An experience in Coordinating the PIBID Program at a Computer Science Teacher Training Program: Computer Science Teaching in the Public School
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.117Keywords:
Initial teacher formation, PIBID, Computer teachingAbstract
This work deals with the specificities of the initial teacher training policy in the Degree in Informatics at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. It deals with the actions implemented in the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) in 03 (three) schools in the North Zone of Natal / RN. The present study was carried out through a literature review on Initial Teacher Training and Computer Science Education, as well as an action research carried out between the years 2012 and 2015 in the partner schools of the project, as well as a theoretical-methodological analysis of the developed the actions. We notice that the referred program is a significant opportunity for the constitution of the teaching knowledge necessary for didacticpedagogical practice in the school context, particularly with regard to the Computer Science Teaching in the context of Brazilian Public Schools. Despite the difficulties experienced regarding the material conditions of the public institutions in which our actions were developed, it was possible to promote the inclusion of Educational Technology and the diffusion of Computational Thinking in the schools. The activities developed in this experience show the necessity of the interaction between Higher Education Institutions and Basic Education Schools in the constitution of the initial teaching training for Computer Science Teacher and the dissemination of Computational Thinking in the school context.
Downloads
References
Alcaide, V., Elena, D., García, C. M. (2012). Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR. [GS Search]
Almeida, M. D. et. al. (2006). Ensino médio noturno no Rio Grande do Norte: democratização e diversidade. Secretaria de Educação Básica. Disponível em [link].
Bell, T., Witten; I. H., Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: ensinando ciência da computação sem o uso do computador (L. P. Barreto, Trad). Disponível em: [link]. [GS Search]
Bogdan, R. C.; Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos (M. J. Alvarez, S. B. dos Santos & T. M. Baptista, Trad.). Porto: Porto Editora. [GS Search]
Bombasar, J., Raabe, A., Miranda, E. M. de & Santiago, R. (2015). Ferramentas para o ensino-aprendizagem do pensamento computacional: onde está Alan Turing? In: S. C. C. S. Pinto & D. D. M. C. Matos (Eds.). Brazilian Symposium on Computers in Education. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. doi: 10.5753/cbie.sbie.2015.81 [GS Search]
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponíveç em: [link]. [GS Search]
Brasil, Senado Federal. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: no 9394/96. Brasília. [GS Search]
Brasil, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. (2009). Decreto Presidencial n. 6.755, de 29 de janeiro de 2009. [GS Search]
Brasil, Ministério da Educação, Coordenação se Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2010). Portaria n. 72, de 9 de abril de 2010. Disponível em: [link]
Brasil. Ministério da Educação, Coordenação se Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. (2013). Portaria No 096, de 18 de Julho de 2013. Disponível em: [link]
Capistrano, L. F. D., Macêdo, G. C., Pinheiro, M. D., Costa, M. C. da & Silva, T. F. da (2013) Memória minha comunidade: Lagoa Azul. Natal: SEMURB. [GS Search]
Carvalho, M. L. B. de, Chaimowicz, L. & Moro, M. M. (2013). O Pensamento computacional no ensino médio mineiro. In: J. P. M. de Oliveira & P. A. Tedesco (Eds.). Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 641-650). Sociedade Brasileira de Computação. [GS Search]
Conforto, D., Cavedini, P., Miranda, R., & Caetano, S. (2018). Pensamento computacional na educação básica: interface tecnológica na construção de competências do século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 1(1). doi: 10.5335/rbecm.v1i1.8481. [GS Search]
Fernandes, M. J. da S. & Mendonça, S. G. de L. (2015). PIBID/UNESP: novos sentidos para a formação docente. In: I. M. S. de Farias, M. S. L. Lima, M. M. D. Cavalcante & J. A. M. de Sales (Eds.). Didática e a Prática de Ensino na relação com a formação de professores. EdUECE. [GS Search]
Ferreira, A. C., Melhor, A., Barreto, J., de Paiva, L. F., & Matos, E. (2015). Experiência prática interdisciplinar do raciocínio computacional em atividades de computação desplugada na educação básica. In: C. S. de Menezes & E. Ferraz (Eds.). Anais do XXI Workshop de Informática na Escola (pp. 256 – 265). Sociedade Brasileira de Computação. doi: 10.5753/cbie.wie.2015.256. [GS Search]
Freire, P. (2006). Educação e mudança (M. Gadotti & L. L. Martin, Trad.). 29 ed. Editora Paz e Terra. [GS Search]
Freitas, H. C. L. (1996). O trabalho como princípio articulador na prática de ensino e nos estágios. Campinas: Papirus. [GS Search]
Gaspar, M. de L. R., Ribeiro, E. A., Silva, K. G. (2013). O ensino de computação, o PIBID e a formação inicial: primeiras aproximações com o objeto de estudo. In: Anais do II Colóquio Nacional: a produção do conhecimento em Educação Profissional. IFRN. Disponível em: [link]. [GS Search]
Imbernón, F.(2006) Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza (2. ed.). São Paulo: Cortês. [GS Search]
Marinho, A. R. D. S., de Morais, P. S., de Souza, G. R., & do Nascimento, A. S. (2018). Relato de Experiência Vivenciada no PIBID sobre a Utilização da Computação Desplugada, a Hora do Código e do Scratch no Ensino Médio. In: L. Galvão & S. Martins (Eds.). Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação. doi: 10.5753/wei.2018.3507. [GS Search]
Martinhago, A. Z; Samarzaro, R., Lima, I., Guimarães, L. (2014). Computação Desplugada no Ensino de Bando de Dados na Educação Superior. In: Anais do XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Sociedade Brasileira de Computação. [GS Search]
Pimenta, S. G., Ghedin, E. (2005). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez. [GS Search]
Pretto, N., Souza, J. S., Rocha, T. B. (2011). Tabuleiro digital: uma experiência de inclusão digital em ambiente educacional. In: N. Preto & M. H. Bonilla (Ed.). Inclusão digital: polêmica contemporânea (pp. 163-182). Salvador: EDUFBA. [GS Search]
Raabe, A. L. A., Frango, I., Ribeiro, L., Granville, L. Z., Salgado, L., da Cruz, M. J. K., & Fortes, S. (2017). Referenciais de formação em computação: Educação básica. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. [GS Search]
Ramalho, B. L., Nuñez, I. B., Gauthier, C. (2003). Formar o professor-profissionalizar o ensino: Perspectivas e desafios. Editora Sulina. [GS Search]
Santos, I. (2015, dez. 28). Bem-vindo ao Mundo da Robótica. Robótica na Escola. Disponível em: [link]
Sarmento, A., Farias, M., & Santos, H. (2017). Relato de Experiência do PIBID: Promovendo o Ensino de Computação de forma interdisciplinar com Português no Ensino Fundamental. In J A. de C. Filho (Ed). Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola. Sociedade Brasileira de Computação. doi: 10.5753/cbie.wie.2017.313. [GS Search]
Silva, M. G. L. da; Barroso, M. T. (2010). Caracterização de laboratórios escolares de química em escolas públicas em natal. Revista Educação em Questão, 37 (23), 121-145. Natal: EDUFRN. [GS Search]
Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional (14 ed.). Editora Vozes. [GS Search]
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, 31 (3), 443-466. doi: 10.1590/S1517-97022005000300009. [GS Search]
Vaillant, D., Marcelo, C. (2012). Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR. [GS Search]
Valente, J. A. (2008). Informática na educação: conformar ou transformar a escola. PERSPECTIVA, 24, 21-49. doi: 10.5335/rbecm.v1i1.8481. [GS Search]
Vieira, A., Passos, O., Barreto, R. (2013). Um Relato de Experiência do Uso da Técnica Computação Desplugada. In: n: J. P. M. de Oliveira & P. A. Tedesco (Eds.). Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 671-680). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. [GS Search]
Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49 (3), 33-35. doi: 10.1145/1118178.1118215. [GS Search]
Zanini, A. S.; Raabe, A. L. A. (2012). Análise dos enunciados utilizados nos problemas de programação introdutória em cursos de ciência da computação no Brasil. In: A. M. R. Vincenzi, J. P. M. de Oliveira & E. J. Spinosa (Eds). Anais do Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.