An investigative Survey About the Motivating Aspects of Entry and Dropout of Students from Technical Courses in the Information Technology Area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2023.3246

Keywords:

Evasion, Students of technical computer courses, Survey, Questionnaire, Empirical research

Abstract

Dropping out of students before completing a course, known as evasion, is a frequent problem that causes loss of resources, time, and social impact. Therefore, it is extremely important to identify and analyze the factors that lead to dropout in technical courses. This study aims to investigate the main reasons that influence the dropout of students in technical computer courses at IFPB campus Campina Grande. For this, a questionnaire was created with the aim of knowing the profile of the dropout students and the reasons that led them to enter and leave the course. A total of 57 responses were obtained from a total of more than 150 students who dropped out in the last 10 years of technical courses in the area of information technology. The results suggest that the motivation for entering and dropping out of this type of education differs from the reasons for dropping out of higher education. Factors such as emotional state, personal or family problems, and difficulty in learning certain subject contents are among the most recurrent factors cited for student dropout. On the other hand, the ease of entering the market, interest and skills, the possibility of studying and working, and professional advancement are among the most recurrently cited for students to enroll in information technology technical courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albuquerque, D. W. (2022, may). Material suplementar do artigo evasão dos alunos de cursos técnicos do ifpb. FigShare. Retrieved from [Link]

Araújo, C. C., & Reis, E. A. (2017). O perfil do estudante do curso técnico em informática do instituto federal de educação, ciência e tecnologia da paraíba. Encontro Internacional de Produção Científica Cesumar-ISSN 2237-4982, 5, 1–14.

Bastos, O., et al. (2016). A evasão escolar no ensino técnico-um estudo de caso do cefet-rj. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 13(32), 217–234. [GS Search]

Campos, R. K. d. N., & Santana, G. d. C. (2013, sep). Fatores e motivos da evasão escolar no curso técnico subsequente de manutenção e suporte em informática do ifs-campus itabaiana. Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUCPR. Retrieved from [Link] [GS Search]

Carvalho, L., Santos, A., Nakamura, F., & Oliveira, E. (2019). Detecção precoce de evasão em cursos de graduação presencial em computação: um estudo preliminar. In Anais do xxvii workshop sobre educaçao em computaçao (pp. 233–243). doi: 10.5753/wei.2019.6632 [GS Search]

Cravo, A. C. (2012). Análise das causas da evasão escolar do curso técnico de informática em uma faculdade de tecnologia de florianópolis. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 5(2), 238–250. doi: 10.5007/1983-4535.2012v5n2p238 [GS Search]

Figueiredo, N. G. d. S., & Salles, D. M. R. (2017). Educação profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25, 356–392. doi: 10.1590/S0104-40362017002500397 [GS Search]

Frank, M. d. O. N. e. a. (2019). A evasão no curso de técnico de informática do ifrn campus ipanguaçu (2011/2019). Anais VI CONEDU. Disponível em: [Link]. Acesso em março 2022., 1. [GS Search]

Gaioso, N. P. L. (2006). O fenômeno da evasão escolar na educação superior no brasil. brasília, 2005. Projeto Permanência e Êxito do educando no CEFET/SC. [GS Search]

Gugelmin, L. (2015). Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do colégio estadual de pato branco. Unpublished master’s thesis, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. [GS Search]

Hoed, R. M. (2017, feb). Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. Mestrado Profissional em Computação Aplicada (Dissertações). [GS Search]

IFPB (2023). Apresentação da instituição de ensino. Site Institucional do Instituto Federal da Paraíba. Retrieved from [Link]

Johann, C. C., et al. (2012). Evasão escolar no instituto federal sul-rio-grandense: um estudo de caso no campus passo fundo. Programa de Pós-Graduação em Educação. [GS Search]

Kinnunen, P., & Malmi, L. (2006). Why students drop out cs1 course? In Proceedings of the second international workshop on computing education research (pp. 97–108). doi: 10.1145/1151588.1151604 [GS Search]

Linaker, J., Sulaman, S. M., Höst, M., & de Mello, R. M. (2015). Guidelines for conducting surveys in software engineering v. 1.1. Lund University. [GS Search]

Linke, E. C., Nogueira, B. C., & LINKE, E. C. (2017). A evasão escolar no ensino técnico profissionalizantes. Anais do 22º Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 01–14. [GS Search]

Marques, L. T., Marques, B. T., Silva, C. A. M., Rocha, R. S., Silva, J. C. P., Chaves, L., . . . others (2020). A evasão escolar no ensino superior: Um estudo de caso do curso de ciência da computação da ufersa. Brazilian Journal of Development, 6(12), 103334–103350. doi: 10.34117/bjdv6n12-728 [GS Search]

Oliveira Silva, G., de Lima Albuquerque, J., de Pinho, M. A. B., de Moraes Filho, R. A., & de Araújo, C. W. F. (2020). Políticas públicas no combate a evasão e abandono escolar na educação básica brasileira: uma revisão de literatura. ID on line. Revista de psicologia, 14(53), 1010–1025. doi: 10.14295/idonline.v14i53.2925 [GS Search]

Pinheiro, L. S., Lira, F., Rezende, M. T., & Fontoura, N. d. O. (2019). Os desafios do passado no trabalho doméstico do século xxi: reflexões para o caso brasileiro a partir dos dados da pnad contínua. Texto para Discussão (TD). [GS Search]

Queiroga, E., Cechinel, C., & Araújo, R. (2017). Predição de estudantes com risco de evasão em cursos técnicos a distância. In Brazilian symposium on computers in education (simpósio brasileiro de informática na educaçao-sbie) (Vol. 28, p. 1547). doi: 10.5753/cbie.sbie.2017.1547 [GS Search]

Queiroz, L. D. (2006). Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar. Rev Bras Estudos Pedag, 64(147), 38–69. [GS Search]

Rigo, S. J., Cazella, S. C., & Cambruzzi, W. (2012). Minerando dados educacionais com foco na evasão escolar: oportunidades, desafios e necessidades. In Anais do workshop de desafios da computação aplicada à educação (pp. 168–177). [GS Search]

Rodrigues, F. S. (2013). Estudo sobre a evasão no curso de ciência da computação da ufrgs. Monografia de Conclusão de Curso. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). [GS Search]

Saraiva, D., Pereira, S., Gallindo, E., Braga, R., & Oliveira, C. (2019). Uma proposta para predição de risco de evasão de estudantes em um curso técnico em informática. In Anais do xxvii workshop sobre educação em computação (pp. 319–333). doi: 10.5753/wei.2019.6639 [GS Search]

SETEC/MEC/Brasil (2022). Rede federal de educação profissional científica e tecnológica. Plataforma Nilo Peçanha. Retrieved from [Link]

Silva, C. R., Pimentel, B. R., & Finardi, K. R. (2014). Refletindo sobre a evasão em um curso técnico do pronatec. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 15(3). [GS Search]

Da Silva, F. (2020). Curso técnico integrado ao ensino médio: Percepções sobre a evasão. Dissertação de Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Sapucaí (Univás). [GS Search]

Silva, J., Dias, P. C., & Silva, M. C. d. (2017). Fatores de influência no processo de evasão escolar em três cursos técnicos do instituto federal de educação, ciência e tecnologia de brasília. Revista da UIIPS, 5(3), 6–21. [GS Search]

Silva, L. B., et al. (2019). Perfil da evasão e da retenção de estudantes dos cursos de ciências humanas e ciências biomédicas. PROSSIGA. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia/Pró-reitoria de Graduação. [GS Search]

Silva Filho, R. B., & de Lima Araújo, R. M. (2017). Evasão e abandono escolar na educação básica no brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, 8(1), 35–48. [GS Search]

Stephenson, C., Miller, A. D., Alvarado, C., Barker, L., Barr, V., Camp, T., . . . others (2018). Retention in computer science undergraduate programs in the us: Data challenges and promising interventions. ACM. doi: 10.1145/3406772 [GS Search]

Vasconcelos, V., & Andrade, E. (2018). Análise da evasão de alunos na licenciatura em computação. In Anais do xxvi workshop sobre educação em computação. doi: 10.5753/wei.2018.3482 [GS Search]

Published

2023-08-20

How to Cite

SOUSA, M. K. V. de; ALBUQUERQUE, D. W.; DANTAS FILHO, E.; PERKUSICH, M. B. An investigative Survey About the Motivating Aspects of Entry and Dropout of Students from Technical Courses in the Information Technology Area. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 31, p. 467–487, 2023. DOI: 10.5753/rbie.2023.3246. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3246. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Awarded Papers :: WEI