Game for Measuring Reading Predictive Skills: Construction and Analysis

Authors

  • Jucelio Soares dos Santos UFCG
  • Monilly Ramos Araújo de Melo UFCG
  • Dalton Dario Serey Guerrero UFCG
  • Jorge César Abrantes Figueiredo UFCG
  • Carla Alexandra Silva Moita Minervino UFPB

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.260

Keywords:

Reading, Dyslexi, Game, Item Response Theory, Computerized Adaptive Test

Abstract

The objective of this paper is to present a description of the development of a digital game in order to improve the screening capacity of children in the identification of dyslexia signs in assessments of the cognitive abilities predictive of reading development. The game is an adaptation of the "Teste de Habilidades Preditoras da Leitura", a psychometric instrument built and validated in Brazil. The game is administered by an adaptive selection of items and designed to measure the skills of alliteration, segmentation, visual memory and rhyme by of Item Response Theory. As a result, the paper highlights the importance of the use of game elements associated to computerized adaptive assessment and its effective applicability conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, A. L. S. O.; Santos, J. S.; Melo, M. R. A.; Andrade, W. L.; Guerreiro, D. D. S.; Figueiredo, J. C. A. (2019). Teoria de Resposta ao Item. In: Jaques, P. A.; Pimentel, M.; Siqueira, S.; Bittencourt, I. (Org.) Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC. Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v. 2.

Carvalho, F. B., Crenitte, P. A. P., & Ciasca, S. M. (2007). Distúrbios de aprendizagem na visão do professor. Revista Psicopedagogia, 24, 229–239. [GS Search]

Catts, H. W., & Kahmi, A. G. (1999). The connections between language and reading disabilities. Boston: Allyn Bacon. [GS Search]

Dias, C. S., Melo, M. R. A. (2015). Avaliação psicopedagógica com crianças e adolescentes com queixas de dificuldade de aprendizagem. In Melo, M. R. A. (Org.), Desenvolver: Um programa de avaliação e intervenção neuropsicológica para crianças e adolescentes com dificuldades de aprendizagem. Curitiba: CRV.

Fundação Papel Machê. (2016). Relatório Anual. Campina Grande: Fundação Papel Machê.

Joly, M. C. R. A. & Reppold, C. T. (2010). Testes informatizados para a avaliação psicológica e educacional. São Paulo: Casa do Psicólogo. [DOI:10.1590/S1413-82712011000100014.53].[GS Search]

Melo, M. R. A. (2015). Desenvolver: Um programa de avaliação e intervenção neuropsicológica para crianças e adolescentes com dificuldades de aprendizagem. Curitiba: CRV.

Moita, P. M. S. (2013). Avaliação adaptativa em dispositivos móveis das habilidades cognitivas preditoras do desenvolvimento de leitura em crianças (Unpublished master’s thesis). Universidade de Lisboa. Instituto de Educação. Faculdade de Ciências. Programa de Pós-Graduação em Tecnologias e Metodologias em E-learning, Lisboa. [GS Search]

Pasquali, L. (2004). Psicometria: Teoria dos testes na Psicologia e na Educação. Petrópolis: Editora Vozes. [GS Search]

Pinheiro, A. M. (1996). Contagem de Frequência de Ocorrência de Palavras Expostas a Crianças na Faixa Pré-escolar e Séries Iniciais do 1º Grau. São Paulo: Associação Brasileira de Dislexia. [GS Search]

Sartes, L. M., & Souza-Formigoni, M. L. (2013). Avanços na psicometria: da teoria clássica dos testes à teoria de resposta ao item. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26, 241–250. [GS Search]

Santos, J. S. Costa, R. A., Souza, R. P., Pereira, I. B. & Pereira, R. S. O. (2014). Proposta de um jogo educacional para alfabetização de crianças com dislexia. Workshop de Informática na Escola, 20, 457–466. [DOI:10.5753/cbie.wie.2014.457].[GS Search]

Soares, F. S. Munzlinger, E. & Riveros, L. J. M. (2005). Validação de um sistema especialista para o pré-diagnóstico da dislexia. Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 25. [GS Search]

Vasconcellos, C. d. S. (1994). Disciplina: Construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad. [DOI:10.1590/S0101-73301999000100009].[GS Search]

Zapirain, B. G. Zorilla, A. M. & Bartolome., N. A. (2012). Dyslexia diagnosis in reading stage though the use of games at school. International Conference on Computer Games, 17, 12–17. [DOI:10.1109/CGames.2012.6314544].[GS Search]

Published

2020-02-16

How to Cite

DOS SANTOS, J. S.; DE MELO, M. R. A.; GUERRERO, D. D. S.; FIGUEIREDO, J. C. A.; MINERVINO, C. A. S. M. Game for Measuring Reading Predictive Skills: Construction and Analysis. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 260–272, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.260. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/3938. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Articles