Analyzing the development of Computational Thinking in Discrete Mathematics

Authors

  • Walkiria Helena Cordenonzi IFSUL – Santana do Livramento
  • José Claudio Del Pino UNIVATES
  • Vanessa Mattoso Cardoso IFSUL – Santana do Livramento

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.880

Abstract

This article addresses an interdisciplinary study in which a course on Computational Thinking (CT) was developed in partnership with the Discrete Mathematics (DM) curricular subject to analyze and evaluate the results obtained in the discipline and compare them with those presented from of the CT course intervention, including a control group. The DM is a discipline considered difficult, on the part of the students, because it involves a lot of abstraction and logical reasoning causing a lot of disapproval and low grades. To develop the CT, the andragogical construct proposed in the Cordenonzi doctoral thesis was used. The case study was applied in a binational course - in which students, adults, Brazilians, and Uruguayans, shared the same learning space. Through this research and, based on the qualitative and quantitative analysis of the data, it was found that 95.2% of the sample obtained averages above the reference value, 60, which indicates that the development of the CT significantly collaborated in the resolution of problems. As an important contribution presented from this study was the combination of assessment instruments in two interventions that helped the understanding of the concepts addressed in the MD from the PC, as well as the scarce research on the interconnection of mathematics with PC in the context of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, É. M. H. do. (2015). Processo de ensino e aprendizagem de algoritmos integrando ambientes imersivos e o paradigma de blocos de programação visual [Tese (Doutorado em Informática na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.20

Araújo, A. L. S. O. de. (2019). Quantifying Computational Thinking Abilities [Tese (Doutorado em Ciência da Computação)]. Universidade Federal de Campina Grande. Recuperado de [link]

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Tradução de Lígia Teopisto (1st ed.). Plátano Edições Técnicas.

Barbetta, P. A. (2002). Estatística aplicada às Ciências Sociais (5th ed.). UFSC.

Barcelos, T. S. (2014). Relações entre o Pensamento Computacional e a Matemática em atividades didáticas de construção de jogos digitais [Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática)]. Universidade Cruzeiro do Sul. Recuperado de [link]

Campos, G. M. (2000, December 19). A escolha do teste mais adequado. Estatística Prática Para Docentes e Pós-Graduandos. Recuperado de [link]

Cardoso, V. M, & Cordenonzi, W. (2017). @Prenda: Objeto de Aprendizagem aliado ao Ensino da Matemática. CONGRESO URUGUAYO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA. Recuperado de www.semur.edu.uy/curem/actas

Cardoso, Vanessa M., Cordenonzi, W., & Gomez, S. (2017). Jogo @prenda: um estudo de caso. VII Congresso Internacional de Ensino Da Matemática. Recuperado de [link]

Cavalcanti, R. de A. (1999). Andragogia: A aprendizagem nos adultos. Revista de Clínica Cirúrgica Da Paraíba, 6(4), 3–9. Recuperado de [link]

Citolin, C. B. (2013). Eu Falo, Tu Hablas, Vos Hablás, Nós Ensinamos e Aprendemos Juntos: Aulas de Línguas em Cursos Binacionais [Tese (Doutorado em Educação)]. Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Recuperado de [link]

Cordenonzi, W. H. (2020). O desenvolvimento do pensamento computacional e as evidências da alfabetização em código em adultos [Tese (Doutorado em Ensino)]. Universidade do Vale do Taquari - Univates.

Cordenonzi, W. H., Del Pino, J. C., Oliveira, E. C., & Guimarães Strohschoen, A. A. (2020, April 22). Alfabetização – uma evolução do conceito: alfabetização e letramento em código. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 13(1), 137. doi: 10.17851/1983-3652.13.1.137-155

Cordenonzi, W., Ortiz, A. M. C., Meneses, L., Gau de Mello, A., Luz Botasso, J. M. da, Mariani, V. de C. P., Gomez, R., & Cross, V. (2014). Mapeamento da Educação Binacional - Relatório Técnico I. Recuperado de [link]

Costa, E. J. F. (2017). Pensamento Computacional na Educação Básica: Uma Abordagem para Estimular a Capacidade de Resolução de Problemas na Matemática [Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência da Computação)]. Universidade Federal de Campina Grande. Recuperado de [link]

Delors, J., Al-Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Quero, P. M., Savané, M.-A., Singh, K., Stavenhagen, R., Suhr, W. M., & Nanzhao, Z. (1998). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Séc. XXI. In C. Editora (Ed.), Unesco da Comissão Internacional sobre Educação (1st ed.). Editora Cortez.

Ferreira Souza, V. (2018). Monitoria Geral 2017.2-Matemática Discreta e Lógica aplicada à Computação. In Seminário de Projetos de Ensino (ISSN: 2674-8134) (Vol. 3, Issue 1). Recuperado de [link]

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de Pesquisa (4th ed.). Atlas.

Google. (2019). O blog do Google Brasil: Melhora nas habilidades digitais pode transformar a vida de milhares de brasileiros. Google. Recuperado de [link]

Gouws, L., Bradshaw, K., & Wentworth, P. (2013). First year student performance in a test for computational thinking. Proceedings of the South African Institute for Computer Scientists and Information Technologists Conference on - SAICSIT, 13, 271. doi: 10.1145/2513456.2513484

Grover, S., & Pea, R. (2013, January 1). Computational Thinking in K–12. Educational Researcher, 42(1), 38–43. doi: 10.3102/0013189X12463051

Knowles, M. S. (1973). The adult learner: A neglected species. Gulf.

Knowles, M. S., Holton, E. F., & Swamson, R. A. (2011). Aprendizagem de Resultados (2nd ed.). Elsevier.

Koh, K. H., Basawapatna, A., Bennett, V., & Repenning, A. (2010). Towards the automatic recognition of computational thinking for adaptive visual language learning. Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), 59–66. doi: 10.1109/VLHCC.2010.17

Martins, H., Broide, J., Castilho, P., & Dias, Y. (2019). Habilidades Digitais no Brasil | McKinsey. 1–49. Recuperado de [link]

Mestre, P. A. A. (2017). O Uso do Pensamento Computacional como Estratégia para Resolução de Problemas Matemáticos [Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência da Computação)]. Universidade Federal de Campina Grande. Recuperado de [link]

Moraes, M. B. da C. (2016). Análise multivariada aplicada à contabilidade. Recuperado de [link]

Razali, N., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 13–14. Recuperado de [link]

Reis, M. M. (2008). Estatística aplicada à Administração (UFSC (ed.)). Departamento de Ciências da Administração- UFSC.

Silva, E. C. da. (2018). Pensamento computacional e a formação de conceitos matemáticos nos anos finais do Ensino Fundamental: Uma possibilidade com kits de robótica [Dissertação (Mestado em Educação Matemática)]. In Historia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Recuperado de [link]

Silva, P. H. A., & Lima, A. S. (2015). Cursos Binacionais: relatos de uma experiência inovadora. Editora Cia do eBook. Recuperado de [link]

Stevenson, W. J. (2001). Estatística aplicada à Administração. Harbra.

Thiesen, J. da S. (2008). Interdisciplinary as an articulating movement in the teaching-learning process. Revista Brasileira de Educacao, 13(39), 545–554. doi: 10.1590/s1413-24782008000300010

Triviños, A. N. S. (2015). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais - A pesquisa qualitativa em Educação. Atlas.

Van Dyne, M., & Braun, J. (2014). Effectiveness of a computational thinking (CS0) course on student analytical skills. ACM Technical Symposium on Computer Science Education - (SIGCSE), 45., 133–138. doi: 10.1145/2538862.2538956

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C. K. (2011). Alfabetización mediática e informacional : curriculum para profesores. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. Recuperado de [link]

Wing, J. M. (2017, November 10). Computational thinking’s influence on research and education for all. Italian Journal of Educational Technology, 25(2), 7–14. Recuperado de [link]

Published

2021-08-06

How to Cite

CORDENONZI, W. H.; DEL PINO, J. C.; CARDOSO, V. M. Analyzing the development of Computational Thinking in Discrete Mathematics. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 880–902, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.880. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3503. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Building LATAM synergies for collaborative research