14, n. 2, p. 117 - 133. doi: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n2p117 [GS Search]. Acesso em: 27 ago. 2023.
Ribas, D.(2008). A docência no Ensino Superior e as novas tecnologias. Revista Eletrônica Latu Sensu, ano 3, n. 1, 2008. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em: 28 jan. 2022.
Salvador, P.C. et al.(2015). Tecnologia no ensino de Enfermagem. Revista Baiana de Enfermagem, v. 29, n. 1, p. 33-41, 2015. doi: https://doi.org/10.18471/rbe.v29i1.9883. [GS Search]. Acesso em: 02 mar. 2022.
Sena, M. et. al. (2021). O instagram como ferramenta de suporte ao ensino de parasitologia veterinária. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 6, p. 56462 - 56474. doi: https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-179. [GS Search]. Acesso em: 28 jan. 2022.
Thiel, C.R. (2018). As mudanças no algoritmo do Instagram. Marketing e Branding. Disponível em [Link]. [GS Search]. Acesso em:12 jan. 2022.
Valadares, A. F. M.; & Magro, M. C. S. (2014). Opinião dos estudantes de enfermagem sobre a simulação realística e o estágio curricular em cenário hospitalar. Acta Paulista de Enfermagem, v. 27, p. 138-143. doi: https://doi.org/10.1590/1982-0194201400025. [GS Search]. Acesso em: 02 fev. 2022.
Ventura de Lima, L., Espíndola de Morais, T., & Silva Nogueira, M. . (2020). O conhecimento da enfermagem acerca do protocolo de reanimação cardiopulmonar. Revista Recien - Revista Científica De Enfermagem, 10(29), 64–74. doi: https://doi.org/10.24276/rrecien2358-3088.2020.10.29.64-74. [GS Search]. Acesso em: 02 mar. 2022.
Vermelho, S. C. et al. (2014). Refletindo sobre as redes sociais digitais. Educação & sociedade, v.35, p. 179-196. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000100011. [GS Search]. Acesso em: 02 mar. 2023.
Zanetti H.A.P.; Borges, M.A.F; & Ricarte I.L.M. (2023). ComFAPOO: Método de Ensino de Programação Orientada à Objetos Baseado em Aprendizagem Significativa e Computação Física. Revista Brasileira de Informática e Educação. v. 31. doi: https://doi.org/10.5753/rbie.2023.2851. [GS Search]. Acesso em: 02 mar. 2023.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Thayná Tavares Vasques, Patrícia Britto Ribeiro de Jesus, Vanessa Galdino de Paula, Bruna Maiara Ferreira Barreto Pires, Helena Ferraz Gomes, Janeide de Moraes Caldas Andrade, Rafael Pires Silva, Dennis de Carvalho Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.