A Game for Learning Programming Logic Concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.301

Keywords:

Programming education, Digital games, Educational games

Abstract

Programming education is part of the basic academic training in Computer Science and related areas. Previous research reports that students face several difficulties related to programming disciplines. Moreover, the lack of the understanding of logical reasoning has been one of the main reasons for the high failure rate and the student evasion in the context of undergraduate courses in the field. As such, techniques and tools are designed to support the teaching and learning of programming disciplines, such as the use of digital games. In this context, this work aims to present an educational digital game to aid the teaching and learning process of programming for beginners in higher education. The purpose of ProgramSE is to help students know new concepts of programming logic and to establish previous knowledge through analogies to actions of a student's daily routine at home (e.g., turning an equipment on, organizing objects etc.). From the results of previous studies, the development of the game was inspired by Bloom's Taxonomy and Constructivism. In addition, it was based on block programming to build challenges from the game engine called Construct 3. The usability and effectiveness based on experience with the game were evaluated in two classes of beginners in programming at the university based on the MEEGA+ model. The students' perception of how programming concepts were taught was positive. Therefore, the proposed game had positive median scores for most items assessed with the MEEGA + model. Moreover, given the students' perception, the game can assist in the initial teaching-learning process of programming concepts. Results also indicate the students' acceptance of digital games. However, it is important to consider the gameplay for enhancing the students’ engagement during the use.

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Author Biography

Rodrigo Pereira dos Santos, UNIRIO

Rodrigo Pereira dos Santos é Professor Adjunto do Departamento de Informática Aplicada (DIA) e membro efetivo do Programa de Pós-Graduação em Informática (PPGI) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), onde atualmente é Coordenador do Curso de Mestrado. Lidera o Grupo de Pesquisa em Engenharia de Sistemas Complexos da UNIRIO (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/522818). Doutor e Mestre em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE/UFRJ, onde realizou também o seu Pós-doutorado (PDJ/CNPq, 2016), e Bacharel em Ciência da Computação pela UFLA. Atuou como pesquisador visitante na University College London (BEX/CAPES, 2014-2015). Atuou como consultor em projetos de pesquisa e desenvolvimento em engenharia de sistemas na indústria nacional pela Fundação Coppetec (2008-2017). Já publicou mais de 100 artigos em periódicos e congressos, sendo alguns deles premiados. Atua como revisor de periódicos das áreas de Engenharia de Software e Sistemas de Informação. É editor-chefe da iSys: Revista Brasileira de Sistemas de Informação e organizou edições especiais em periódicos como iSys, JBCS e JISA, além de volume na série Springer CCIS. É membro da Sociedade Brasileira de Computação (SBC) desde 2006 e Coordenador do Comitê Gestor da Comissão Especial de Sistemas de Informação (CE-SI) da SBC. É avaliador de cursos superiores em Computação e Informática e avaliador institucional (Perfil TI) pelo Ministério da Educação (MEC) desde 2011. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software e Sistemas de Informação. Seus principais campos de atuação são Engenharia de Sistemas Complexos (especialmente ecossistemas de software e sistemas-de-sistemas) e Educação em Engenharia de Software. Foi coordenador científico de mais de 20 eventos (simpósios, trilhas e workshops) no Brasil e no exterior e proferiu comunicações (palestras, minicursos e tutoriais) em mais de 20 eventos nacionais.

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Published

2021-04-02

How to Cite

SILVA, R. R.; RIVERO, L.; SANTOS, R. P. dos. A Game for Learning Programming Logic Concepts. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 301–330, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.301. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2984. Acesso em: 5 oct. 2024.

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Articles